Plattegronden op Google Earth

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Stephan

Plattegronden op Google Earth

Bericht door Stephan »

Al enkele maanden ben ik de kaarten van http://maps.forten.info aan het bestuderen. Ik vond het jammer dat er alleen prikkertjes staan in plaats van kaarten. Nu heb ik enkele dagen geëxperimenteerd met het plaatsen van plattegronden op het programma Google Earth. Ik ben begonnen met fort Kijkduin en nieuw fort Kijkduin (Den Helder). Ik heb een plaatje toegevoegd om een klein idee te geven. Hebben hier al meer mensen mee geëxperimenteerd?

Fort Kijkduin is er nog, alleen zijn enkele bastions (deels) afgebroken. Je kunt dmv de kaart zien hoe deze eraan gezeten hebben. Ook kun je de muren zien. Onderaan is een deel van Nieuw Fort Kijkduin te zien. Dit fort is nooit voltooid. Door de toevoeging van de kaart kon ik de contouren in het landschap goed zien. Erg spannend!

Nu weet ik dat er uiteindelijk ook de mogelijkheid is deze te plaatsen op google maps. Je kunt zelf 3D gebouwen erbij zetten met Google Sketchup (maar dit lijkt mij te veel werk). Het lijkt mij een mooie manier om forten en bunkers te documenteren.

Als ik hiermee verder zou gaan wat zou ik dan kunnen verbeteren? Hebben jullie tips en ideeen? Of is hier iemand al mee begonnen? Het eerste wat ik al wil gaan doen is de witte achtergrond transparant maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door Danny »

Hey Stephan,

Ik zelf gebruik het meestal om een overlay te maken van luchtfoto's of BFK's. Werkt goed, alleen jammer dat de foto's erg in kwaliteit worden verminderd door Google Earth. Vooral met luchtfoto's is dat vervelend.

Via de Google Maps API is het inderdaad mogelijk om overlays te maken in Google Maps. Het zit alleen nog altijd een beetje ingewikkeld in elkaar. Ik heb toentertijd wat geëxperimenteerd met de Google Maps Actionscript 3 API, maar daar kwam ik niet helemaal uit. Toen ben ik zelf maar een systeempje gaan maken, hetgeen ik nu gebruik op mijn site. De GM Javascript API is volgens mij wel wat eenvoudiger te gebruiken. Ik zou daar is induiken als ik jou was.

http://code.google.com/intl/nl-NL/apis/maps/index.html
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door Remco de Goede »

In Duitsland is ook iemand die hier al een tijd mee bezig is op gebied van de Atlantikwall (Werner) hij zet per steunpunt alle ST bunkers met als plattegrond op de bunker, is bijzonder handig en gebruik ik in 80% van de gevallen voor mijn veldwerk. Is natuurlijk niet helemaal compleet maar staat wel bijzonder veel op; Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Nederland, Frankrijk en de kanaaleilanden. Ook heeft hij delen van de westwall online staan op een andere site.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door Rene Ros »

Stephan schreef:Al enkele maanden ben ik de kaarten van http://maps.forten.info aan het bestuderen. Ik vond het jammer dat er alleen prikkertjes staan in plaats van kaarten.
Hoe veel tijd denk je dat dit me al gekost heeft???
Nog afgezien dat veel kaarten pas na betaling aan een archief geplaatst mogen worden. Tenzij het een rechtenvrije afbeelding in een boek is, maar dan krijg je geen complete set kaarten.

Mvg,
René
Stephan

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door Stephan »

Rene Ros schreef:Hoe veel tijd denk je dat dit me al gekost heeft???
Beste Rene, het was niet mijn bedoeling om aan jou noeste arbeid voorbij te gaan of er iets op af te dingen. Mocht ik je dat idee gegeven hebben: bij deze mijn excuses. Ik heb al veel uren plezier aan jou werk beleefd. Ook heb ik over andere stellingen (behalve StvDH en StvA) veel opgestoken.

Je hebt overigens wel een punt wat betreft de rechten van de afbeeldingen. Nu heb ik diverse boeken op de plank staan met mooie plattegronden, maar daar rust natuurlijk auteursrecht op. Zelf beschik ik over een grote hoeveelheid kopieën uit diverse archieven, maar daar zit weinig eenheid in. Ook betreft het alleen de StvDH. Het scannen tot A3 formaat is geen probleem: ik kan zo'n 30 a 40 pagina's per minuut dubbelzijdig scannen.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door Danny »

Ik denk dat het dan een kwestie wordt van zelf kaarten intekenen. Kost een hoop tijd, maar dan heb je ook wat.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door Rene Ros »

Stephan schreef:Ik heb al veel uren plezier aan jou werk beleefd. Ook heb ik over andere stellingen (behalve StvDH en StvA) veel opgestoken.
OK. StvDH begrijp ik, maar waarom niet over de StvA? :-)
Stephan schreef:Je hebt overigens wel een punt wat betreft de rechten van de afbeeldingen. Nu heb ik diverse boeken op de plank staan met mooie plattegronden, maar daar rust natuurlijk auteursrecht op. Zelf beschik ik over een grote hoeveelheid kopieën uit diverse archieven, maar daar zit weinig eenheid in. Ook betreft het alleen de StvDH. Het scannen tot A3 formaat is geen probleem: ik kan zo'n 30 a 40 pagina's per minuut dubbelzijdig scannen.
Publicaties door de overheid zijn rechtenvrij, waaronder ook tekeningen van de Genie. Van niet-overheid publicaties vervallen de auteursrechten 70 jaar na overlijden van de maker of, als de maker onbekend is, 70 jaar na publicatie.
Doch, als je naar een archief gaat (of hun beeldbank raadpleegd) hebben zij voorwaarden die niets met auteursrechten te maken hebben. Voor de kosten van het bewaren willen ze vergoed worden als stukken gebruikt worden voor publicatie. De kosten verschillen per archief en hangen af van de oplage. "Oh, een website, dat is onbeperkte oplage: hoofdprijs!"
Maar als een rechtenvrije afbeelding in een publicatie staat, mag je die zonder problemen overnemen. Jij hebt immers het archief niet geraadpleegd of de afbeelding geherpubliceerd en bent niet gebonden aan de voorwaarden van het archief. Een archief waakt er wel voor om een heel kaartenarchief te publiceren, dus compleet zal je een legale kaartenverzameling niet krijgen...

Tenminste, dat is wat ik de afgelopen jaren geleerd heb. :-)

Mvg,
René
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door Bunkertju »

Remco de Goede schreef:In Duitsland is ook iemand die hier al een tijd mee bezig is op gebied van de Atlantikwall (Werner) hij zet per steunpunt alle ST bunkers met als plattegrond op de bunker, is bijzonder handig en gebruik ik in 80% van de gevallen voor mijn veldwerk. Is natuurlijk niet helemaal compleet maar staat wel bijzonder veel op; Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Nederland, Frankrijk en de kanaaleilanden. Ook heeft hij delen van de westwall online staan op een andere site.

Remco ....

Zijn naam is Markus en niet Werner.
En hij haalt veel weg van mijn veldwerk :D

Ik herstel veel van zijn werk en zet het dan bij mij op de site ;)

Grtz

Jan

http://www.festungeuropa.nl" target="_blank
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door FitzChevalric »

Ik ben momenteel de stellingen van de koude oorlog aan het intekenen inclusief de functies van alle locatie's en of bunker.

Daarnaast een start gemaakt met wehrmacht hoofdkwartier en wisseloord, ik mis alleen de kaart van beethovenlaan complex in bilthoven
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door duracel konijn »

waar kan ik de site van Alex vinden, ik heb hem ook al eens geholpen.
Groeten

Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door Remco de Goede »

Wolter,

Bedoel je onze Alex Werner? AW op het forum, of de website van MarKus waaraan ik eerder refereerde?

Maar ik denk dat je Alex Werner bedoelt, zn email kan je via PM krijgen, een website heeft hij (voor zover ik weet iig) niet.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door Remco de Goede »

FitzChevalric schreef:Ik ben momenteel de stellingen van de koude oorlog aan het intekenen inclusief de functies van alle locatie's en of bunker.

Daarnaast een start gemaakt met wehrmacht hoofdkwartier en wisseloord, ik mis alleen de kaart van beethovenlaan complex in bilthoven
Als ik me niet vergis staat in het boekje van Dhr Brugman over Bilthoven een tekening van deze locatie.
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door duracel konijn »

Heb het even goed gelezen, het Email adres van Alex heb ik wel, ik ben dus benieuwd naar de site van markus.
Dank je remco
Groeten

Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Plattegronden op Google Earth

Bericht door WimVe »

Tis maar een weet:
Acces denied

Details:
Web page:
http://www.atlantikwall.mynetcologne.de ... index.html
Description:
Access to the web page was blocked by ESET Smart Security.
The web page is on the list of websites with potentially dangerous content.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”