Meisje valt in WO2 waterput

De eerste en tweede wereldoorlog in het nieuws.

Meisje valt in WO2 waterput

Berichtdoor Goof op 13 maart 2010, 23:39

Een 8-jarig meisje is gered uit een ruim vijf meter diepe put waarin zij tijdens het spelen was gevallen in de duinen bij Hollum op Ameland. Het ongeval gebeurde vlakbij het Ruychepad, een wandelpad door de duinen. De brandweer wist het meisje na ongeveer een kwartier met een touw uit de put te bevrijden.

Het meisje was met haar vader en enkele vriendinnetjes aan het wandelen. Toen ze van het pad af liep en wat met haar vriendinnen speelde, verdween ze plotseling "in de grond." Ze bleek met deksel en al rechtstandig in de ongeveer 80 centimeter brede put te zijn gezakt. Haar vader alarmeerde de hulpdiensten die het kind uit de put wisten te krijgen.

Enorme verbazing

Volgens Dirk Visser van Rijkswaterstaat, de organisatie die het terrein beheert, gaat het vermoedelijk om een waterput die in de Tweede Wereldoorlog is gegraven. "Het verbaast me enorm. Wij zijn daar vaak aan het werk geweest maar ik heb die put nooit gezien. Het meisje is recht naar beneden in de put geschoten en dat is haar geluk geweest."
Goof

Re: Meisje valt in WO2 waterput

Berichtdoor tim op 14 maart 2010, 12:46

als het werkelijk een duitse waterput is vind ik dit zeker een bizar ongeluk.
vele tientalle bunkeraars zoorzoeken al tientallen jaren de nederlandse duinen naar bunkers, deckungslocher, en waterputten.
uitgerekend een nietsvermoedende wandelaar vind er weer eens een door er in te vallen :shock:
ik heb er nog nooit een gezien of gevonden met een houten deksel erop.....
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
tim

Berichtdoor a.weijerman op 14 maart 2010, 13:04

Allez, hier dan een vervolgje zoals het op teletekst stond vanochtend...
Wow nog gelukt ook met die nieuwe computer met voor mij totaal nieuw besturingssysteem....
Voel mij op het moment weer lekker digitaal gehandicapt, maar zoals u ziet kan ik in ieder geval weer een teen bewegen! :)
Hoi, Lex.
Bijlagen
klein.jpg
a.weijerman

Berichtdoor ducatim901 op 15 maart 2010, 19:00

Lex je verbaasd me telkens weer!!
Succes met je grote teen.
En nu even serieus.....
De meeste putten in Nederland die ik ken zijn denk ik oude Nederlandse putten, de Duitsers werkten veel meer met wasserbehalter in de vorm van metalen vaten van 1700 liter, ondiepe waterputten (Katwijk) of Ziterne deze laatsten waren een soort waterbakken of deze ook drinkwater bevatten weet ik niet, was denk ik meer voor was- of douchewater of ander algemeen gebruik.
In de 675 en 658 was ook een put aanwezig maar deze geslagen putten hebben in Nederland vaak een kleinere diameter, in Frankrijk geregeld flinke gaten tot een cm of 60 a 80 in de vloer van deze types gezien.
Nu stond er, zover ik lees, geen bunker over deze put.
Groeten Jack.
Het deja vu voor 2010; dé Bunkerswaffelaar revisited!
ducatim901

Berichtdoor Joop Schreuder op 15 maart 2010, 20:35

Er zijn wel Duitse kabelputten, deze kunnen best diep zijn, zeker als kabels op funderingplaatniveau in een stevig aangeaarde bunker zijn ingevoerd.

Greetz,

Joop
Joop Schreuder

Keer terug naar Oorlogen en Fortificaties in het nieuws