Fort 't Hemeltje

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door AvB »

Die is toch ook gewoon klein?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door maarten-stahlbeton »

Heb gister even gekeken in mijn foto's, want ik dacht hetzelfde als Jack. Maar die bij Moerdijk heeft een ander kijkgat. Een gasdichte/niet gasdichte versie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door ErwinZ »

Die tekst op de deur ook!! :mrgreen:
lux51

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door lux51 »

Heren,

Indien jullie naar de foto's kijken kunnen jullie zien dat bij de gasdeur op moerdijk het schanierpunt aan de korte zijde zit. Bij het "onze"gasdeur zitten er twee schanierpunten aan de lange zijde.
Nu wil het toeval dat wij nog een tweede, waarschijnlijk kleinere"gasdeur hebben gevonden. Deze heeft echter de grootste klap van een explosie opgevangen en is als vloeipapier verfrommeld ( fpto's volgen nog).
Kan iemand mij vertellen de deur uit moerdijk op de foto nog compleet is En er maar sprake is van EEN schanierpunt ( hetgeen mij zou verbazen).
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door ducatim901 »

De deur van Moerdijk zit nog voor éénderde in de grond.....
En heeft wel degelijk twee ophangpunten.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door Martijn »

Gisteren maar weer eens een rondje rond het fort gelopen. De kazemat is inmiddels ook van buiten de fortgracht te zien. Hij ligt op de plaats zoals aangegeven op de 3e tekening van Jack. De 2e tekening laat dus een verkeerd beeld zien.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
lux51

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door lux51 »

Je hebt gelijk Martijn, de 3e tekening is van de kazemat. De 2e tekening zou een studie kunnen zijn voor een opstelling van geschut richting spoorweg.
ik zal mijn schoonvader hier verder naar vragen.
Volgens mij heb ik je gezien toen je rond half drie aantekeningen stond te maken aan het begin van de oprijlaan naar het fort. Ik zat in die lichtgrijsmetalic Volvo 940.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door Martijn »

lux51 schreef:Volgens mij heb ik je gezien toen je rond half drie aantekeningen stond te maken aan het begin van de oprijlaan naar het fort. Ik zat in die lichtgrijsmetalic Volvo 940.
Om half drie stond ik nog kazemat Diefdijk-Zuid op te meten, dus dat was iemand anders. :D
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door Barst »

Vandaag ook even langs het Hemeltje gefietst om wat foto's van de kazemat te maken. Kwam ook nog een hele mooie bank tegen aan de fortgracht. Daarna langs de Marsdijk bij Fort Vechten geweest en foto's gemaakt van de G met schuilplaats daar. De foto's van de G bij het 2e veld zijn al wat ouder. Kortom, foto's van de drie nog bestaande G-kazematten met schuilplaats op: https://picasaweb.google.com/1167226452 ... 9fO6ZTsvgE#
Laatst gewijzigd door Barst op 23 mei 2011, 05:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door wattman »

De foto's bij Vechten illustreren de waanzin van dit ontwerp. De kans om onder vuur zo'n kazemat levend te verlaten of betreden is zeer gering.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door Martijn »

Om maar weer eens een oud onderwerp op te pakken: de limietpaaltjes, en dan met name de lokatie van paal O5. Hieronder een plaatje met de originele lokaties van de paaltjes. Zoals gezegd heb ik een aantal ervan gevonden (zag laatst dat O2 ook weer op z'n plek is gezet). Paal O5 kwam ik tegen vlak naast O7, wat dus niet overeenstemt met onderstaande tekening.
LP.JPG
Ik heb nog wel gezocht op de plaats waar O5 hoort te staan, maar daar heb ik niks gevonden. Blijft de vraag wat die O5 op de huidige lokatie doet en hoe ´ie daar is gekomen.

Daarnaast is er gebouw C. Of beter gezegd, dat is er niet meer. Het stond op de westelijke hoek van het fort.
Geb C1.JPG
Wat er met het gebouw is gebeurd, weet ik niet. Ik heb twee verwijzingen gevonden naar het lot ervan. De ene was kortweg “ontploft”, de ander luidde “afgebroken”. De waarheid zal wel in het midden liggen (eerst een explosie waarna de overgebleven ruine is afgebroken). Ben echter wel benieuwd naar de achtergrond hiervan. Was het een ongeluk, of was het sabotage danwel opzettelijk?
Geb C.JPG
Wie het weet mag het zeggen . . .

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
lux51

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door lux51 »

Naar mijn informaie is er een ontploffing geweest vlak na het einde van de oorlog, toen de Knokploeg Holland munitie verzamelde ( duits en van het verzet) en dit naar het verzamelpunt Fort t'Hemeltje bracht.
Tijdens of na een transport is er een ontploffing geweest met meerdere slachtoffers ( 3 doden, waaronder de zoon van de toenmalige fortwachter).
Het gebouw C was zodanig beschadigd dat het later werd afgebroken en geegaliseerd.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door Martijn »

Dank voor de info. Dat zal het incident zijn waarover wordt verhaald op het bankje dat tegenwoordig bij de fortgracht staat. De datum daar vermeld is 28 juni 1945. Er wordt daar echter verteld over een explosie in een bunker, dus ik had de link met gebouw C niet direct gelegd.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
lux51

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door lux51 »

Wat op het bankje staat is de "officiele" lezing. Tot dit jaar werd er van uit gezegt dat er een ongeluk was gebeurt met schrootboeren die oud ijzer kwamen halen.
Dit jaar werd mijn schoonvader gebeld door iemand van de knokploeg zelf, naar aanleiding van een klein artikeltje in het plaatselijke krantje met de officiele lezing, die vertelde over de transporten van de knokploeg. Hij was zelf bezig met het volgende transport toen het ongeluk gebeurde. Hij vertelde er wel bij dat hij deze fase (ww2) had afgesloten en er verder niet meer over wilde vertellen, behalve de juiste toedracht van het ongeluk.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Fort 't Hemeltje

Bericht door Barst »

[quote="Martijn"]Om maar weer eens een oud onderwerp op te pakken: de limietpaaltjes, en dan met name de lokatie van paal O5. Hieronder een plaatje met de originele lokaties van de paaltjes. Zoals gezegd heb ik een aantal ervan gevonden (zag laatst dat O2 ook weer op z'n plek is gezet). Paal O5 kwam ik tegen vlak naast O7, wat dus niet overeenstemt met onderstaande tekening.Ik heb nog wel gezocht op de plaats waar O5 hoort te staan, maar daar heb ik niks gevonden. Blijft de vraag wat die O5 op de huidige lokatie doet en hoe ´ie daar is gekomen.

Gisteren naar 't Hemeltje gefietst om uit te zoeken hoe het nou zit met die limietpaaltjes. De winter is een beter seizoen om paaltjes te zoeken omdat er dan veel minder groen is, maar had geen zin om zo lang te wachten. Hier wat ik nu heb kunnen vinden.

Eerst maar een overlay van het fort met de kaart van Martijn en de paaltjes zoals ik ze gevonden heb. Helaas een oude satellietfoto, de gracht rond de keel van het fort ziet er tegenwoordig anders uit, je kunt nu helemaal rond het fort lopen.
overlay2.jpg
Paal 11 bij de ingang van het wandelpad heb ik niet kunnen vinden, maar paal 10 staat nog op zijn plaats.
paal10.jpg
Paal 9 is volgens mij verdwenen, het schitterende hek erachter gelukkig niet.
Hek1.jpg
Paal 8 staat op zijn plaats maar is beschadigd.
paal8.jpg
Een paar meter oostelijk van paal 8 liggen de resten van de tweede luisterpost.
luisterpost1.jpg
Op de plaats van paal 7 staat nu een paal met het nummer 5. Paal 7 heb ik niet gevonden.
paal5a.jpg
Enige tientallen meters verder staan twee palen met het nummer 4 aan weerszijden van de ingang van een landje, dat momenteel te koop staat, net buiten het fort.

Paal 4.
paal4a.jpg
Paal 4 naast het "te koop" bord van de makelaar.
makelaar.jpg
Aan de andere kant van de ingang staat nog een paal met het nummer 4.
paal4b1.jpg
Waarvan het lettertype duidelijk anders is.
paal 4b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Barst op 27 jun 2011, 14:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”