De laatste tijd heb ik weer wat uitstapjes gemaakt richting de NHW (en dan met name het deel rond Utrecht). Hierbij heb ik oa. fort 't Hemeltje bezocht. Tijdens het laatste bezoek is me een tweetal zaken opgevallen, welke ik graag hier voor wil leggen.
Het eerste is de volgende betonconstructie.
Ik heb twee van dit soort objecten gevonden bij het fort, beide aan de buitenzijde van de fortgracht. Het lijkt een soort observatiekoepel te zijn. Aan de bovenzijde bevindt zich een ronde opening. Ik heb geen openingen/ingangen aan de zijkant gevonden. Hoe diep hij is is niet te zeggen, aangezien hij tot het dak vol ligt met afval. Het exemplaar op de foto is er het minst slecht aan toe. De andere die ik heb gevonden is bijna volledig vernield.
Zelf heb ik dit soort bouwwerk nog niet eerder gezien, en ik heb ook nog geen referenties ernaar gevonden in boeken etc.
Het tweede wat me opviel bij het fort is de volgorde van de limietpaaltjes. Tot nu toe heb ik er vijf gevonden (O-10, O-8, O-5, O-7 en O-3). Het vreemde is dat ze in deze volgorde rond het fort staan (als je het rondje rond het fort linksom loopt, tenminste). Tot nog toe heb ik altijd gedacht dat de palen op volgorde rond de forten geplaatst waren (en dat lijkt me ook het meest logisch).
Wellicht kan iemand hier meer over vertellen.
Groeten,