Kazematten Maastricht

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Blockhausronny

Kazematten Maastricht

Bericht door Blockhausronny »

Hallo iedereen,

Op diverse invalswegen richting Maastricht (ikzelf woon aan de andere kant
van de grens) liggen verschillende kazematjes van eenzelfde type.
Weet er iemand antwoord op de volgende vragen:
-welk type betreft het hier?
-maken ze deel uit van een bepaalde linie of stelling?
-hebben ze een individuele naam of nummering?

De kazemat op de foto ligt langs de weg van Kanne naar Maastricht,
op een boogscheut van Eben-Emael.
c 001.jpg
c 002.jpg
groeten,Ronny
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bunkervos
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2008, 23:14
Locatie: Neerkant
Contacteer:

Re: Kazematten Maastricht

Bericht door bunkervos »

De foto laat ongetwijfelt een kazemat zien van het type S 3 ook wel "stekelvarken" genoemd.
Van welke linie hij deel uitmaakt is mij niet bekent . Ik kan hem niet terugvinden in de Peel/Raamlinie of Maaslinie zie navolgende link
http://www.forten-brabant.nl/" target="_blank

Voor een plattegrondschet en enige binnenfoto's zie
http://www.bunkervos.nl/nieuwe%20site/i ... linie.html" target="_blank

Groeten
Bunkervos

http://www.bunkervos.nl" target="_blank
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Kazematten Maastricht

Bericht door wattman »

Nummer is S41 volgens mijn google earth overlay, met de naam Limburg.kmz, en staat volgens de bijgevoegde tekst gericht tegen Belgie. Konden we het geschut van Eben Emael tenminste van katoen geven ;)
Bron van het bestand: http://bbs.keyhole.com/ubb/ubbthreads.p ... imburg.kmz" target="_blank
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten Maastricht

Bericht door Martijn »

Er zijn daar meen ik vijf of zes kazematten gebouwd met het front richting Belgie. Hoewel het natuurlijk wel duidelijk was dat de dreiging vanuit het oosten zou komen moest er, om de neutraliteit gestalte te geven, ook een verdediging gericht zijn tegen andere richtingen.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Blockhausronny

Re: Kazematten Maastricht

Bericht door Blockhausronny »

Hartelijk dank voor de reacties

groeten,Ronny
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Kazematten Maastricht

Bericht door Rene Ros »

Martijn schreef:Er zijn daar meen ik vijf of zes kazematten gebouwd met het front richting Belgie. Hoewel het natuurlijk wel duidelijk was dat de dreiging vanuit het oosten zou komen moest er, om de neutraliteit gestalte te geven, ook een verdediging gericht zijn tegen andere richtingen.
Waarschijnlijk speelde ook de vrees voor een mogelijke omtrekkende Duitse beweging over Belgisch grondgebied een rol?

Mvg,
René
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Kazematten Maastricht

Bericht door MM 305 »

Wat ik wel eens gelezen heb is dat Nederland Limburg eigenlijk niet zo aantrekkelijk vond om te verdedigen, omdat Limburg erg moeilijk verdedigbaar was en voor de reden dat het een doortocht voor de Duitsers naar Belgie was. Het smalste stuk van Limburg is maar enkele kilometers breed.

Btw, als je van Maastricht richting Smeermaas rijdt, staat er ook een kazemat links van de straat.

Groeten Andreas
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Kazematten Maastricht

Bericht door wattman »

Rene Ros schreef: Waarschijnlijk speelde ook de vrees voor een mogelijke omtrekkende Duitse beweging over Belgisch grondgebied een rol?
Ik heb het proefschrift van Van Gent, Het falen van de Nederlandse gewapende neutraliteit, september 1939-mei 1940, nog niet gelezen. Wellicht dat daar iets meer over staat. Voor de liefhebber: als ik het goed zie komt het boek eind september dit jaar elektronisch beschikbaar via de website van de UvA (http://dare.uva.nl/" target="_blank). Zelf acht ik de kans zeer klein dat men serieus dacht een tegenstander die Eben Emael en de andere Belgische forten zou hebben omzeild/verslagen met een paar MG kazematten te kunnen tegenhouden. Sowieso ga ik me steeds meer verbazen over het scheutig rondstrooien van kazematten in Nederland na 1938. Verkapt werkgelegenheidsproject, of een - in navolging van de Westwall en Maginotlinie - hoop dat de afschikwekkende werking van beton een agressor buiten de grenzen zou houden?
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Kazematten Maastricht

Bericht door duracel konijn »

Hoi Daar, ik kwam er op de terugweg langs, na het bezoeken van het Fort Eben Emael.
Mijn Vriendin en ik hadden zojuist een hele dag in en om het fort doorgebracht.
Na zoveel beton en kannonen enz vond mijn vriendin het niet nodig, om het te gaan bezichtigen :cry:
Groeten aan ieder.
Wolter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”