Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 (filter)

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Tom Oliviers

Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 (filter)

Bericht door Tom Oliviers »

Hoi,

Ik ben een HES 2.4 filter aan het opknappen en herschilderen, heb na lang zoeken eindelijke de gewenste dongergroen/grijze kleur van hamerite gevonden.

Heeft er iemand een foto of een document met de tekst die op deze filters werd gezet? het is de dunne filter type 2.4 waar ik nu aan bezig ben (in 2004 gevonden in de 15 KVA D1 sector). Heb lang nagedacht over wat ik met die roestige filter zou doen (hij is in zeer goede staat), hij is mooi afgeborsteld. Optie A: vernissen met matte vernis, Optie B: herschilderen en de tekst er terug opzetten... ik ben nu bezig met optie B. enkel heb ik geen enkele foto met die tekst er volledig op. Graag een foto omdat ik het lettertype wil naschilderen ook.

Ik zoek eigenlijk foto's van alle filters: type 1.2 (dik en dun), type 2.4 (dik en dun)...

(ik ben al jaren van men kelder een bunker aan het maken ;-)

Enkele foto's uit 2004: (die snotneus ben ikke, was toen 19 jaar haha :D )
Afbeelding)

Afbeelding

Afbeelding

groetjes
Tom
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door Janus X »

Heej Tom, Nice hoor !

Was zeker wel een flinke loop met al dat spul, ik heb het ook wel eens vast gehad maar de uitdrukking "je loopt er zo mee weg" is niet echt van toepassing he :mrgreen:

Groetjes, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Tom Oliviers

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door Tom Oliviers »

Nah inderdaad,

dat was op Mont saint Frieux, toen dachten we dat heel die berg militair domein was (blijkbaar enkel het topje dus), wij onze wagen in hardelot geparkeerd en langs Stp Zollhaus steeds naar MSF... die filters kwamen uit de 636 daar, dus ik schat dat dat zo'n kleine 5km wandelen was (MSF naar beneden, langs stp zollhaus naar stp brunnen en dan naar hardelot plage :D

tegenwoordig als we naar MSF gaan parkeren we de wagen gewoon aan de achterzijde van die berg, aan die gerenoveerde 630 daar. maarja, als je 19 bent dan heb je nogal rap schrik van alle verhaaltjes over die berg. Nu zou ik me er ook niet meer mee bezig houden met zulke afstanden te lopen met materiaal op m'n rug gebonden...

Anyway, op MSF valt niets meer te rapen, die gasten van die 630 daarachter zouden alles leeggehaald hebben voor die 630 in te richten sinds 2 jaar terug. gelukkig hebben wij in 2004 ons deel aan machines en toestellen daar nog kunnen halen ;-)

Heb het onlangs nog tegen Lenco gezegd, je moet mij niet aanzien voor een plunderaar die oneindig plundert en/of verkoopt; ik heb gewoon destijds van elk type toestel/ventiel/machine ééntje meegenomen voor de verzamelig in men kelder, als ik nu in andere bunkers weer die 2.4 filters (bijvoorbeeld) tegenkom dan blijven ze ook gewoon liggen...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door AvB »

Mooi dat je het niet meer doet. Het is alleen jammer dat iedereen er eentje meeneemt voor z'n verzameling zodat er uiteindelijk niks meer over blijft. Behalve op stoffige zolders of in kelders. Maar goed deze discussie is al vaker gevoerd. ;)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Tom Oliviers

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door Tom Oliviers »

Ik ben er nu 25, tegen ik op pensioen ben en veel tijd heb dan begin ik ook een museumpje en dan heb ik mooi materiaal voorhanden ;-) want binnen 40 jaar denk ik niet dat er nog veel te vinden valt als je dan materiaal nodig hebt.

en om nu iets te openen dan zit je beperkt met je tijd, ik ga graag elke maand 1 tot 2 keer graven in frankrijk dan dat je thuis zit voor een museumpje open te houden (vandaar pas als ik op pensioen ben, dan kan ik waarschijnlijk niet meer graven ;-))

zo kan je het ook bekijken hee.

Groetjes
Tom
Laatst gewijzigd door Tom Oliviers op 18 feb 2010, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom Oliviers

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door Tom Oliviers »

anyway, daar ging het dus niet over hee ;-)

heeft er iemand die tekst om op de raumfilters te schilderen a.u.b. ??

Tom
Harras

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door Harras »

Tom,
Ik ga even zoeken voor je na mooie opnames met teksten. Zodra ik iets heb dan stuur ik het na je toe.
gr.Ron
pauldijkstra

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door pauldijkstra »

Volgens mij heb ik nog wel wat foto's van een 2.4 filter uit de bunker 644 op het Forteiland. Ik zal ze eens opzoeken...
Harras

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door Harras »

Tom,
Voorlopig even snel uit de oude fotoboek.
gr.Ron
Scannen0030.jpg
Scannen0029.jpg
Scannen0028.jpg
Scannen0026.jpg
Scannen0025.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door pauldijkstra »

Hier de foto's uit de 644.
Gr, Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tom Oliviers

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door Tom Oliviers »

FANTASTISCH !!

bedankt jongens !!

Kan er iemand die "lagerung" tekst vervoledigen a.u.b.? ik kan hetvolgende lezen:

Bei lagerung ....
Ausbau Raumfilter mit
verschlusskappen
verschliesen. Raumfilter
nicht stossen, werfen
oder rollen

Ook die kleine smalle tekst kan ik niet helemaal lezen:
"Antrieb gem... Luftschutzges.ge...hmigt
K.... R.... 41/16"

En dan graag ook nog de andere tekst met R 2.4 S in het groot op de filter.

veel dank voor de foto's
groet,
Tom
Tom Oliviers

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door Tom Oliviers »

Die tekst "bei lagerung ... nicht stossen, werfen oder rollen", stond die op alle raumfilters? zowel de dikke als dunne 1.2m³ en 2.4m³ ??

dank bij voorbaat
Tom
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door Danny »

Bei Lagerung und nach Ausbau nicht stossen, werfen oder rollen ;)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Tom Oliviers

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door Tom Oliviers »

merci :D

Tommeke
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Heeres Einsetz Schutzlufter 2.4 -- filter

Bericht door +AW+ »

Bei Lagerung und nach Ausbau die Filter mit Verschlusskappen verschliessen.
Raumfilter nicht stossen, werfen oder rollen.

Vertrieb gemäß Luftschutzgesetz genehmigt!
(Distribution authorized under air protection law)
Kenn-Nr. RS.. 41/16 ?!

gruß

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”