De Gouden Betonmolen 2009!

De jaarlijks terugkerende prijs voor de erkenning van opvallende ondernemingen, gerelateerd aan fortificaties.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door PdK »

De Nationale Gouden Betonmolen verkiezing van 2009

Eindelijk is het weer zover. We gaan relativeren, oordelen en belonen over fortificatie ontwikkelingen in 2009.
Let wel op. De onderstaande verkiezing vind plaats in 2010, maar gaat over het jaar 2009.

In 2008 kwam de gouden betonmolen te vervallen doordat de trofee nog werd gemaakt. De winnaar en maker van deze wisseltrofee van 2007; Stichting Bunkerbehoud en lid Lenco hebben inmiddels de trofee klaar. Dat betekend dus de mogelijkheid tot een nieuwe ronde.

De Nationale Gouden Betonmolen verkiezing werd gestart in 2007 en werkt als volgt.
In Nederland zetten elk jaar stichtingen, individuen, verenigingen of politieke instanties zich in voor het behoud van militair erfgoed. Soms gebeurt dit op de achtergrond, waardoor niet iedereen er weet van heeft. Toch zijn de behaalde resultaten vaak van grote waarde en een voorbeeld voor andere. Op dit forum passeren verschillende projecten ook de revue, maar ontvangen niet altijd de aandacht die ze verdienen. Met de gouden betonmolen willen we daar elk jaar iets aan doen. En met zowel de nominaties als stemronde hopen we de winnaar en genomineerden onder de aandacht te brengen.
Ten opzichte van vorig jaar is er wel wat verandert. Er wordt niet meer alleen gekeken naar een bepaald object en aangesloten stichting. Een individu of stichting op zich kan nu ook genomineerd worden. Daarbij kunnen ze natuurlijk wel onderling van alles met elkaar te maken hebben.

Wie of wat kunt u nomineren:
Fortificaties: Een fortificatie (dus ook bunker) moet iets bijzonders hebben betekend voor 2009. Wat maakte hem spraakmakend of anders dan voorheen. We zijn op zoek naar fortificaties die iets bijzonders hadden in 2009. Misschien door een veranderde omgeving, invloedrijke activiteiten rondom dit werk of omdat hij gewoon deze extra aandacht verdiend.
De prijs komt op naam van de fortificatie en eventuele belanghebbende partij, zonder wie het niet de prijs had kunnen winnen.
Instantie of individu(en): Wie heeft/hebben in 2009 iets bijzonders betekend voor het Nederlands militair erfgoed. Het wordt steeds duidelijker dat zowel vanuit een liefhebbers als politiek standpunt waardering voor bunkers ontstaat. Dit kan soms leiden tot bijzondere samenwerkingen of projecten. Vaak bereikt een stichting, vereniging, werkgroep door eenheid iets merkwaardigs. Maar soms zijn het ook individuen die iets eigenzinnig betekenen voor velen. Daaronder vallen bijv. schrijvers, historici, politici en mensen die we worden gezien als prominent afgezant van onze gedeelde interesse.
De prijs komt op naam van de instantie of individu(en) en het eventuele bereikte doel.

Bedenk goed in welke categorie jouw nominatie thuis hoort.

Nominaties plaatsen kan in dit onderwerp van 3 t/m 17 februari. Daarna volgt in een apart onderwerp een stemronde.
Ondersteun je nominatie met duidelijke argumenten en eventuele foto's om de kans te vergroten. Mogelijkheid tot deelname geld voor iedereen, dus ook voor leden van over de grens.
Meerdere aanmeldingen per gebruiker zijn mogelijk (in bij voorkeur aparte berichten).

De prijs voor de winnaar is de felbegeerde en loodzware Gouden Betonmolen!
Aansluitend geen awardshow met blonde presentatrice, maar wel onze notaris hoogstpersoonlijk bij u over de vloer (met fotomoment).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door Danny »

Ik nomineer de Haagse Bunkerploeg voor de Gouden Betonmolen omdat zij ondanks kritiek en een negatieve reputatie, het afgelopen jaar zeer veel positieve publiciteit hebben gehad, met als klap op de vuurpijl een eigen museum aan de boulevard te Scheveningen. Voor deze jongens een droom die uitgekomen is. Ik vind het prijzenswaardig.

(Edit: Tevens wil ik Jack nomineren omdat hij het afgelopen jaar zo moeilijk heeft met zijn harde schijf ;) )
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door PdK »

Danny schreef: (Edit: Tevens wil ik Jack nomineren omdat hij het afgelopen jaar zo moeilijk heeft met zijn harde schijf ;) )
Een waardige bijdrage! Maar daar moet een troostprijs voor in het leven worden geroepen denk ik.

En bedankt voor de nominatie! Eventuele aanvulling/aankleding met foto's wordt aanbevolen.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door Danny »

PdK schreef:
Danny schreef: (Edit: Tevens wil ik Jack nomineren omdat hij het afgelopen jaar zo moeilijk heeft met zijn harde schijf ;) )
Een waardige bijdrage! Maar daar moet een troostprijs voor in het leven worden geroepen denk ik.

En bedankt voor de nominatie! Eventuele aanvulling/aankleding met foto's wordt aanbevolen.
Sorry Peet, maar ik heb geen foto's van Jack en z'n harde schijf... helaas :geek: . Ook van het HBP museum heb ik geen foto's. Misschien heeft iemand anders een mooi plaatje ervan?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door wattman »

Bij deze een serie. De beste plaatjes zijn gemaakt toen de voorzijde van de bunker net opengemaakt was en lekker schoongewassen.
Sindsdien ben ik niet meer langs geweest, dus ik heb geen foto's van de inrichting.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door BunkerOwner »

Het is wel een waar kunstwerkje geworden, petje af !
pauldijkstra

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door pauldijkstra »

Ik wil bij deze de Stichting Stelling Den Helder nomineren vanwege de feiten dat er op allerlei mogelijke wijzes geprobeerd wordt zowel de restanten van de atlantikwall als van de stelling van Den Helder te restaureren en te conserveren. Neem bijvoorbeeld het bijzondere (pantser)fort op de Harssens waar kort geleden een stuk droge gracht van is zichtbaar gemaakt en momenteel in originele staat wordt terug gebracht. Tevens de plannen rondom de exploitatie van Fort Westoever (waardoor vaker openstellingen e.d. plaats kunnen vinden), om op de een of andere manier toch íets met het fort te kunnen doen. En ook het leeghalen en beginnende restauratie van Fort Dirksz. Admiraal.
Ook is de samenwerking met Stichting Herstelling noemenswaardig, op deze manier wordt zowel geleerd als gerestaureerd!

Voor foto's en nieuws rondom de werzaamheden zie: http://www.stichtingstellingdenhelder.nl" target="_blank

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door PdK »

Ik moet toegeven, ik heb de loopgraven, laat staan het bunkermuseum van WN2000 in het echt gezien. Maar uit IJmuiden kwam in 2009 alleen maar positief bericht. Het mag zich volgens mij het eerste Atlantikwall museum noemen dat loopgraven heeft mogen reconstrueren. Daar is ongetwijfeld veel gelobby en moeite bij komen kijken. En ondanks het feit dat moderne veiligheidsvoorschriften originele Duitse plannen afkeurden zijn er mooie compromissen bereikt.

Bij deze nomineer ik dus graag WN2000 voor het realiseren voor hun nu ook 'openlucht' museum.

http://www.echo.nl/nb-ij/buurt/foto/952284/" target="_blank
http://www.noord-holland.nl/web/Project ... seum-1.htm" target="_blank

Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door Lenco † »

hallo,
Ik nomineer een klein project hier op Walcheren.
Johnny Forrer heeft in een bunker in Ritthem zijn visie op de oorlog in
het zuiden prima in een tentoonstelling verwerkt. Hij trekt veel bezoekers.
Klein, maar fijn en hij verdient m.i. een mooi steuntje in de rug.
http://www.bunkerbehoud.com/museum/ritthem-2009.html
De foto's zijn van Monumentendag 2009.

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Harras

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door Harras »

Geachte,
Ik wil bij deze postuum Klaas van Brakel, de Gouden Betonmolen schenken.

Hij heeft op verschillende manieren bij gedragen aan onderzoekingen wat betreft de bunkers. En speciaal het uitbrengen van het zeer bijzondere boek over de Kuverbunkers. Wat voor ons als bunkeronderzoekers een ander licht gaf op de bunkertypolgie. Maar ook op het forum was hij geregeld aanwezig met tekst en uitleg over moeilijke vragen etc.

gr.Ron

Mooi trofee trouwens.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door Janus X »

Ik wil graag landfront van Vlissingen Nomineren, waarom;

Dit jaar is begonnen met het 2e deel toegankelijk maken voor het publiek en het aanlegen van een fiets en wandelpad langs deze verdedigings linie.
Omdat dit landfront eigenlijk nog de meest complete is van Heel Europa vind ik het dan ook gepast dat deze linie in het bijzonder een nominatie mag ontvangen voor de gouden betonmolen.
Op het Fortificatie forum staan ook meer toppics over de bunkerroutte en de klusjes van afgelopen tijd.

Deze linie verdient een bezoekje van een ieder en is qua vesting werken uit die tijd toch een van de meest complete linies nog bewaard, we missen maar 5 bunkers waarvan de meeste aan het oosterlijk deel van het eiland Walcheren.
Voor verdere info kan ik u het beste doorverwijzen naar http://www.bunkerbehoud.com" target="_blank of sla het boek V.B. Vlissingen van Hans Sakkers er nog eens op na.

Groetjes, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Annelies

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door Annelies »

Na overleg met de forum beheerder heb ik mijn nominatie verwijderd.
Zie bericht(en) hieronder voor meer uitleg.

Groeten,
Annelies
Laatst gewijzigd door Annelies op 15 feb 2010, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door PdK »

Beste leden,

Ondanks het feit dat de nominaties van Klaas en Ron spreken van terecht eerbetoon en respect, moeten we deze afwijzen.
De Gouden Betonmolen is weliswaar bedoeld als serieuze erkenning richting een instantie of individu. Er zit echter ook een dubbele laag in. Aan de ene kant is dat een luchtige dosis humor en de andere een oprechte erkenning. Dat is iets wat de 'betekenis' erg speciaal- en de 'inhoud' ervan niet te zwaar maakt.
Zowel Klaas als Ron hebben op dit forum de nodige en vaak mooie digitale aandacht gekregen, alleen denken we dat dit zich niet moet voortzetten in een wisseltrofee. We zien dan een gevoelige stemronde tegemoet waarin geconcurreerd moet worden tussen twee gemiste forumleden en voor vele ook vrienden en/of familieleden.

We hopen op jullie begrip voor dit besluit.

Jan, Nathan, Danny en Peter
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door Lenco † »

Hello,

Helemaal mee eens ...

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Annelies

Re: De Gouden Betonmolen 2009!

Bericht door Annelies »

PdK schreef:Zowel Klaas als Ron hebben op dit forum de nodige en vaak mooie digitale aandacht gekregen, alleen denken we dat dit zich niet moet voortzetten in een wisseltrofee. We zien dan een gevoelige stemronde tegemoet waarin geconcurreerd moet worden tussen twee gemiste forumleden en voor vele ook vrienden en/of familieleden.
Juist daarom had ik beide tegelijk, als één, genomineerd.
Helemaal niet met de bedoeling om te concurreren, maar om beide blijvend op dit forum te herinneren.

Maar goed, beslissing gerespecteerd.
Annelies
Gesloten

Terug naar “De Nationale Gouden Betonmolen”