668 Feldmassig ?

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

668 Feldmassig ?

Bericht door ErwinZ »

Welk type bunker is dit? Ik kan het niet plaatsen als een Feldmassiger Ausbau, misschien een dunwandige Vf?
BRV geeft aan schuilkelder. Was gelegen naast een beerput te Termunten.

edit PdK: Onderwerp voorlopig hernoemt naar '668 Feldmassig ?'
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Welk type?

Bericht door ErwinZ »

Hmm nu ik erover nadenk is het bijna dezelfde constructie als de bunkertjes in Appingedam. Alleen die in Appingedam hebben een ingang verdediging. In een ander topic hielden we het voorlopig op een dunwandige 501. Echter als we de muren verbreden van 60cm naar 2 mtr dan komen de afmetingen in de buurt van 10.8 x 8.5mtr. Dat is dan een 101 lijkt me.

Afbeelding
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Welk type?

Bericht door AvB »

Ik zou het meer op een dunwandige 668 houden. Vooral omdat die daar meer gebouwd zijn.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welk type?

Bericht door Remco de Goede »

De binnenmaten komen niet helemaal overeen met een 668 (de breedte wel maar lengte niet). Maar mijn gedachten gaan toch ook uit naar een dunwandige 668.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Welk type?

Bericht door Ruud »

ErwinZ schreef:Welk type bunker is dit? Ik kan het niet plaatsen als een Feldmassiger Ausbau, misschien een dunwandige Vf?
BRV geeft aan schuilkelder. Was gelegen naast een beerput te Termunten.
Is deze van beton?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Welk type?

Bericht door WimVe »

Mijn eerste idee was een 501.
Ik ben er nu wel achter, dankzij Jens, dat regelbau niet betekend dat ALLE bouwwerken identiek zijn qua afmetingen...
Als ik de 501 en de 668 zie dan zijn er verschillen, kijk alleen al naar de gassluis en ingangsverdediging. Ik vermoed dat die kenmerken wel altijd overeenkomen.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Welk type?

Bericht door ErwinZ »

Ruud schreef:Is deze van beton?
g,Ruud
Ja.

Hoe wordt een type bepaald? Ik snap er niks van. Ik zie er geen 668 in en de maten komen perfect overeen met een 101.
Nu zag ik ook dat Rudi Rolf in zijn boek zegt dat er een 661 stond terwijl de maten van het object overeenkomen met een 622!?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Welk type?

Bericht door Ruud »

ErwinZ schreef: Hoe wordt een type bepaald? Ik snap er niks van. Ik zie er geen 668 in en de maten komen perfect overeen met een 101.
Een bunker met muren van slechts 60 cm, typeer ik ook niet als een ständige bunker, dus een 501 of 668 etc. valt mi. af. Wanddikte van zo'n 60 cm is overigens wel typerend voor de vroege, ofwel pre-Westwallbunkers. ... maar in Nederland zou ik dit typeren als feldmassige ausbau.
Wat voor een deuren zaten er in de bunker, zitten er pijpen, overdrukventielen ed in? In je tekening lijkt het idd of de ruimte rechts fungeerd als gassluis, maar was dit ook zo, is je maatvoering ter hoogte van de kozijen correct (foto's).
ErwinZ schreef:
Nu zag ik ook dat Rudi Rolf in zijn boek zegt dat er een 661 stond terwijl de maten van het object overeenkomen met een 622!?


Zo zie je maar, niet alles aannemen uit de boeken :ugeek:

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Welk type?

Bericht door AvB »

ErwinZ schreef:
Ruud schreef:Is deze van beton?
g,Ruud
Ja.

Hoe wordt een type bepaald? Ik snap er niks van. Ik zie er geen 668 in en de maten komen perfect overeen met een 101.
Nu zag ik ook dat Rudi Rolf in zijn boek zegt dat er een 661 stond terwijl de maten van het object overeenkomen met een 622!?
Een 661 en 622 worden vaker door elkaar gehaald. Een 622 die is gebruikt als verbandpost heeft meestal grotere ingangsportalen om met een brancard te kunnen manouvreren. Of er is een 661 gepland maar uiteindelijk een 622 gebouwd, kan ook.
Aan sommige bunker kan je gewoon geen typenummer plakken. Een 101 is een volledige Ständige bunker incl inrichting (kackel, luchtzuivering, ingangsverdediging etc), met daarnaast extra ruimtes. Jou bunkertje is gewoon 'een personeelsbunker'. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Welk type?

Bericht door ErwinZ »

AvB schreef:Een 622 die is gebruikt als verbandpost heeft meestal grotere ingangsportalen om met een brancard te kunnen manouvreren.
Een 661 is toch de verwundenunterstelle?
Dan is de bunker bij Termunten een 'lelijk eendje'. De verdedigingsruimten zijn duidelijk ruimer opgezet maar de ingangen hebben een normale breedte (0.8 en 1.1mtr) Terwijl de 661 aan de Uitwierdeweg in Delfzijl wel een ingang heeft van 1.3 mtr.
Maar eigenlijk kun je in het geval van dit object in Termunten pas een type aangeven als de functie van het object achterhaald is?

Blijft moeilijke materie ;)

Wat is de correct Duitse benaming voor personeelonderkomen?
pauldijkstra

Re: Welk type?

Bericht door pauldijkstra »

Volgens mijn gegevens uit de Groninger Archieven (GA) zouden hier een drietal Ständige 668's gebouwd zijn. Het BRV heeft vaker wand- en dakdiktes niet goed opgemeten. Het zou natuurlijk wel kunnen dat er een dunwandige variant gebouwd is geweest. Ik zal even de genoemde tekening erbij zoeken uit de GA.
Groeten,
Paul
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Welk type?

Bericht door ErwinZ »

pauldijkstra schreef:Volgens mijn gegevens uit de Groninger Archieven (GA) zouden hier een drietal Ständige 668's gebouwd zijn. Het BRV heeft vaker wand- en dakdiktes niet goed opgemeten. Het zou natuurlijk wel kunnen dat er een dunwandige variant gebouwd is geweest. Ik zal even de genoemde tekening erbij zoeken uit de GA.
Bovenstaande tekening is niet een van de 3 668's. Dit is een extra onderkomen ingebouwd in de dijk. Dus wat dat betreft kan de meting fout zijn.
pauldijkstra

Re: Welk type?

Bericht door pauldijkstra »

Absoluut wél een van de drie 668's bij mijn weten. Er is volgens een sloopbestek een onderkomen in de dijk gesloopt en de tekening die ik daar van heb is 100% een 668. Ik moet heb alleen nog opzoeken, want ik heb hem niet bij de hand liggen. Volgens mij is de maatvoering gewoon nogal fout.
Gr,
Paul
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Welk type?

Bericht door ErwinZ »

pauldijkstra schreef:Absoluut wél een van de drie 668's bij mijn weten. Er is volgens een sloopbestek een onderkomen in de dijk gesloopt en de tekening die ik daar van heb is 100% een 668. Ik moet heb alleen nog opzoeken, want ik heb hem niet bij de hand liggen. Volgens mij is de maatvoering gewoon nogal fout.
Helaas Paul. Jij bedoeld de 668 gelegen tussen de FLAK beddingen. De onderkomen die ik bedoel lag naast de beerput in de dijk een stuk verderop.

668.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Welk type?

Bericht door pauldijkstra »

Hmm, ik heb net niet het stukje plattegrond waar die bunker op staat. Zie mijn idee, maar dit kan je dus meteen van de baan schuiven, aangezien het een van de andere bunkers betreft.
Gr,
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”