Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Bericht door ducatim901 »

Even een topic aangemaakt ivm de foto die Ron plaatste in het quiztopic, vraag 76.
Ik heb het nog niet vaak gezien dat de twee meter van een St-er niet voldoende is geweest.
Je hebt de 630 van Grand Fort Phillipe waar in de oorlog het dak een extra versterking heeft gekregen na een voltreffer van een vliegtuigbom op het dak.
En natuurlijk de L435A van Mont Lambert die aan de achterwand een behoorlijke klap heeft gekregen, denk van een vliegtuigbom.
Ook met D-Day zijn er wel wat bunkers die raak geschoten zijn, denk even aan Pointe du Hoc, deze batterij is beschoten door scheepsgeschut en één 134 ligt dan ook echt uit elkaar, door de voltreffer van het scheepsgeschut en de opvolgende explosie van de munitie in de bunker.
Verder de bunkers van Cecembre en de Cité van St Malo, dit eiland is gebombardeerd (ook met napalm) en beschoten met artillerie.
Als de bunker van binnenuit op geblazen zou zijn dan zouden de brokstukken meer verspreid liggen of het dak "gelift" zijn.
Bij een vliegtuigbom en scheepsgeschut zal het beton meer ingedrukt worden.
Het beschieten van bunkers met vlakbaanvuur (met Flak, tanks en antitankgeschut) was in WO II een bekende manier om bunkers uit te schakelen dit wil ik hier even buiten beschouwing houden.
Zijn er nog meer St bunkers bekend die door een vliegtuigbom of scheepsgeschut onbruikbaar zijn gemaakt.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Bericht door Danny »

Oei... ik weet even niet meer waar, maar ik ben toentertijd met Remco in een tuin van een kerel geweest in Frankrijk waar een grote bunker stond die aan de achterkant helemaal aan puin lag. Remco, kom er is in!
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Joop Schreuder †

Re: Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Bericht door Joop Schreuder † »

Hee Jack,
Bedoel je nu ST bunkers of bunkers in het algemeen?

Greetz

Joop
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Bericht door ducatim901 »

Haha, Joop.
Ik had dat streepje misschien beter niet onder St moeten zetten...
Ja, natuurlijk bedoel ik alleen de St bunkers......
Zal ik anders ook nog een topic aanmaken in de Vf topic?
Joop, Binnenkort weer een keertje naar het NA?
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Bericht door Joop Schreuder † »

Jackman,

Even off topic:
Moet snel zowel naar het NA als naar Wageningen voor onderzoek tbv een boek over het verzet bij de RDM, Heijplaat en de Waalhaven dat in het voorjaar uit gaat komen... dus ik bel/mail je nog wel even.
Wellicht dat nog twee mensen mee willen naar Wageningen, dan is mijn auto en de speccolzaal daar gelijk gevuld.
Een breed topic over werken die door gevechthandelingen zijn beschadigd, door beschieting of bombardement, vind ik persoonlijk het mooiste :lol: . Dan zit het verhaal er bij. Bunkers die later zijn opgeblazen of voor schiet/detonatieproeven zijn gebruikt hebben iets droevigs :roll:
Terug naar het topic ;) onderstaand de Schnellbootbunker in de Waalhaven na de beregening met Tallboy's

Greetz,

Joop
Schnellbootbunker Tallboy.jpg
WaalhavenSchnellboot.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Joop Schreuder † op 03 jan 2010, 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Bericht door PdK »

Joop Schreuder schreef:Jackman,


Een breed topic over werken die door gevechthandelingen zijn beschadigd, door beschieting of bombardement, vind ik persoonlijk het mooiste :lol: . Dan zit het verhaal er bij. Bunkers die later zijn opgeblazen of voor schiet/detonatieproeven zijn gebruikt hebben iets droevigs :roll:
Daar ga ik graag in mee. Vooral als er ook 'voor' of 'tijdens' foto's aanwezig zijn. ST is bij uitstek interessant, omdat deze bunkers het label hadden van bomvrij. Maar iedere bunker was natuurlijk in principe berekend tegen een bepaalde impact. Misschien daarom leuk juist dit onder één onderwerp te plaatsen? Dan komen er mooie verschillen en/of overeenkomsten naar voren.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Bericht door ducatim901 »

Ha die Peter,
Dit was ook een beetje mijn reden om het in St te plaatsen, in Frankrijk zijn verschillende Vf werken die ook flink geraakt zijn.
De bunkers die door de Duitsers tijdens de terugtocht zijn opgeblazen en die na de oorlog zijn opgeblazen daar zijn er iets te veel van wat mij betreft!
Joop, Annelies wilde ook nog een keer naar Wageningen, is die toko ook op Zaterdag open?
Of moeten we er een dagje vrij voor nemen?
Groeten Jack.
PdK schreef:
Joop Schreuder schreef:Jackman,

Een breed topic over werken die door gevechthandelingen zijn beschadigd, door beschieting of bombardement, vind ik persoonlijk het mooiste :lol: . Dan zit het verhaal er bij. Bunkers die later zijn opgeblazen of voor schiet/detonatieproeven zijn gebruikt hebben iets droevigs :roll:
Daar ga ik graag in mee. Vooral als er ook 'voor' of 'tijdens' foto's aanwezig zijn. ST is bij uitstek interessant, omdat deze bunkers het label hadden van bomvrij. Maar iedere bunker was natuurlijk in principe berekend tegen een bepaalde impact. Misschien daarom leuk juist dit onder één onderwerp te plaatsen? Dan komen er mooie verschillen en/of overeenkomsten naar voren.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Annelies

Re: Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Bericht door Annelies »

ducatim901 schreef:Joop, Annelies wilde ook nog een keer naar Wageningen, is die toko ook op Zaterdag open?
Of moeten we er een dagje vrij voor nemen?
Groeten Jack.
Jack, Joop, zie PB ;-)
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Bericht door Remco de Goede »

Danny, je bedoelt denk ik de L434 van Stp. Elbe
http://www.bunkerfotos.nl/434elbe.htm" target="_blank
Heb momenteel even geen foto's van de beschadiging.

Verder ken ik de 671 van Stp. Pechnelke (Le Portel) Festung Boulonge http://www.bunkerfotos.nl/671observatie.htm" target="_blank

De 117b van Stp Heliotrop in St Etienne aux mont, http://www.bunkerfotos.nl/117etienne.htm" target="_blank

en de SK machinebunker op de Mont, http://www.bunkerfotos.nl/machinemontlambert.htm" target="_blank
Tom Oliviers

Re: Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Bericht door Tom Oliviers »

Remco de Goede schreef: De 117b van Stp Heliotrop in St Etienne aux mont
Daar is tijdens zware gevechten om boulogne-sur-mer de kommandant van dat steunpunt en bunkers gesneuveld in de buiten-deuropening van de 117. Heb ik een tijdje terug gehoord.

groetjes
Tom
Tom Oliviers

Re: Door gevechtshandelingen beschadigde bunkers

Bericht door Tom Oliviers »

Hier wat foto's van de door scheepsgeschut onklaar gemaakte 694 van de MKB Pointe du Hoc (7 KVA H2)

Afbeelding
Deze bunker was in juni 1944 nog in bouw, het geschut is nooit geplaatst in deze bunkers, aangezien de sokkelput nog open staat.

Afbeelding
Op deze foto kan je een voltreffer zien in een formsteinen binnenmuur. Doordat de bunker nog maar net gegoten was zie je dat het natte beton er terug uitgelopen is !!

groetjes,
Bunkerfreak Tom
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”