WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
BunkerOwner

WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door BunkerOwner »

Beste forumleden,

Nu ik een paar maanden hier actief ben zie ik een grote groep personen met een enorme voorliefde voor het militair cultureel erfgoed. De hoeveelheid kennis, kunde en ervaring die jullie gezamenlijk hebben is gigantisch. Los van de 'strijd' die soms lijkt te bestaan tussen webmaster van de diverse sites, denk ik dat jullie allemaal goed samen door 1 deur kunnen. Een hoop van jullie houden zich ook actief (en soms succesvol-) bezig met het behouden van bunkers.

Naar aanleiding van:
viewtopic.php?f=38&t=906&p=13274#p13274" target="_blank" target="_blank kreeg ik een ingeving welke wellicht effectief zou kunnen bijdragen aan het behoud van deze objecten.

Het militair cultureel erfgoed zou eigenlijk nog veel beter beschermd moeten worden en de kracht/macht/naam die jullie gezamenlijk hebben zou daar invulling aan moeten kunnen geven. Door kennis te bundelen en taken te verdelen kan veel beter worden ingespeeld op de zaken die lopen (aanvragen van sloopvergunningen, verkoop/aankoop van objecten etc.). Een groep zou zich actief kunnen bezig houden met het opsporen van de objecten waar anderen zich beter kunnen richten op het onderzoek eromheen en om het invullen van een nieuwe eervolle functie. Anderen kunnen op jacht naar fondsen om objecten aan te kopen voor de deelnemende organisaties en stichtingen.

Opbouw werkgroep
De werkgroep zou moeten bestaan uit een multidisciplinaire groep van professionals welke vanuit hun stichting, vereniging of op privé titel deelnemen. De werkgroep kan bijvoorbeeld bestaan uit;

1) een kerngroep, die de richtlijn schrijft, onderzoek verricht, nieuwe bestemmingen ontwikkeld en fondsen werft.
2) een klankbordgroep, een aanspreekpunt voor verkopende partijen, tipgevers, potentiële investeerders/ondernemers met bruikbare concepten/functies


Valt hier iets voor te zeggen?

Creatiever omgaan met de uiteindelijke bestemmingen, meer behouden voor het nageslacht, de bestaande musea van meer historisch materieel voorzien en gezamenlijk een landelijke aanpak gaan ontwikkelen i.p.v. als losse eilandjes aan de slag te gaan?

Er zijn tientallen mogelijkheden, het is een kwestie van goed organiseren en de juiste mensen bij elkaar krijgen....
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door Ruud »

mooi initiatief, geen eenvoudige klus! zodra het concreter wordt, de (hoofd)lijnen zijn uitgezet, participerende partijen bekend zijn hoor ik graag.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door Remco de Goede »

Dit soort dingen heb ik ook al eens besproken, mooi iniatief, maar ben bang dat het heel lastig zal zijn om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Mijn zegen (en evt medewerking) heb je.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door ErwinZ »

Leuk initiatief. Ik wil best wel meehelpen waar nodig. Ik heb niet veel kennis over bunkers maar ben wel fotograaf en vormgever.
BunkerOwner

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door BunkerOwner »

Kijk aan, dat zijn al drie (voorzichtig) optimistische reacties, bedankt heren.
Ik begrijp heel goed dat het een zware klus zal zijn, maar ik ga die uitdaging graag aan.

Persoonlijk ben ik serieus van mening dat een gecombineerde aanpak, waarbij alle leden gezamenlijk ook nog eens een enorm 'netwerk' hebben, tot veel mooie resultaten zou moeten kunnen leiden. Zal komende week eens een eerste opzetje voor een draaiboek cq. plan van aanpak maken. Deze kan dan op het forum worden besproken en verder vorm worden gegeven. Dan is het daarna kwestie van het oprichten van de stichting of vereniging. Al met al zou zoiets vorm moeten kunnen krijgen voor jan-2010.

De neuzen de zelfde kant op krijgen moet naar mijn idee lukken door de speerpunten duidelijk te stellen. Het belangrijkste (boven alles) is het behouden van objecten. Door onderling duidelijke afspraken te maken over hoe we zoiets aanpakken na het in bezit krijgen ervan (wie gaat hem krijgen/aankopen/beheren?) zou iedereen 'blij' moeten kunnen zijn.

Als voorbeeld: stel we kunnen middels de werkgroep een bunker in Vlissingen of Middelburg redden, dan is het in mijn ogen een object dat naar de Stichting Bunkerbehoud Middelburg zou moeten gaan. Kunnen we een prachtig object uit de koude oorlog redden, dan zou de stichting NCBB de meest gangbare moeten zijn. We zouden het land in regio's kunnen verdelen en zo de stichtingen die al bestaan kunnen helpen om hun aanbod aan te vullen. Krijgt een bunker een commerciële functie (bijvoorbeeld archief- of data opslag) dan kan de inhoud van zo'n bunker naar de musea in die regio.

Door dit landelijk te coördineren kunnen historische items VEEL beter op hun plek komen... Door de gezamenlijke aanpak hebben we wellicht de mogelijkheid om op landelijk vlak een veel groter aantal objecten uit de klauwen van de slopers te redden.

Als mensen suggesties voor een naam hebben, laat maar horen.
Kan ik straks alvast domeinen registreren etc.

Ben benieuwd naar verdere reacties.
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door Sebastiaan »

Een goed initiatief denk ik. Zoals eerder gezegd is het idee al eerder geopperd, maar voor mij onbekende redenen is dit nooit verder van de grond gekomen. Ik ben benieuwd wat hier verder uit komt, en mocht er ergens hulp bij nodig zijn, laat het me weten!

Groeten,

Sebastiaan. 8-)
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoewel ik dit project toejuich zie ik hier vrij veel lastigheid in om het te realiseren. Alle mensen op een lijn krijgen is een begrijpbare reden, maar vergeet het contact met instanties niet, beheer van werken, veldwerk, enz. enz.

Ook stelde je dat werken doorgespeeld kunnen worden via regio's. Dit is vrijwel onhaalbaar. Alle stichtingen hebben een bepaalde (zelfregulerende) capaciteit die op zo'n manier flink belast zullen worden.

Waarom niet eerst een complete inventarisatie van alle werken incl. bijv. het BRV digitaal?

[offtopic]Heb ooit een opzet gemaakt om al mijn foto's van het brv in een wiki te plaatsen, ben helaas al mijn localhost files kwijt geraakt :x [/offtopic]
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door wattman »

Sebastiaan schreef:Een goed initiatief denk ik. Zoals eerder gezegd is het idee al eerder geopperd, maar voor mij onbekende redenen is dit nooit verder van de grond gekomen. Ik ben benieuwd wat hier verder uit komt, en mocht er ergens hulp bij nodig zijn, laat het me weten!
Ik sta vanzelfsprekend positief tegenover dit initiatief en ben altijd bereid om hieraan mijn medewerking te verlenen.
Ik heb met mijn eerdere aanzet niets gedaan. Tijdgebrek, en het daarmee verband houdend het feit dat na wat email correspondentie en nog wat mensen in het veld gesproken te hebben er hoogstwaarschijnlijk veel tijd gaat zitten in het op lijn krijgen van allerlei visies op dit gebied. Met "veld" bedoel ik trouwens ook "monumentenbescherming" in brede zin. Immers verdedigingswerken vormen hiervan slechts een klein onderdeel.

Mijn insteek is trouwens om reeds vergaarde kennis op het gebied van procedures te verzamelen en eens te kijken of er goede richtlijnen zijn op te stellen waardoor het antwoord wat wel te behouden zou moeten worden zo objectief mogelijk is te beantwoorden. Ik behoor zeker niet tot de mensen die elk stukje beton wil bewaren (even vloeken in de kerk ;) )
BunkerOwner

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door BunkerOwner »

wattman schreef:
Sebastiaan schreef:Een goed initiatief denk ik. Zoals eerder gezegd is het idee al eerder geopperd, maar voor mij onbekende redenen is dit nooit verder van de grond gekomen. Ik ben benieuwd wat hier verder uit komt, en mocht er ergens hulp bij nodig zijn, laat het me weten!
Ik sta vanzelfsprekend positief tegenover dit initiatief en ben altijd bereid om hieraan mijn medewerking te verlenen.
Ik heb met mijn eerdere aanzet niets gedaan. Tijdgebrek, en het daarmee verband houdend het feit dat na wat email correspondentie en nog wat mensen in het veld gesproken te hebben er hoogstwaarschijnlijk veel tijd gaat zitten in het op lijn krijgen van allerlei visies op dit gebied. Met "veld" bedoel ik trouwens ook "monumentenbescherming" in brede zin. Immers verdedigingswerken vormen hiervan slechts een klein onderdeel.

Mijn insteek is trouwens om reeds vergaarde kennis op het gebied van procedures te verzamelen en eens te kijken of er goede richtlijnen zijn op te stellen waardoor het antwoord wat wel te behouden zou moeten worden zo objectief mogelijk is te beantwoorden. Ik behoor zeker niet tot de mensen die elk stukje beton wil bewaren (even vloeken in de kerk ;) )
Kijk aan!

Iedereen heeft ook zijn 'normale' bezigheden, tijdgebrek zouden we moeten kunnen opvangen met een duidelijke online werkomgeving, reguliere meetings op een vaste dag in de maand bijvoorbeeld. Met een beetje goede taakverdeling kunnen we ook een hoop goed organiseren.

Je idee om de kennis te verzamelen en daaruit conclusies te trekken is zeker een goeie. Echter moeten we onszelf wel de 'credits' geven dat we genoeg in onze mars hebben om ook daadwerkelijk creatief te werk te gaan, buiten de geijkte paden. Door te zorgen dat een gemeente/sloper/projectontwikkelaar niet te maken krijgt met de geijkte 'bezwaren' maar met zaken en feiten waardoor een hele andere beeldvorming ontstaat, zou vaker het behoud bereikt moeten kunnen worden...

Persoonlijk ben ik van mening dat we als doelstelling zouden moeten hebben: al het beton redden.... De ene zal puur als monument kunnen blijven bestaan, een ander kan wellicht bij een bestaand museum worden betrokken en weer een ander kan misschien een nieuwe invulling/taak krijgen.

Zoals laatst die beelden van zo'n wethoudster die dan beslist omdat zo'n 'oud stuk beton' moet wijken voor een stukje weg, zo denigrerend en totaal gebrek aan historisch besef. Zoiets zou eigenlijk niet moeten kunnen. Een weg kan ook een bocht maken, regeltjes die dat voorkomen kunnen 'doorbroken' worden met de juiste aanpak.

Mooi dat je ook een bijdrage wilt gaan leveren!
BunkerOwner

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door BunkerOwner »

maarten-stahlbeton schreef:Hoewel ik dit project toejuich zie ik hier vrij veel lastigheid in om het te realiseren. Alle mensen op een lijn krijgen is een begrijpbare reden, maar vergeet het contact met instanties niet, beheer van werken, veldwerk, enz. enz.

Ook stelde je dat werken doorgespeeld kunnen worden via regio's. Dit is vrijwel onhaalbaar. Alle stichtingen hebben een bepaalde (zelfregulerende) capaciteit die op zo'n manier flink belast zullen worden.

Waarom niet eerst een complete inventarisatie van alle werken incl. bijv. het BRV digitaal?

[offtopic]Heb ooit een opzet gemaakt om al mijn foto's van het brv in een wiki te plaatsen, ben helaas al mijn localhost files kwijt geraakt :x [/offtopic]

Ook hier ben ik een groot voorstander van en wil ik best een rol in spelen, het beste dan vanuit deze werkgroep bijvoorbeeld. Hiervoor zou ik een server ter beschikking kunnen stellen en in samenspraak met het Nationaal archief zouden we iets kunnen opzetten om het geheel te digitaliseren.

M.b.t. het verdelen in regio's; waar ik meer op doelde is zoals ik in het voorbeeld aangaf. Stel we hebben een kunststukje weten te bemachtigen wat in de omgeving ligt van de bunkers die worden onderhouden door de stichting bunkerbehoud Middelburg. Dan zouden we die natuurlijk het beste bij dat museum kunnen betrekken. Of het betreffende museum er ook direct wat mee gaat doen is een 2e. Het feit dat hij bewaard blijft, veilig is, en in goede handen verkeerd moet de hoofdmoot zijn.

Een dergelijke Wiki waar je over spreekt, die zouden we dan rustig kunnen opbouwen met z'n allen. Ik zie dan eerder een aparte site met een database welke door iedereen gezamenlijk kan worden opgebouwd. Dit hoeft (en zal-) niet ten koste gaan van bezoekersaantallen op bestaande sites en kan een zeer effectieve tool worden in onze strijd om bunkers te behouden.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door Rene Ros »

BunkerOwner schreef:Een dergelijke Wiki waar je over spreekt, die zouden we dan rustig kunnen opbouwen met z'n allen. Ik zie dan eerder een aparte site met een database welke door iedereen gezamenlijk kan worden opgebouwd. Dit hoeft (en zal-) niet ten koste gaan van bezoekersaantallen op bestaande sites en kan een zeer effectieve tool worden in onze strijd om bunkers te behouden.
In alle bescheidenheid, bestaat zo'n website volgens mij al. En wat bezoekersaantallen betreft denk ik dat die er wel onder zou leiden.
Daar wordt redelijk aan bijgedragen, maar niet in die mate dat jij dat zou willen voor een nieuwe website. Van Duitse bunkers heb ik nog nooit een substantiele bijdrage ontvangen.

Iedereen blijft echter toch in zijn eigen gebiedje dus een nieuwe organisatie lijkt mij onuitvoerbaar. Verbeter eerst maar eens de onderlinge samenwerking en benut de bestaande organisaties en hun doelstellingen... Als dat goed gaat kan je die samenwerking altijd nog formaliseren.

Mvg,
René
Annelies

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door Annelies »

Rene Ros schreef: Iedereen blijft echter toch in zijn eigen gebiedje dus een nieuwe organisatie lijkt mij onuitvoerbaar. Verbeter eerst maar eens de onderlinge samenwerking en benut de bestaande organisaties en hun doelstellingen... Als dat goed gaat kan je die samenwerking altijd nog formaliseren.

Mvg,
René
Ik denk dat Rene een punt heeft mbt bestaande organisaties benutten.
Het museum waar ik vrijwilliger ben, Atlantikwall museum Hoek van Holland, doet ook moeite om bunkers te behouden.
Stichting Bunkerbehoud, de naam zeg het al, doet dit ook.
Die zou je zeker bij het opzetten van een dergelijk project moeten benaderen, anders ga je langs elkaar heen werken of in elkaars vaarwater zitten en dat lijkt me niet de bedoeling.

Gr.
Annelies
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door wattman »

ik denk dat het gewoon een goed idee is om even met een paar mensen een bakkie te doen en e.e.a. door te spreken. Aangezien ik alles op de fiets of met het OV moet doen zou een strategische locatie in de omgeving van de Residentie mij in elk geval niet slecht uitkomen. Wellicht dat HvH nog een ruimte ter beschikking heeft? ;) Als het onder kantooruren mag, dan kan ik anders wel een zaaltje op de TU Delft regelen.

Bunkerowner, je hebt een pb van me.

groet,
Hendrik
BunkerOwner

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door BunkerOwner »

@ Rene:

Ik snap je punt, wil dan ook benadrukken dat het eventuele archief wat we gezamenlijk opbouwen enkel bruikbaar is (en verdienstelijk is-) voor ons als groep 'fanaten' en betrokkenen. Op die manier ontstaat ook voor jou, en voor elke andere webmaster ook een 'bron' waaruit je kunt putten. Je zou een database kunnen maken met puur de gegevens uit de BRV, aangevuld met links naar de foto's op jullie websites. Deze data kunnen we dan intern aanvullen met de beschikbare data, rechtzaken, procedures, over nieuwe 'bestemmingen' of de huidige functie.

Juist met een dergelijke database, het gezamenlijke belang, het gevoel dat we allemaal delen dat we zoveel mogelijk in ieder geval willen 'redden' en het uitsluiten van andere belangen zou juist tot een goede samenwerking moeten komen.

@ Annelies: dat is EXACT wat ik hiermee wil zeggen. Ieder 'zijn ding', maar laten we het redden van bunkers gecoördineerd gaan aanpakken. Op die manier kunnen alle stichtingen en musea er gigantisch voordeel bij halen. Gezamenlijk optreden heeft veel voordelen, enorm veel. En laten we eerlijk zijn: er valt niets te verliezen...

@ Hendrik: goed plan!

Dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door Danny »

Hey,

Een database met een digitaal BRV lijkt me hartstikke kicke, gaaf en cool. Er zijn echter 2 keerzijdes. Er zijn denk ik een hoop mensen hier die bijna het halve BRV gefotografeerd of gescanned hebben. Dit heeft ze heel veel tijd gekost en ik denk niet dat ze er zin in hebben om het allemaal op een site te gooien. Ook heb je natuurlijk kans dat de gegevens in verkeerde handen vallen. (Vervelende jongetjes die graag bunkerfeestjes willen houden, graffitivandalen etc. etc.)

Gruss,

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”