Oldebroek

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Oldebroek

Bericht door Rene Ros »

Zie enkele foto's op:
http://www.forten.info/cgi-bin/fotoalbu ... broek_2009
In volgende Nieuwsbrief StvA (9-9?) een bezoekverslag.

Mvg,
René
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Oldebroek

Bericht door ducatim901 »

Zeg René
Kun je daar gewoon bijkomen?
Verwacht van niet.......hoe heb je dat geregeld, de oefenkazematten bezoeken lijkt me een goede reden om eens naar Oldebroek te rijden.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Oldebroek

Bericht door Rene Ros »

Hallo Jack,
ducatim901 schreef:Kun je daar gewoon bijkomen?
Verwacht van niet.......hoe heb je dat geregeld, de oefenkazematten bezoeken lijkt me een goede reden om eens naar Oldebroek te rijden.
Legaal kan je daar niet zo maar bij komen. En illegaal lijkt me heel onverstandig.
Op de contacten aldaar zijn we zuinig en je zult begrijpen dat ze geen massa's toeristen kunnen rondleiden. Mede daarom de foto's on-line beschikbaar gesteld. Wie weet wat de toekomst brengt.

Mvg,
René
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Oldebroek

Bericht door ducatim901 »

Ik denk dat ik maar pacifist wordt en als er geen leger meer is dat ik mijn hobby weer oppak!
Vraag me af dat "als" ze het oefenterrein het het openbaar terrein wordt, er ligt veel wapentuig en het zal wel een natuurbestemming krijgen.
En dat is goed voor de natuur maar voor de gebouwen die er staan niet.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Oldebroek

Bericht door Rene Ros »

ducatim901 schreef:Ik denk dat ik maar pacifist wordt en als er geen leger meer is dat ik mijn hobby weer oppak!
Vraag me af dat "als" ze het oefenterrein het het openbaar terrein wordt, er ligt veel wapentuig en het zal wel een natuurbestemming krijgen.
En dat is goed voor de natuur maar voor de gebouwen die er staan niet.
Ik denk dat de Landmacht het terrein NOOIT kan verlaten, ze zijn er toe veroordeeld. Er zit op zijn minst zo veel ijzer in de grond dat het financieel nooit haalbaar is om het terrein schoon op te leveren of vuil over te doen aan een andere partij.

Mvg,
René
Patrick

Re: Oldebroek

Bericht door Patrick »

Het woord oefenkazemat brengt weer wat in herinnering. Ik ben indertijd (1990) gelegerd geweest op Ede. Op een mooie dag werden we in een viertonner gepropt om een granaat te gaan gooien. Ik weet echter niet waar dat precies was, i.i.g. zal het denk ik niet naar Oldebroek geweest zijn. Locatie lag wel midden in de bossen / heide. Ook een bunker waar je in moest, trappie af, wachtruimte. En dan één voor één naar boven om een granaatje weg te slingeren. Dekking zoeken achter een schervenmuur, * boem * en dan moest je weer naar beneje. Enig idee waar zulke locaties zijn in de buurt van Ede?
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Oldebroek

Bericht door Rene Ros »

Patrick schreef:Enig idee waar zulke locaties zijn in de buurt van Ede?
Ik ben zelf nooit dat terrein op geweest, maar dat moet Harskamp zijn. Dat is het Infanterie Schietkamp.
Er is een museum dat je kan bezoeken.

Mvg,
René
Patrick

Re: Oldebroek

Bericht door Patrick »

Zou best eens kunnen. Wel geschoten op de hasjkamp. Het is alleen wat lastig om plaatsnamen etc te lezen achter in een viertonner :D

Maar bedankt.
RonEr †

Re: Oldebroek

Bericht door RonEr † »

De Harskamp, dat brengt even wat herinneringen naar boven.
Nachtschieten met lichte mitrailleurs (BAR) met lichtspoor.
Bijna alle mitrailleurs gingen na het 2e schot kapot.
Omdat we in houten barakken sliepen, mochten de kolen-
kachels alleen aanblijven als er een 'kachelwacht' de hele
nacht opbleef om de gloeiende kolen in de gaten te houden.
Echte ontbering....
BunkerOwner

Re: Oldebroek

Bericht door BunkerOwner »

RonEr schreef:De Harskamp, dat brengt even wat herinneringen naar boven.
Nachtschieten met lichte mitrailleurs (BAR) met lichtspoor.
Bijna alle mitrailleurs gingen na het 2e schot kapot.
Omdat we in houten barakken sliepen, mochten de kolen-
kachels alleen aanblijven als er een 'kachelwacht' de hele
nacht opbleef om de gloeiende kolen in de gaten te houden.
Echte ontbering....
De Harskamp.. ook hier herinneringen die boven komen.
Als één gebied echt militaire historie is voor alle nog levende militairen en ex-gedienden...
Zou me niks verbazen als hier echt iedere militair wel een keer is geweest ;)

Wij schoten met de uzi, ook dikke ellende. Als die 1 keer vielen was de loop krom of bleef hij om de haverklap haperen...
Patrick

Re: Oldebroek

Bericht door Patrick »

Uzi... fantastisch wapen. Met die 9mm patroontjes mocht je blij zijn als je het doel raakte. Is denk ik ook niet bedoeld om zuiver te zijn, gewoon maaien met dat ding (en dat mocht dan weer niet!). Aantal keren mee geschoten in Ede (Elias Beekmankazerne). Lekker eenvoudig schoon te maken, en licht in gewicht op marsen. Vrijwel alle onderdelen in een handdoek mee naar de douche, afspoelen en dan gauw invetten.
Na Ede kwam ik in Den Haag (Alexanderkazerne). Hier moesten we schieten en marcheren met een karabijn. Wat een tyfuswapen was dat zeg. Zwaar, nagenoeg niet schoon te krijgen... En ontberingen... heb maar één nachtje op de hei geslapen. Uiteraard midden in de nacht word je uit je slaapzak geschoten (met vuurwerk). In de slaapzak moest ook de Uzi trouwens. Stelde niet zoveel voor. Mochten zelfs geen schuttersputjes graven omdat het beschermd natuurgebied was (...).
Ook het een week durende bivak heb ik kunnen voorkomen. In Den Haag zat ik op de stafcompagnie. Hier hing een planbord met daarop de datum van het bivak. Twee maanden van tevoren een VRA ingediend en vakantie aangevraagd voor die datum. En goedgekeurd! Hoefde niet mee, werd afgedaan als bedrijfsongevalletje.
Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”