In Memoriam: Klaas van Brakel

Overige onderwerpen aangaande het forum
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 165
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door Jeroen R. »

In Memoriam: Klaas van Brakel

Zondag 3 mei is mijn goede vriend Klaas van Brakel overleden. Een aantal leden van het fortificatieforum kennen hem persoonlijk, anderen alleen van zijn actieve deelname hieraan. Hij is de afgelopen jaren op een bewonderenswaardige manier omgegaan met zijn ziekte. Ondanks zware onderzoeken en behandelingen en wetende dat het eindig is, wist hij met zijn vriendin en twee kinderen er nog echt het beste van te maken. Altijd zonder klagen, blijvend geïnteresseerd in anderen en een niet aflatende hulpvaardigheid. Hij bezat enorm veel kennis over zijn interessegebieden radar, bunkers en met name Terschelling. Kennis waar iedereen een beroep op mocht doen. Zonder Klaas zijn inbreng was het boek over Küver-bunkers en Radarstelling Biber niet geworden wat het is. Ik zal vooral een oprechte vriend missen.

Jeroen Rijpsma
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door AvB »

Dit is een bericht waar ik erg van schrik. Ondanks zijn ziekte denk je niet dat zoiets zal gebeuren.
Ik ken hem slechts via internet maar zijn precisie en kennis vielen me altijd op.
Sterkte aan familie en vrienden met het verwerken van dit verlies.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door PdK »

Voor mij (als buitenstaander) ook erg onverwachts. Het is niet lang geleden dat Klaas zich nog regelmatig in de discussies mengde. Veel van ons hebben hierdoor ongetwijfeld veel van mogen opsteken. In zijn reacties stond de feitelijke correctheid bovenaan. Iets dat juist op een forum door suggestieve taal nog wel eens ontbreekt. Menig forumgebruiker is door Klaas gecorrigeerd op een zeer betrokken manier. En die bijdragen blijven hier van grote waarde achter.

Ik kende Klaas ook alleen via internet, maar dacht altijd, dat is een man die ik graag zou ontmoeten en veel wil vragen.

Mijn deelneming gaat ook uit naar zijn familie, vrienden en kennissenkring.
Jeroen, dank ook voor je mededeling hier op het forum.

Peter
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door Ruud »

Het overlijdensbericht vanmorgen op de deurmat was erg schrikken en ondanks de wetenschap van Klaas zijn ziekte toch ook heel erg onverwachts. Door de gezamelijke bezoeken aan archieven, informatieuitwisselingen en vriendschappelijke omgang heb ik een zeer goede band opgebouwd met Klaas. Zowel mijn familie als ik betreuren het overlijden van Klaas en zullen zowel Klaas als zijn bijdragen zeer missen. Zijn familie en vrienden wens ik heel veel sterkte toe. Jeroen, je beschijft het prachtig, dat was Klaas!
Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 05 mei 2009, 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Patrick

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door Patrick »

Familie, vrienden en overige bekenden: Gecondoleerd en veel sterkte de komende tijd.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door Remco de Goede »

Ook ik kreeg dit bericht net via een ander kanaal te horen. Ik wist wel dat hij ziek was maar de laatste keer dat ik bij hem thuis was (een dikke maand terug) was hij nog vol enthousiasme en even hulpvaardig als altijd, dit nieuws komt dan ook als een schok. Hij had zelfs nog ideen voor een boek over terschelling, waar hij al heel wat voor klaar had liggen.

Een groot gemis als medebunkeraar, mens en ongelofelijk behulpzaam persoon. Sterkte voor zijn vriendin, zoon en dochter en natuurlijk alle andere mensen die hem konden.
markies †

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door markies † »

Een bericht dat mij toch weer erg onverwacht heeft getroffen.
Ik heb Klaas een aantal keren mogen ontmoeten op het complex Overvoorde te Rijswijk. Hij hielp ons bij het vinden van de geschiedenis van dit complex. Zijn bezoekjes waren altijd intensief, inspirerend maar bovenal stimulerend. Feiten maken de historie.
Ik was op de hoogte van de ziekte van Klaas, maar hij ging hier zo mee om dat je het haast vergat.
Ik wens zijn dierbaren, vriendin en kinderen, en zijn naasten veel sterkte en steun toe in de aankomende droevige periode.
Voor mij blijft Klaas immer in mijn gedachte bij de voortzetting van het historisch onderzoek als een voorbeeld van Kracht, Kunde en Kennis.

Bestuur en medewerkers Stichting NCBB

Mark Witte
Laatst gewijzigd door markies † op 05 mei 2009, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door The Viking »

Alle familie, vrienden en verdere nabestaanden gecondoleerd en veel sterkte voor de komende tijd!

Groet Gertjan...
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door bunkerpictures »

Ik heb Klaas een aantal keren mogen ontmoeten bij hem thuis als ook bij het onderzoek naar het complex Overvoorde en via email correspondentie over de gezamenlijke interesse . Onze eerste ontmoeting bij hem thuis samen met mijn zoon Koen om over een bepaalde locatie te praten was bijzonder en Klaas ging zelfs zover dat hij ons, eigenlijk nog onbekende, twee archief dozen met kaarten en gegevens mee gaf om te bestuderen en te kopieeren.

Wetende van zijn ziekte en dat het wisselend ging kwam het bericht van zijn overlijden toch als een grote onverwachtse schok. Via dze weg wil ik Klaas bedanken voor zijn warme belangstelling voor andere en hun werk als ook voor zijn grote vrijgevigheid van informatie en kennis die hij bezat. Uiteraard wens ik zijn vrouw, kinderen en famlilie veel sterkte bij het verwerken van dit verlies.

Koen en Raphael Smid
Gouda.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door Danny »

Vanmiddag belde Peter mij op met dit droevige nieuws. Alhoewel ik Klaas alleen via het forum ken, heb ik hem leren kennen als een wijze vent. Een man die gigantisch veel kennis bezat. Ook mij heeft hij, gelukkig, vaak kunnen helpen. Bedankt daarvoor. Ik wil de familie, vrienden en kennissen van Klaas sterkte wensen bij het verwerken van dit grote verlies.

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Rob Mans

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door Rob Mans »

Familie, vrienden gecondoleerd en veel sterkte de komende tijd met het verlies van een invloedrijk persoon.

Groet,
Rob
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door tim »

ik was net helemaal ondersteboven toen ik de rouwkaart openmaakte.
de 17e was ik nog bij klaas, en maakte hij juist een fitte indruk.
ik kan hier wel ook wat gaan schrijven, maar in de berichten hierboven is al heel mooi gezegd wat klaas voor persoon was!

een van de meest sympathieke en intelligente mensen die ik de afgelopen jaren heb leren kennen, en iemand die het absoluut niet verdient heeft zo vroeg te sterven!
jammer dat hij nooit z'n ''bunker levenswerk'' over terschelling heeft kunnen afmaken!
klaas we zullen je missen!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door Sebastiaan »

Ik heb Klaas niet vaak persoonlijk meegemaakt, en inderdaad de berichten hierboven zeggen al heel veel. Dit is vreselijk nieuws en ook ik wil zijn familie veel sterkte wensen met dit vreselijke verlies.

Gr. Sebastiaan.
Harras

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door Harras »

Leven is niet oneindig maar de herinneringen aan een goed mens gelukkig wel. Zal voor de Familie, vrienden en alle bunkerliefhebbers een groot gemis zijn.
Een ieder gecondoleerd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: In Memoriam: Klaas van Brakel

Bericht door ducatim901 »

Klaas.
Wat een bericht, ik ben er nog stil van........
De weinige keren dat ik samen met Sander of alleen bij je thuis was heb ik mij altijd
erg welkom gevoeld.
Als we naar jou toegingen Klaas was dit altijd het geval.
Beetje ouwe jongens krentenbrood.
Ondanks dat ik niet frequent met je belde en ik je maar enkele keren heb ontmoet,
zal ik je niet vergeten.

Jack Koorneef.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”