Sloop V149 in Utrecht

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Bunkertju »

7 Mei is de start van het sloopgedoe :cry:
Heb ik effe uit een krant

http://www.ad.nl/utrecht/3171934/Bunker ... yover.html" target="_blank

Morgen maar is wat foto's maken ... Voordat het te laat is :twisted:

Greets

Jan
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door ducatim901 »

Kan er toch niet echt blij van worden als ik het zo lees.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Rob Mans

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Rob Mans »

Hallo allemaal,

Ben net weer terug van de V149 voor een kleine update. Het dak is nu, op een klein dingetje na dan, geheel vrijgemaakt.
Aan de voorkant zijn er al hekken geplaatst. Een drietal foto's.....
DSC_0016.JPG
DSC_0010.JPG
DSC_0003.JPG
Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door wattman »

Hoewel half (of driekwart?) Nederland met een verplichte ATV-dag thuis zat, werd op vrijdag 1 mei nog doorgewerkt aan de V149. Aan het einde van de middag was vrijwel alle aarde afgevoerd. Naast de tank (aan de lange zijde van de bunker) die eerder al vrijgekomen was, zag ik dat er aan de korte zijde een tweede tank zichtbaar was geworden.

Tevens een praatje gemaakt met de krakers die naast de V149 wonen. Men was druk bezig met verhuizen. Uiterlijk 6 mei moet men het pand verlaten hebben. Nog niet iedereen had een nieuw onderkomen gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rob Mans

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Rob Mans »

Vanmiddag even langs de V149 gereden. Behalve dat er nu een bouwkeet en opslagcontainer geplaatst zijn, is er verder nog niet zoveel gebeurd t.o.v. vorige week. De bouwlieden waren zeker een dagje vrij, want er was niemand aanwezig.
Wel ontdekte ik een gemetseld vierkant gat (zie foto 2)....misschien een kabelput?
DSC_0142.JPG
DSC_0144.JPG
Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Remco de Goede »

Ik was vorige week ook even wezen kijken en kwam erachter dat in de tank aan de zijkant nog brandstof zit (er zat een pijlstok in). Waarschijnlijk zijn ze bezig om de binnenkant van de bunker te strippen. De electriciteit is trouwens al afgesloten hoorde ik gisteren. Volgende week woensdag gaan we nog 1 keer naar binnnen om wat spullen veilig te stellen. Zal wel lastig worden zonder stroom.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Remco de Goede »

Ben weer terug van mn laatste afscheid aan de bunker :? . Er is binnen nog niks gesloopt (nou ja voor ik kwam dan) we hebben nog wel wat leuke duitse details tevoorschijn "getoverd".
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rob Mans

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Rob Mans »

Hoi Remco,

Zo, volgens mij ben jij nu de enige die de originele Duitse "ijzerwerken" van de V149 op foto heb staan :o
Kicken man !! 8-)

Groetjes,
Rob
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Remco de Goede »

Ben niet de enige, er is nog een zekere Rapheal S. die wat live momentjes geschoten heeft ;) Remco aan het werk, dat heeft hij vastgelegd dat zie je niet zo vaak ;)
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door bunkerpictures »

Het blijft moeilijk samen werken met Remco geef hem een hamer en je bunker is weg............
DSC_9251.JPG
DSC_9253.JPG
DSC_9254.JPG
DSC_9255.JPG
DSC_9256.JPG
DSC_9345.JPG
DSC_9346.JPG
DSC_9347.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
markies †

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door markies † »

Je neemt ze mee maar ze maken ook altijd de boel kapot. ;)
:shock:
Ook aardig om te vermelden dat deze bunker niet uit een stuk bestaat, maar in werkelijkheid uit twee stukken bestaan .
Tussen het eigenlijke "kantorengedeelte" en de voorruimte met nabijheidsverdediging en het beroemde trapje zit een naad van 3 mm.
Deze naad wordt ook op diverse tekeningen vermeld.
Er heeft ook lekkage plaatsgevonden op deze naad. Er is een zeer mooie goot aangebracht in de bunker om lekwater op te vangen.
Aan de buitenzijde is deze naad ook zeer goed te zien. Het is dan ook goed te zien dat de voorruimte met nabijheidsverdediging later gestort is. Dit gedeelte is met een lip over het andere gedeelte heen is geplaatst.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door wattman »

Dit is toch die naad? (gezien vanaf het fietspad).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door pauldijkstra »

L.S, wat is er nu uiteindelijk 'gered' uit de bunker? Het lijkt mij toch noodzakelijk dat de bunker compleet gestript wordt alvorens de slopershamer er in gaat? Of is dit al gebeurd? Ik denk dat op die manier toch het een en ander bewaard zou kunnen blijven voor het nageslacht.
Gr, Paul
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Remco de Goede »

Hendrik,

Dit is idd de naad waar Mark het over had. Binnen in de bunker en op het dak is dit ook erg goed te zien.

Paul, Het grootste gedeelte van de technische na-oorlogse spullen hebben we uit de bunker gehaald (waaronder het noodaggregaat, DAF motor. Voor de rest mochten we alles meenemen wat we wilden hebben, maar verder is de bunker erg leeg en zijn er maar bijzonder weinig interessante dingen om mee te nemen. Uiteraard wil ik wel een plaat van de ingangsverdediging in mn kamer hebben, maar om deze te verwijderen heb je wel wat meer nodig dan alleen een voorhamer. Wellicht is er nog een dealtje te maken met de sloper.
pauldijkstra

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door pauldijkstra »

Remco,
Ik meende ook dat er nog een koolfilterinstallatie in zat? Klopt dit?
Gr, Paul
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”