Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
jan lugtmeijer †

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door jan lugtmeijer † »

He Tim,
Klinkt heel stom, maar als ze nog hebben mag je er voor mij ook nog wel een mee nemen :?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door tim »

ha jan, als ie er nog ligt neem ik er voor jou ook een mee.
wil je dat ik em laat signeren? :lol:
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
jan lugtmeijer †

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door jan lugtmeijer † »

:shock:
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Ruud »

der bunkermann schreef:de open opstelling is inderdaad van een FL311..
in scheveningen stond in de FL311 een 4 meter E. messer opgesteld, en in de FL244 van olmen stond een 6 meter E.messer...
als er in Dirksz admiraal ook een 6 meter E. messer stond moet er een andere reden zijn...
laatstgenoemde zijn namelijk rond de zelfde tijde gebouwd..
In Seefront heb ik hier mijn mening over gegeven, let wel ... niet gefundeerd op bronnen!
Wellicht zijn er (als Tim) nog meer andere ideeen, ben benieuwd!
g,Ruud
Seefront IJmuiden schreef: Opmerkelijk aan de Leitstand in IJmuiden is dat men deze gecombineerd heeft met een ander ontwerp. De voorbouw, waarop de E-messer stond opgesteld, is namelijk gelijk aan het type Fl 311. Het is goed mogelijk dat de Leitstand ook de drie nog in gebruik zijnde stukken van de vroegere batterij Olmen aan-stuurde. Om deze reden zou er een extra ruimte voor een Parallaxrechner nodig geweest zijn en creëerde men die ruimte door van dit samengestelde ontwerp gebruik te maken......
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Juttertje

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Juttertje »

pauldijkstra schreef:
jan lugtmeijer schreef:Hoi paul,
Helaas, ik heb er zelf nog 2 en daar ben ik zuinig op.
Goed marktplaats in de gaten houden :!:
Jan, jammer, ik zal eens gaan speuren op marktplaats enzo.

Tim, ik zal daar ook weer eens gaan kijken!

Was naar aanleiding van deze vraag in fort kijkduin wezen kijken, daar hebben ze nog boekjes, denk zo'n 20 stuks. 5,90 euro.

Misschien leuk om te weten mocht er nog iemand er een willen.

EDIT : hmmm, quote is niet zo duidelijk, gaat hier dus om boekjes over M.Fl.B. Dirkz Admiraal door Jan Lugtmeijer.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door tim »

ha juttertje, ik heb er een paar weken terug nog 2 gehaald in kijkduin ;)
een voor de writer himself.
heb je eigenlijk ook een echte naam?.... vind het altijd wel handig om te weten met wie ik communiceer :lol:

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Juttertje

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Juttertje »

der bunkermann schreef:ha juttertje, ik heb er een paar weken terug nog 2 gehaald in kijkduin ;)
een voor de writer himself.
heb je eigenlijk ook een echte naam?.... vind het altijd wel handig om te weten met wie ik communiceer :lol:

gr, tim
Natuurlijk, Bas is de naam, Woonachting in J'dorp.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door ducatim901 »

Ha die Bas,
Weet jij misschien meer over het lot dat de bunkers in en om Julianadorp beschoren lijkt??
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Juttertje

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Juttertje »

ducatim901 schreef:Ha die Bas,
Weet jij misschien meer over het lot dat de bunkers in en om Julianadorp beschoren lijkt??
Groeten Jack.
Enige wat ik recent gelezen/gehoord heb is dat de 2 bunkers ten noorden van het loopuyt-park in Julianadorp gesloopt gaan worden tbv. een nieuw te bouwen winkelcentrum.

En dan natuurlijk de grosschaltstelle achter het postkantoor in het centrum die mogelijk ook gesloopt gaat worden ivm het nieuw te bouwen stadhuis

Verdere sloopplannen ben ik niet bekent mee.....

Verder zijn er wel plannen om dirks admiraal te herstellen/restaureren, maar dat hoor ik al jaren maar op het uitgraven van de M.Fl.B. zelf komt daar nog weinig van.
Verder ben ik zelf ook nogsteeds aan het inventariseren wat er nog rest, danwel bovengronds als ondergraven. Blijkt toch nog meer te resteren dan ik initieel dacht, moet toch maar eens wat BRV-kaartjes bemachtigen, denk dat er nog meer is ,blijft toch een top-locatie dat Den Helder..
pauldijkstra

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door pauldijkstra »

Hmm, ik heb de plannen al eens gezien, en ik voorzie niet veel goeds.

Jullie moeten niet vergeten dat in het verleden, bij eerdere restauratie, het daadwerkelijk interessante gesloopt is; de stenen kazerne. Het fort is echt aan het verloederen, en er is in het verleden (dan spreek ik over de jaren '90) zelfs een vereniging geweest ten behoeve van het behoud van de Stelling van Den Helder. Deze (niet meer bestaande) Stichting Historische Verdedigingswerken Den Helder had destijds zelfs in een van de FA bunkers (reeds jeugdhonk) haar clubhuis. Door allerlei omstandigheden, zoals meerdere inbraken in haar clubhuis, is de Stichting ergens in 1997 weer gestopt aangezien deze toen nog maar 1 persoon groot was.

Ik hoop niet dat er nu een 2e restauratie komt waarbij de bunkers deels, of geheel zouden moeten wijken. Ik wil niet lullig doen ofzo maar wat mij betreft gooien ze er plaatstaal tegen aan. Het is natuurlijk zonde dat de boel zo verloederd. Ik zal voor de liefhebbers eens even wat materiaal proberen te pakken krijgen (luchtfoto's, duitse tekeningen en eventueel de hele collectie brv aangaande Dirks Admiral). Dit duurt wel ff, maarja.

Misschien is het bovenstaande niet geheel relevant, maar ik heb gewaarschuwd. De sloop van de kazerne is en blijft zonde!

Gr,

Paul
jan lugtmeijer †

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door jan lugtmeijer † »

Wat betreft Dirks Admiraal heb ik alle BRV tekeningen hier wel liggen
pauldijkstra

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door pauldijkstra »

jan lugtmeijer schreef:Wat betreft Dirks Admiraal heb ik alle BRV tekeningen hier wel liggen
Dat scheelt mij dan weer een brief en heel veel scanwerk. Dan zal ik eens even de foto's gaan bemachtigen van de periode dat alles nog mooi was en het er nog goed uitzag enzo.
Gr,
Paul
jan lugtmeijer †

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door jan lugtmeijer † »

pauldijkstra schreef:
jan lugtmeijer schreef:Wat betreft Dirks Admiraal heb ik alle BRV tekeningen hier wel liggen
Dat scheelt mij dan weer een brief en heel veel scanwerk. Dan zal ik eens even de foto's gaan bemachtigen van de periode dat alles nog mooi was en het er nog goed uitzag enzo.
Gr,
Paul
Hoi paul,
op de eerste pagina van dit topic had ik al wat foto's geplaatst van de batterij toen hij net uitgegraven was.
Juttertje

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Juttertje »

jan lugtmeijer schreef:Wat betreft Dirks Admiraal heb ik alle BRV tekeningen hier wel liggen
Mocht je ze willen delen dan hou ik mijzelf aanbevolen,

Misschien iemand die weet of de BRV-archieven alweer openbaar/te bezichtigen zijn ?


Trouwens vandaag op Dirks Admiraal geweest, bovenop de oude remise? (bomvrij onderkomen v/d scouting) een Vf Flakbedding, ergens op internet stond dat het een FL 242 - Flakeinheitsstand für mittlere und leichte Flak zou zijn, nu ben ik daar niet mee bekend, want op de omliggende wal zou er ook een liggen en die is toch duidelijk anders en klopt met de plattegrond die ik van een FL 242 heb

locaties: 1 en 2

Afbeelding

Foto locatie 1

Afbeelding
Trapje naar beneden, met direct link en rechts in de hoeken munitienissen

Foto 1 locatie 2

Afbeelding

Foto 2 locatie 2

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Juttertje op 18 aug 2008, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
pauldijkstra

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door pauldijkstra »

Die zijn al bijna twee maand weer openbaar. Is ook op het forum aangekondigd. ;-)
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”