WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
BunkerOwner

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door BunkerOwner »

AvB schreef:Ik denk dat Lenco alleen probeert uit te leggen wat er al speelt. 'Zijn' vaarwater is het vaarwater van een samenwerking tussen plaatselijke en landelijke bunkerclubs die een object proberen veilig te stellen. Iets waar de beoogde werkgroep naar zou willen streven maar die eigenlijk dus al bestaat. Denk je dat de gemeente Utrecht wakker ligt van een stel bunkerfanaten terwijl met de aanleg van een flyover op die plek een enorm verkeersprobleem, dat de stad vele miljoenen per jaar kost (om nog niet te spreken van de milieuvervuiling), op lost? Denk je dat het Westland er mee zit dat er een paar bunkers gesloopt worden waardoor nu na jaren er eindelijk een verkeersprobleem wordt opgelost en daarmee de haven van Hoek van Holland bereikbaar wordt en de bewoners langs de dijk minder geluidsoverlast hebben. Is er een draagvlak voor een bunkermuseum in Groningen. Zo kan ik nog even doorgaan, bekijk het ook eens vanuit een landelijk perspectief en vanaf de tegenpartij die vele malen groter is.
En als je de opmerkingen nu al zo op vat, geef ik je project weinig toekomstperspectief.
Hoe moet je zoiets anders opvatten?

Natuurlijk snap ik dat voor een aantal locaties veel grote belangen meewegen, maar ik snap ook dat je met de juiste insteek die belangen 'gewoon' opzij kunt zetten. De veranderingen die nu gaande zijn, het niet meer kiezen voor het 'grote geld' etc. maken een nieuwe aanpak mogelijk.

Het feit dat men nu nadenkt over het behouden van (bijvoorbeeld) bunker Groenekan, betekend dat vooraf ook de mogelijkheden daar waren... Ik zie dat als een gemiste kans die in de toekomst uitgesloten kan worden door een veel actievere aanpak vooraf, in plaats van tijdens of achteraf.

Wat ik beoog duidelijk te maken is dat door een bredere aanpak, meer publiciteit, meer lobby, meer financiële aankoop-middelen en meer gebundelde kennis, die zaken allemaal wel voor elkaar komen.

Als een bepaalde fly-over nodig is en dat dit de stad miljoenen kan opleveren (valt ook niet aan te tonen) dan is er altijd een weg om EN dat op te lossen, EN de betreffende bunker te behouden.

Heeft Groningen geen behoefte aan een museum, dan geef je het een andere zinvolle bestemming.

De 'negatieve' insteek die een aantal hebben brengt je niets verder.
Onderlinge afgunst e.d. ook niet.

Er zou maar 1 ding voorop moeten staan: het redden van bunkers en forten. Wat de uiteindelijke bestemming dan ook zal zijn.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door wattman »

BunkerOwner schreef: Als een bepaalde fly-over nodig is en dat dit de stad miljoenen kan opleveren (valt ook niet aan te tonen) dan is er altijd een weg om EN dat op te lossen, EN de betreffende bunker te behouden.
Voordat de Utrechtse V149 als voorbeeld gaat fungeren waarin niets is gedaan, is het m.i. goed er op te wijzen dat in dit geval - zover mijn kennis reikt - door Menno van Coehoorn aktie is ondernomen, dat de argumenten tot behoud valide werden bevonden, maar dat wegens politieke redenen (er lag al een besluit tot aanleg van de fly-over), de gemeenteraad uiteindelijk tot afbraak heeft besloten.

Voor de rest denk ik dat het wellicht een goed idee is dat een paar belangstellende mensen elkaar bij een "voeten op tafel" bijeenkomst in levende lijve gaan ontmoeten. Als een bunkerstichting / fortenstichting een locatie heeft kunnen we er in elk geval een gezellige forummeeting van maken. Is de periode rond Kerst iets?

gr.
Hendrik
BunkerOwner

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door BunkerOwner »

wattman schreef:
BunkerOwner schreef: Als een bepaalde fly-over nodig is en dat dit de stad miljoenen kan opleveren (valt ook niet aan te tonen) dan is er altijd een weg om EN dat op te lossen, EN de betreffende bunker te behouden.
Voordat de Utrechtse V149 als voorbeeld gaat fungeren waarin niets is gedaan, is het m.i. goed er op te wijzen dat in dit geval - zover mijn kennis reikt - door Menno van Coehoorn aktie is ondernomen, dat de argumenten tot behoud valide werden bevonden, maar dat wegens politieke redenen (er lag al een besluit tot aanleg van de fly-over), de gemeenteraad uiteindelijk tot afbraak heeft besloten.

Voor de rest denk ik dat het wellicht een goed idee is dat een paar belangstellende mensen elkaar bij een "voeten op tafel" bijeenkomst in levende lijve gaan ontmoeten. Als een bunkerstichting / fortenstichting een locatie heeft kunnen we er in elk geval een gezellige forummeeting van maken. Is de periode rond Kerst iets?

gr.
Hendrik
Betreffende het utrechtse voorbeeld, ik noem maar gewoon even iets.
Mocht er de volgende keer bij een bunker weer zoiets in de planning zitten, dan zou een andere aanpek wellicht wel succes kunnen hebben. Zorgen dat alle, maar dan ook alle, partijen tevreden zijn.

Het lijkt mij ook een goed plan om in ieder geval een keer te brainstormen.
Als aanjager zou ik dan ook meteen de locatie, een hapje en een drankje ter beschikking willen stellen.
Joop Schreuder †

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door Joop Schreuder † »

Hendrik, ook eens met jouw argumentatie. Bij Ruimtelijke Ordening kwesties (bunkerbedreiging) is het zaak om al tijdens de (ambtelijke) planvorming aan tafel te kunnen zitten met partijen. Daarmee "op niveau" te communiceren en je zienswijzen, ondersteund door gedegen onderbouwde argumenten en voorzien van alternatieven, geaccepteerd te krijgen valt zeker niet mee en lukt ook niet alijd. Het blijft polderen in het krappe Nederland. Daar verandert ook een bunkerbeschermer niets aan, ook al stop hij liters waterstofperoxide in zijn haar.

Maar je suggestie voor een benen op tafel sessie, gekoppeld aan een Fortificatie reunie, spreekt me wel aan.
Eind dit jaar kan ook best. Als je een zaaltje huurt voor 30 personen kost dat ca 8 euro pp voor een dag excl koffie en gevulde koeken etc, die kunnen we ook zelf verzorgen. Dit als alternatief voor het geval er niemand iets voor noppes beschikbaar heeft.

Wordt vervolgd....

Joop
jan lugtmeijer †

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ach ja, dan ook maar een bijdrage van deze oude man aan de discussie :mrgreen:

Uit enthousiasme zou ik in beginsel roepen, prima initiatief, ik doe mee!
En inderdaad, het is an sich ook een prima initiatief.

Maar toch schaar ik me aan de zijde van o.a. Lenco, Joop, Arthur en Hendrik.

Alles bewaren wat er momenteel nog voor handen is, dat is in mijn ogen sowieso een utopie. Je kunt nu eenmaal niet alles redden en bewaren. Enerzijds gelukkig niet anders woonden we nu allemaal nog in middeleeuwse huisjes of plaggenhutten. Want "wij' ,bunkerfielen, zijn uiteraard niet de enige groepering die zich in willen zetten voor het een of andere erfgoed. Er bestaan tal van organisaties die zich voor diverse bouwstijlen/werken en het behouden daarvan sterk maken. Als iedereen daar zijn zin in zou krijgen...lijkt me zeker geen goed idee!

Zinloze amovaties ben ik uiteraard ook op tegen maar je ontkomt ook gewoonweg niet aan het feit dat bunkers soms gewoon in de weg staan. Dat is de harde realiteit.

Wat betreft de huidige stand van zaken in "bunkerland". Er is veel meer gaande op o.a. het gebied van samenwerking en/of overleg tussen verschillende instanties dan de gemiddelde "bunkeraar" in de gaten heeft. Keerzijde is dus ook dat velen denken dat er niets tot weinig gebeurt. En vooral als er iets negatiefs gaande is, zoals de sloop van bunkers, ontstaat al snel het beeld dat er nodig iets gedaan moet worden en dat een ieder op zijn gat zit af te wachten tot het te laat is. Maar dit is dus niet het geval. En zeker, er zijn ook voorbeelden beschikbaar van zaken die beter aangepakt hadden kunnen worden of dat er een smerig spel is gespeeld. Zal daar geen voorbeelden van noemen, maar heb daar wel een aantal rapporten van :(
Maar gelukkig zijn dat slechts de uitzonderingen. In het algemeen worden er serieuze pogingen gedaan om daadwerkelijk tot een voor alle partijen bevredigende uitkomst te komen.

Daarnaast speelt nog het feit dat het nu eenmaal zo is dat er tussen enkele van de verschillende bunkergroeperingen en stichtingen die ons landje rijk is onoplosbare (menings)verschillen bestaan die naar m.i. niet overbrugbaar zijn. En ook daar is an sich niets mis mee. Een perfecte wereld bestaat nu eenmaal niet.

het lijkt me dan een beter idee om je te richten op een organisatie die contact onderhoudt tussen de reeds bestaande groeperingen en wellicht meetings organiseert zoals de SME jarenlang gedaan heeft. (Voor zover ik begrepen heb is de SME nog steeds actief maar dan meer achter de schermen?). Maar of dat bestaansrecht of meerwaarde heeft??...

Het idee van Ruud om een periodiek tijdschrift uit te brengen vind ik meer dan de moeite waard om op te starten. Een dergelijk initiatief heeft denk ik een grotere meerwaarde en impact in de bunkerwereld en op gesprekspartners. Landelijke en plaatselijke stichtingen en groeperingen kunnen daarin hun huidige activiteiten en wensen/doelstellingen aan de hand van artikelen uitdragen aangevuld met bijdrages van “derden”. Ik ben daarvoor zeker beschikbaar.

En ook al heb ik zeer slechte ervaringen met benen op tafel sessies, ik laat me graag overtuigen van het tegendeel :ugeek: . Zo rond kerst lijkt me een uitstekend idee!

Groet, Jan
BunkerOwner

Re: WERKGROEP: Samen Voor Bunkerbehoud

Bericht door BunkerOwner »

jan lugtmeijer schreef:
Wat betreft de huidige stand van zaken in "bunkerland". Er is veel meer gaande op o.a. het gebied van samenwerking en/of overleg tussen verschillende instanties dan de gemiddelde "bunkeraar" in de gaten heeft. Keerzijde is dus ook dat velen denken dat er niets tot weinig gebeurt. En vooral als er iets negatiefs gaande is, zoals de sloop van bunkers, ontstaat al snel het beeld dat er nodig iets gedaan moet worden en dat een ieder op zijn gat zit af te wachten tot het te laat is. Maar dit is dus niet het geval. En zeker, er zijn ook voorbeelden beschikbaar van zaken die beter aangepakt hadden kunnen worden of dat er een smerig spel is gespeeld. Zal daar geen voorbeelden van noemen, maar heb daar wel een aantal rapporten van :(
Maar gelukkig zijn dat slechts de uitzonderingen. In het algemeen worden er serieuze pogingen gedaan om daadwerkelijk tot een voor alle partijen bevredigende uitkomst te komen.
Ok, omdat het op de achtergrond is wist ik dat dus niet. Dan zou dit initiatief daar geen toegevoegde waarde aan kunnen geven en moeten we het dus ook simpelweg niet doen.

jan lugtmeijer schreef:
Daarnaast speelt nog het feit dat het nu eenmaal zo is dat er tussen enkele van de verschillende bunkergroeperingen en stichtingen die ons landje rijk is onoplosbare (menings)verschillen bestaan die naar m.i. niet overbrugbaar zijn. En ook daar is an sich niets mis mee. Een perfecte wereld bestaat nu eenmaal niet.
Ook daar heb ik verder geen weet van (en het zou eigenlijk geen rol mogen spelen). Persoonlijk ben ik erg gericht op het 'open' werken, en open innoveren. Veranderingen drastisch maken waardoor de omslag ook effect kan hebben. Als mensen onderlinge problemen hebben dan is dat een belemmering en zullen nog niet alle zaken optimaal aangepakt worden. Als onderlinge problemen boven het maatschappelijk belang staan dan krijg je dat er ook niet 'uit'.

Ga kijken wat we 20 jaar terug hadden. Wat er vandaag de dag nog staat. Met alle kennis die jullie hebben, het totale 'overzicht', wat zou je daar nu nog van willen missen? Doen we niets, dan gaat in dit tempo de komende 10 jaar nog minstens een kwart verloren.
jan lugtmeijer schreef:
het lijkt me dan een beter idee om je te richten op een organisatie die contact onderhoudt tussen de reeds bestaande groeperingen en wellicht meetings organiseert zoals de SME jarenlang gedaan heeft. (Voor zover ik begrepen heb is de SME nog steeds actief maar dan meer achter de schermen?). Maar of dat bestaansrecht of meerwaarde heeft??...

Het idee van Ruud om een periodiek tijdschrift uit te brengen vind ik meer dan de moeite waard om op te starten. Een dergelijk initiatief heeft denk ik een grotere meerwaarde en impact in de bunkerwereld en op gesprekspartners. Landelijke en plaatselijke stichtingen en groeperingen kunnen daarin hun huidige activiteiten en wensen/doelstellingen aan de hand van artikelen uitdragen aangevuld met bijdrages van “derden”. Ik ben daarvoor zeker beschikbaar.

En ook al heb ik zeer slechte ervaringen met benen op tafel sessies, ik laat me graag overtuigen van het tegendeel :ugeek: . Zo rond kerst lijkt me een uitstekend idee!

Groet, Jan
Dit is eigenlijk wat ik ook bedoelde... een centraal punt met een 'besloten' database met daarin een totaal-plaatje van geschiedenis-status-toekomst. Door de juiste lobby, contacten en veranderingen die gaande zijn (in zowel publieke opinie, als politiek, als bedrijfsmatig) zouden alle bestaande en beschreven werken een bepaalde status moeten krijgen waarbij het behouden (in welke hoedanigheid dan ook) voorop staat.

Een tijdschrift is natuurlijk perfect om zoiets meer kracht bij te zetten. Helemaal als dat kan in samenwerking met alle bestaande partijen.

Qua meeting:

Ik zou zeggen het weekend voor kerst? 19e of 20e december.
Betreffende de locatie: zou het leuk vinden als we dit bij mij in de bunker doen waar meer dan voldoende plaats is om iedereen te ontvangen.
Kunnen jullie meteen mooie fotoseries maken van bepaalde delen voor de sites.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”