Wn. 15 HM en Fu.M.O. 2 radartoren

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Radar

Bericht door AvB »

Tekening van de radar in een 612 van Vineta.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
pauldijkstra

Re: Radar

Bericht door pauldijkstra »

AvB schreef:Tekening van de radar in een 612 van Vineta.
Mooi man, grappig dat het dezelfde is.
Annelies

Re: Radar

Bericht door Annelies »

Het lijkt wel of er rechts naast de grote radar nog een radar staat.
Weet iemand of dat zo is, en zo ja wat voor soort het dan was?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Radar

Bericht door PdK »

Ha Annelies,

Dat klopt, maar het type weet ik zo niet.. Het leuke is dat nu op bijna de zelfde plek de ronde bedding ligt van het voormalige weerstation.
pauldijkstra

Re: Radar

Bericht door pauldijkstra »

PdK schreef:Ha Annelies,

Dat klopt, maar het type weet ik zo niet.. Het leuke is dat nu op bijna de zelfde plek de ronde bedding ligt van het voormalige weerstation.
He Peet,

Misschien weet Klaas het? (lees: Klaas waar ben je? ;-) )

Gr,

Paul
jopaerya
Berichten: 371
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Radar

Bericht door jopaerya »

Hallo

Op de toren staat een Fu.M.O. 2 Calais radar, naast de toren een Fu.M.O. 214
Wurzburg Reise en achter de W.R. ligt noch een Fu.m.O. 11 Renner . Het was
een Marine radarpost .

Groeten Jos
Klasio †

Re: Radar

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Dit is de Kriegsmarine radarlocatie met codenaam 'Murze'. Hier stonden een FuMO 2 'Calais B', FuMO 11 'Renner' en FuMO 214 'Würzburg Riese', deze radars werden gebruikt in de Seetakt rol (waarnemen van doelen op zee). Ook stond er HVH nog een radar voor Flum (Flugmelde, het waarnemen van vliegtuigen die aangeduid word in een Duitse doc als een FuMG 42 G. Dit is waarschijnlijk een foutje in het Duitse doc andere bronnen noemen een hier Freiburg IIc radar. Waarschijnlijk stond deze ook ergens in deze stelling?

Voor FuMB (Funkmessbeobachtung, het uitpeilen van vijandelijke radarsignalen) stond er nog een FuMB 21 met codenaam 'Hase Bruno'. (FuMB 21 was een combinatie van FuMB 4 en FuMB 5.)

Op foto op de toren staat de FuMO 2 'Calais B'. Op de foto in de voorgrond rechts de antenne van de FuMB 21. Met een beetje fantasie is achter naaast de toren de FuMO 214 WR en FuMO 11Renner te zien... ;-) Betere foto's van deze radars staan op pagina 60 in het boekje Festung HVH van Hans.

Groeten, Klaas
Klasio †

Re: Radar

Bericht door Klasio † »

Hallo Jos,

Je was me net te snel af met je antwoord, waarschijnlijk kan je sneller typen dan ik.... :D

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Radar

Bericht door PdK »

Ha Klaas en Jos, Dank en interessant!

In het boek van Sakkers trof ik inderdaad de gegevens van de FuMB 4 en 5. En ik hoopte al dat deze in Wn. 15 stonden. Maar geen idee dat dit samen een FuMB 21 vormde..
Dus Annelies, blijkbaar is het dus een FuMB 21 peilsysteem.

Of de genoemde Flum er stond.. Geen idee, maar is die kans groter gezien Wn. 15 de enige lokatie was met bemanning van de Luftwaffe?

Overigens heet de Radarlokatie 'Munze'. Helaas is die tekst op de schootsveld tekening niet goed te lezen
Klasio †

Re: Radar

Bericht door Klasio † »

Hoi Peter,

Weet je zeker dat het 'Munze' is en niet 'Murze'? Op de Duitse KM radarkaartjes die ik heb staat 'Murze'. De codenamen voor de KM radarlocaties zijn Duitse namen, maar geen idee of Munze/Murze een Duitse naam is...

De Flum radar was niet van de L'waffe, maar voor de Kriegsmarine Flugmelde.

Wat meer plaatjes van KM FuMB is te vinden op: http://www.gyges.dk/kriegsmarine_signal ... ligenc.htm

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Radar

Bericht door PdK »

Ha Klaas,

Dat is vreemd. Op de Duitse stellingkaart en Westwaltiger Ausbau kaarten staat wel Munze. Dat zou een verwarrend foutje zijn, en blijkbaar nu nog :)
Tot dusver heb ik het zelf ook altijd over Munze, dus ben het vast vaker tegen gekomen.

En helaas ben ik niet zo bekend met de Duitse taal, behalve dan dat Münze een munt moet zijn..
Goof

Re: Radar

Bericht door Goof »

Munze is onofficieel Duits voor "mond, monding". Murze is mij en mijn woordenboeken onbekend, het zou een eigennaam kunnen zijn. Gezien de locatie zou ik voorlopig opteren voor Munze.
Klasio †

Re: Radar

Bericht door Klasio † »

Hoi Goof,

Dat opteren voor Munze lijkt me niet logisch als je argument is dat Munze monding betekent. Natuurlijk lijkt dit logisch gezien de ligging van HVH, maar alle andere Kriegsmarine radarlocaties in Nederland hebben jongens- of meisjesnamen als codenaam. Lijkt me dus eerder dat Munze of Murze een Duitse naam zou moeten zijn.

In de Duitse stukken komt zo te zien Munze vaker voor dan Murze......wie weet een dislectische Duitser die er af en toe Murze van heeft gemaakt.... :shock:

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: Radar

Bericht door Annelies »

Bedankt allemaal voor de antwoorden, zeer interessant!!
Alhoewel die radar namen grotendeels nog abacadabra voor me zijn, begin ik er langzamerhand steeds meer van te begrijpen.

Ik heb nog even mijn archief erop na gekeken en ik kom ook alleen maar Munze tegen. Het volgende komt uit het Übersicht über die Verteidigungsbereiche, Stützpunktgrüppe etc, etc van KVA Dordrecht uit de eerste helft van 1943.
Funkstelle Münze.jpg
In een ander document over de te verdedigen havensteden staat de volgende naam.
Aangezien Klaas zei dat radar locaties altijd een jongens of meisjesnaam kregen, zou het misschien kunnen zijn dat de naam hiervandaan komt??
Münzemaier.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Radar

Bericht door jan lugtmeijer † »

Wat er in een week al niet kan gebeuren :ugeek:

13-12-41:
Münze kapot
hvhvmunze1.jpg
16-12-41:
Münze doet het weer
hvhmunze2.jpg
17-12-41:
Münze kapot
hvhmunze3.jpg
20-12-41
Münze wederom kapot
hvhmunze4.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”