Een online Atlantikwallplatform

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door ducatim901 »

Erwin,
Heb jij een grote schat dan?
Ik wil best ruilen......;-).
Laten we eerlijk zijn, als ik in het nationaal archief kom dan zie ik meestal dezelfde mensen langs komen.
Mensen die "ergens" mee bezig zijn, maakt niet uit wat maar (bijna) altijd doen ze dit voor zichzelf.
Het punt is ook zo dat de interesses niet altijd overeen komen, verder is het aanschaffen van een camera
of het maken kopieen niet gratis, ook moet je bij het archief zien te komen en mijn motor rijd niet op water.
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... kosten.asp
Je kunt je op een avond flink te buiten gaan aan klikken, het is nog altijd goedkoper dan een kopie.

Verder gaat er behoorlijk wat tijd zitten in het zoeken naar de documenten waar je wat aan hebt, soms heb
je er meer aan om zomaar eens wat te bestellen en een gouden pot aan te treffen.
Blablabla, wat ik wil zeggen is, het is makkelijk praten als je iets hebt maar daar is veel tijd, geld en moeite
in gegaan.
Mijn probleem is dat je nooit weet wat iemand er mee doet, het hoeft niet altijd goed te zijn.

Dat ik een lid ben van het FF komt juist doordat ik mensen wil helpen met vragen, dat wil niet zeggen dat je
heel je archief zomaar op internet zet.
Er zijn natuurlijk veel vragen waar we niets over weten omdat er niets over te vinden is in je verzameling,
maar als je later wat tegen komt dan let je er wel op.

Als je met je hobby bezig bent dan ontdek je telkens wat nieuws.
Dit mail je naar de mensen in je innercircle waarvan je weet dat die er geen gekke dingen mee doen.
Daarom is het belangrijk om te weten aan wie je wat weggeeft, dus komt allen naar de uitreiking van de
Gouden Betonmolen om de banden wat strakker aan te trekken.
Groeten Jack "zoekt stiekem toch nog steeds het einde van de regenboog" Koorneef.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door ErwinZ »

ducatim901 schreef:Erwin,
Heb jij een grote schat dan?
Ik wil best ruilen......;-).
Ik zeg lekker niet of ik een schat heb :P

Er zijn natuurlijk meerdere redenen waarom iemand wel of niet iets deelt. Het valt mij gewoon erg op en daardoor ga ik ook maar mijn eigen gang en bestel alles maar zelf. Terwijl als je het onderling wat verdeelt ben je veel goedkoper uit en krijg je sneller meer.
Het punt waar het mij nu omgaat is dat men nu aan het discussiëren is over een online AW platform. De enige mogelijkheid die ik zie hierin is een wikipedia-achtige site. Maar dat krijg je nooit voor elkaar als iedereen op zijn eigen eilandje blijft zitten.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door ducatim901 »

;)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door tim »

tja, het idee dat achter het atlantikwallplatform enkele mensen geld ''zitten te verdienen'' met het kopieren van andermans harde (vrijwillige) werk doet bij mij ook twijfels rijzen...
dan liever een soortgelijk iets dat door hobbyisten word gerealiseerd, desnoods wat minder mooi....
een goed begin zou zijn een soort luxe startpagina (wie kent ze nog :D ) met daarop links naar alle atlantikwall sites...

voor het brv: ik heb o.a. alles van Heemskerk tot en met den helder al gefotografeerd en netjes in mapjes per complex staan.
compleet met geindexeerde registratie en situatietekeningen.
nadeel is dat ik het grootste deel van dit werk heb gedaan voor de bewerking van het b.r.v. archief toen het b.r.v. nog in Rijswijk, en daarna Winschoten lag.
er zullen dus veel tekeningen missen omdat het een rommeltje was..
er zijn vast wel meerdere mensen die bepaalde gebieden gedaan hebben?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door AvB »

Jack heeft al veel punten genoemd.
Daarna heeft iedereen een andere kijk op hoe je iets presenteert, op fotografie en op wat je wel en niet laat zien.
Daarnaast wil je met zo'n platform neem ik aan compleet zijn, maar dat ben je dus nooit, aangezien je dus ook moet samenwerken met Fransen, Belgen, Duitsers, Denen en Noren. Nou je ziet het op EU schaal en op bunker schaal (zie de vetes over een centimeter meer of minder op een Tobruk). Dat werkt dus voor geen meter. Het Franse forum heeft net een afsplitsing achter de rug, en elke Fransman bouwt een forum over zijn bunker. De diversiteit is juist wel leuk, iedereen presenteert het op zijn eigen manier, prima. Ik vind eigen content leuker, dan overal wat verzamelen, maar dat terzijde.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Jack R
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:00

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door Jack R »

Kennelijk is er een verkeerd idee ontstaan rond de site die wij aan het maken zijn. Het is geen kopie van wat er op internet te vinden is, wij hebben ook boeken en ander materiaal tot onze beschikking. Ook gaan wij regelmatig op bunker tours om het een en ander vast te leggen.
Mijn werkwijze is deze: informatie verzamelen over een batterij, vervolgens kijken of er foto's beschikbaar zijn en zo ja, de eigenaar daarvan toestemming vragen. Er wordt min of meer gesuggereerd dat alles gekopieerd word van het internet, dat is niet zo en er is wel degelijk sprake van research. Zoals al eerder gezegd werken andere website wel mee, maar willen hun eigen indentiteit behouden.
Ook de genoemde relikte website is verre van compleet, bijvoorbeeld in Noorwegen missen er vele lokaties en de informatie daarbij klopt ook niet altijd. Deze site wordt ook niet meer geupdated.
Wij proberen het op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier te presenteren zodat ook de leek er in geinteresseerd kan raken.
Een internationale site lijkt mij ook een ver weg doel, gezien de argumenten die er al gepasseerd zijn over organisaties en personen. Wij zijn in ieder geval bereid wel te delen en zitten niet op een eilandje. Dus mocht er een initiatief gestart worden, dan willen wij graag meedoen :)
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door WimVe »

Jack, Ik denk dat jullie doel wel duidelijk is.
Maar de meesten ondr on sdenken dat het een brug te ver is. Maar waarom niet gewoon in nederland beginnen. Begin met een website over de hele nl kust.
Lijkt mij voorlopig werk genoeg, er is een brv, de taal is geen probleem en er zijn al een aantal websites. Begin in het noorden en zak dan de kust af zou ik zeggen.

Maar je merkt het al zoveel mensen zoveel ideen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door Remco de Goede »

Jack R schreef: Ook de genoemde relikte website is verre van compleet, bijvoorbeeld in Noorwegen missen er vele lokaties en de informatie daarbij klopt ook niet altijd. Deze site wordt ook niet meer geupdated.
Dat hij niet meer geupdate word is niet correct, dat hij verre van compleet is klopt ook, maar ik denk dat dit een "bijna" onmogelijk opgave is. Als ik "nieuwe" locaties ontdek geef ik ze vaak aan Markus door. Ook zie je bij updates, dat er nog met grote regelmaat updates op zijn site staan.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door Remco de Goede »

Ik ben een aantal jaren terug trouwens weleens begonnen met foto's te verzamelen (van heel internet en mijn eigen collectie) van elke ST bunker welke er in Nederland nog zou zijn. Met hierbij het boek van Rudi Rolf als handleiding. Ik geloof dat ik na de Waddeneilanden en de kop van Noord Holland al gestopt ben omdat het zo enorm veel werk was. Maar vond het wel een leuk inniatief. Mocht iemand zin hebben het af te maken, dan heb ik vast het begin voor je :)
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door maarten-stahlbeton »

Wij zijn denk ik ook wel geintresseerd in een soort van samenwerkingsverband. Om een eigen site met identiteit te maken, deze update te houden, een mooie layout te hebben, het archief-werk te verzorgen en ook nog eens de bunkers zelf te bezoeken is meer dan een full-time baan. Bundelen van krachten zou voor meerdere fotoboys van hier een uitkomst kunnen bieden. Het zou zelfs prachtig zijn om dit te kunnen combineren met een digitalisatie van het BRV.
Lord of the Ringstand
Jack R
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:00

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door Jack R »

@ Remco, wij houden ons aanbevolen !
@ Maarten, ik ben veel met webdesign bezig dus dat is geen probleem. Vandaag heeft een Noorse website zich bij ons gemeld die mee wil werken, die stelt praktisch al zijn fotos beschikbaar :D Misschien moeten wij eens met elkaar in overleg om te kijken wat de ideeen zijn etc.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ondanks dat ik je iniatief steun,denk ik toch dat we meer op zoek zijn naar een nieuw platform dan een bestaande website te verbeteren. Zoals al eerder aangegeven, deze hobby is niet gratis en ik neem aan dat iedereen ook een beetje zeggenschap wil krijgen.

Ik denk dat we (klein) stappenplan moeten opzetten om dit van de grond te kunnen krijgen.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik moet zeggen dat dit idee me niet helemaal los laat en ik best wel bereid ben om wat werk te verzetten.

Spreken we over puur digitalisering van het BRV zijn er wat dingen die we moeten tackelen.

Allereerst dienen we een keuze te maken voor het medium, ik zie twee opties voor me:

-Wikipedia/Wikia
-Externe database (Excel/O.O./DBase)

Elke keuze heeft voor en nadelen. Wikipedia is het meest toegankelijk en user-friendly. Nadeel is dat tabellen beheren in Wiki een crime is. Een externe database vereist actieve eindredactie en is minder toegankelijk te maken. Ook heb ik hier totaal geen kaas van gegeten. ;)

Een andere optie is een programma zoals bv. Collectorz. Hoewel dit m.i. de meest mooie oplossing is, zul je hier iemand voor moeten vinden die C++ kan schrijven en hier actief mee bezig kan (en wil) zijn.

Ten tweede zijn er natuurlijk inhoudelijk gerichte problemen die opgelost dienen te worden. Denk aan fouten in het BRV zelf, niet bestaande en missende objecten, een unieke nummering per object, Nederlandse bunkers, enz. enz.

Wat is jullie kijk hierop?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door ErwinZ »

Vergeet ook niet hosting. Een digitale BRV vreet behoorlijk wat schijfruimte en het data verkeer zal er ook niet om liegen.

Lijkt me een leuk project. Met het digitaliseren en verwerken daarvan kan ik wel helpen. Met C++/Excel/O_o enzovoorts kun je me lek schieten.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door Ruud »

Dag Mensen,

Ik vind de initiatieven geweldig, maar het ontbeekt mij aan tijd hier actief mee bezig te gaan.

BRV digitaliseren, voegt het veel toe? Lijkt me daarnaast een rol voor het archief die deze tekeningen beheert.

Onderzoek legt de verbanden en de tekening zijn ondersteunend, dus je zal toch op pad moeten, of ook het Bama, Ecpad, NIMH, Gemeenten etc. moeten de hele handel online plaatsen, dan kan je onderzoek doen vanuit je luie stoel, geweldig :mrgreen:

Het FF voegt mi. al veel toe, dit is al een aardige D-base aan het worden. Wellicht moeten we een index of tabel met kruisverwijzingen toevoegen om onderwerpen op verschillende manieren te benaderen. (als dit Uberhaupt mogelijk is, roepen is eenvoudig :roll: )

Voordeel van discussie is dat we verder komen en aannames nog eens goed overdenken.

Kortom, wil je mijn mening weten, ik kies voor iets als een Wiki, met goed beheer om onzin te modereren, probleem, wie wordt de eigenaar. Voorstel het FF forum, hier desnoods een rechtspersoon van maken.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”