Linie Koningshooikt - Waver

Algemene discussie over Belgische fortificaties
titsken

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door titsken »

Ik ben daarstraks zelf nog eens naar het bunkertje gaan zien en het zal wel een connectiebunker zijn. De binnenruimte is maar goed 1m op 1m groot met 2 pijpen die uit de grond komen.
Nog 2 fototje's. De bunker is echt wel volledig ingegraven in de helling en verstopt tussen het groen.

Afbeelding
Afbeelding
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

titsken schreef:Ik ben daarstraks zelf nog eens naar het bunkertje gaan zien en het zal wel een connectiebunker zijn. De binnenruimte is maar goed 1m op 1m groot met 2 pijpen die uit de grond komen.
Nog 2 fototje's. De bunker is echt wel volledig ingegraven in de helling en verstopt tussen het groen.
Dat klopt, het is een connectiebunkertje. Waar mogelijk werden deze inderdaad ingegraven. Ik weet van deze het nummer helaas niet.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Vandaag weer een tochtje door de KW-linie gemaakt, het weer leende zich niet voor fietsen, dus was de dag niet zo productief. Ik heb rondgezworven in het gebied zuid van de Leuvensche Vaart.

De C4 bunker zuid van het kanaal. Het schietgat is klein, en volgens mijn kaartje bestrijkt het een gebied van 24º.
Afbeelding

Dan nog even terug naar het gebied Zuid van de Dijle, waar ik nog een paar bunkers moest inmeten.

Deze P36 aangetroffen.
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je de betonplaat rond de bunker iets boven de grond. Meestal is deze niet te zien. Op onderstaande tekening kun je zien hoe ver de bunkerconstructie onder de grond nog doorloopt. Aan de linkerkant zie je de ventilatiekanalen voor de luchtverversing in de schietkamer.

Afbeelding

Als laatste een blik op de nooduitgang van de P36, een soort kruipgat. Alle bunkers hebben zo'n extra uitgang.
Afbeelding

Als je het iets nauwkeuriger bekijkt ziet het er zo uit:
Afbeelding

Je ziet twee sleuven, die met balken kunnen worden afgesloten. Tussen deze sleuven kun je dan grind of zand aanbrengen, zodat die in geval van nood van binnenuit kunnen worden verwijderd. Naast de sleuf een uitwerpgat voor handgranaten. Iemand enig idee hoe de nooduitgang er bij Duitse bunkers uitzag?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Danny »

Hey Ron, het principe bij de Duitse nooduitgangen was precies hetzelfde.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

ok, bedankt DannY :mrgreen:
Rudy J14
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:15

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Rudy J14 »

[quote="titsken"]Ik ben daarstraks zelf nog eens naar het bunkertje gaan zien en het zal wel een connectiebunker zijn. De binnenruimte is maar goed 1m op 1m groot met 2 pijpen die uit de grond komen.
Nog 2 fototje's. De bunker is echt wel volledig ingegraven in de helling en verstopt tussen het groen.

Volgens mijn bronnen gaat het hier over de VC35
groet Rudy j14
titsken

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door titsken »

Rudy J14 schreef: Volgens mijn bronnen gaat het hier over de VC35
groet Rudy j14
Welke zijn die bronnen dan als ik mag vragen en kan ik die ook zelf raadplegen?

Groetjes,

Maarten Tits
Rudy J14
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:15

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Rudy J14 »

Welke zijn die bronnen dan als ik mag vragen en kan ik die ook zelf raadplegen?

Groetjes,

Maarten Tits[/quote]

Natuurlijk,maar veel heb ik er niet over,enkel een oude stafkaart met zijn positie

groeten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mechelsbruggehoofd

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Je ziet twee sleuven, die met balken kunnen worden afgesloten. Tussen deze sleuven kun je dan grind of zand aanbrengen, zodat die in geval van nood van binnenuit kunnen worden verwijderd.
Extra detail : de nood-kruip-uitgang was ook nog "kosmetisch" dichtgemetseld met halve baksteen dikte, die dan simpelweg met een geweerkolf kon doorbroken worden.
Men zegt wel eens dat de troepen meteen al bij het betrekken van de bunker aan de slag gingen om de ijzeren balkjes uit de sleuven te schuiven en het tussenliggende zand weg te halen.
Om zo sneller weg te komen in geval van nood. Een sappig verhaal, maar is het ook te bewijzen ? ...
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

titsken schreef:Ik ben daarstraks zelf nog eens naar het bunkertje gaan zien en het zal wel een connectiebunker zijn. De binnenruimte is maar goed 1m op 1m groot met 2 pijpen die uit de grond komen.
Dan kan ik nog een dwarsdoorsnede van een conncetiebunkertje laten zien, waar je goed kunt zien hoe die pijpen in de bunker verwerkt zijn.

Afbeelding

Ron.
titsken

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door titsken »

Zou het mogelijk zijn om via mail voor onze erfgoedkamer een volledige hogeresolutie-scan te krijgen van deze stafkaart, liefst de voledige kaart. Het mag zelfs in stukjes zijn, ik plak ze zelf wel weer aaneen. Onze erfgoedkamer is net opgericht en we zoeken zoveel mogelijk info over deze zaken.

zie website http://www.erfgoedkamerbertem.be/

PS. Dit weekend vindt er in deelgemeente Leefdaal een tentoonstelling plaats van de erfgoedkamer over de aanloop en het begin van WO II in onze gemeentes.
Rudy J14
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:15

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Rudy J14 »

titsken schreef:Zou het mogelijk zijn om via mail voor onze erfgoedkamer een volledige hogeresolutie-scan te krijgen van deze stafkaart, liefst de voledige kaart. Het mag zelfs in stukjes zijn, ik plak ze zelf wel weer aaneen. Onze erfgoedkamer is net opgericht en we zoeken zoveel mogelijk info over deze zaken.

zie website http://www.erfgoedkamerbertem.be/

PS. Dit weekend vindt er in deelgemeente Leefdaal een tentoonstelling plaats van de erfgoedkamer over de aanloop en het begin van WO II in onze gemeentes.
ik was van plan dit weekend die tentoonstelling te bezeoeken,
eventueel kan ik wel wat materiaal op cd zetten en meebrengen,want om dit via mail te sturen gaat nogal moeilijk wegens te grote bestanden.

groeten Rudy j14
titsken

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door titsken »

Rudy J14 schreef:
titsken schreef:Zou het mogelijk zijn om via mail voor onze erfgoedkamer een volledige hogeresolutie-scan te krijgen van deze stafkaart, liefst de voledige kaart. Het mag zelfs in stukjes zijn, ik plak ze zelf wel weer aaneen. Onze erfgoedkamer is net opgericht en we zoeken zoveel mogelijk info over deze zaken.

zie website http://www.erfgoedkamerbertem.be/

PS. Dit weekend vindt er in deelgemeente Leefdaal een tentoonstelling plaats van de erfgoedkamer over de aanloop en het begin van WO II in onze gemeentes.
ik was van plan dit weekend die tentoonstelling te bezeoeken,
eventueel kan ik wel wat materiaal op cd zetten en meebrengen,want om dit via mail te sturen gaat nogal moeilijk wegens te grote bestanden.

groeten Rudy j14
Dat zou vriendelijk zijn, mocht dat gaan.
claude

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door claude »

hallo!

Ik had hier graag vermeld dat sommig bunkers op grondgebied KEERBERGEN ingericht zijn als woonplaats voor vledermuizen.

Dit is de rede dat op het dak van die bunkers een groene vegetatie aangelegd is.Ik heb ook horen zeggen van oudere

mensen,dat die bunkers eigenlijk voor niets gediend hebben.Bij het aanrukken van het duitse leger heeft het belgische

leger het KW lijn achter gelaten voor wat het was!Het ijzeren muur heeft grotendeels dienst gedaan op de franse

stranden (oa in Normandie). getek. claude pire keerbergen
titsken

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door titsken »

Ook bij ons in de Dijlevalei boven Leuven en dan meer specifiek in het natuurgebied "De Doode Beemde" zijn de resterende bunkers ingericht voor vleermuispopulaties.
Plaats reactie

Terug naar “België”