Nederlandse versperringen

Discussie over wapens en versperringen
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door wattman »

Ha Jan. Interessant om te lezen dat "Menno" hier een versperring in ziet. Toevallig houd ik mij ook nog met treinen en de infra daaromheen bezig, maar dit lijken me toch echt de contragewichten.
Op dit weblog diverse foto's van het hefdeel van de brug:
http://www.weblogzwolle.nl/content/view/17284/55/
filmpje van de sloop:
http://www.youtube.com/watch?v=A1D4KyNc-Z4
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Martijn »

Heb ook altijd gedacht dat dit de contra-gewichten zijn. Dat deze, samen met het ophalen van het brugdek, als geheel een vrij goede versperring vormen is mooi meegenomen, maar daar was de constructie m.i. niet primair voor gemaakt.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

In de eerste plaats wil ik mijn excuses aanbieden aan jantje beton, en de rest van het forum, omdat ik (waarschijnlijk) abusievelijk heb geschreven dat de tetraëders bij De Goog afkomstig zouden zijn van de versperring Hakkelaarsbrug. Ik had deze opinie enkel gebaseerd op informatie uit: http://www.stelling-amsterdam.nl/forten/hakkelaarsbrug/
Echter het stuk http://www.cultureelerfgoed.nl/sites/de ... ERBERG.pdf (blz. 13) van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed stelt dat de tetraëders wel degelijk bij een versperring in De Goog behoren. Sterker nog, het betonblok van de versperring zou nog onder het wegdek aanwezig moeten zijn. Heb zelf helaas nog niet de kans gehad e.e.a. ter plaatse te gaan controleren, maar ik ga er voorlopig van uit dat deze informatie klopt.

Website Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed met inventarisatie van monumenten in de N.H.W.: http://www.cultureelerfgoed.nl/landscha ... nloads-nhw

Zoals jullie uit viewtopic.php?f=34&t=2391 hebben kunnen opmaken heb ik mij de laatste tijd bezig gehouden met de versperringen rond Blauwkapel. Het boek "Versteende Ridders" zegt dat het betonblok bij de ingang van het reduit een Nederlands blok is om tetraëders aan te bevestigen. En de atlas NHW geeft hier vier Nederlandse versperringen, allen ten Noord-Oosten van het fort. Twee wegversperringen, één welbekende in de Kapelweg, en één mij tot nu toe onbekende in de Bastionweg. Verder een versperring aan het eind van het stukje tankgracht tussen de Bastionweg en de spoorlijn, en een spoorwegversperring ongeveer ter hoogte van de huidige N27. De versperring in de Kapelweg staat op een verkeerde plek aangegeven, in werkelijkheid ligt hij iets zuidelijk van de weg rond het fort, ter hoogte van de fortgracht.


Als we de informatie uit de Atlas NHW en het boek "Versteende Ridders" naast elkaar leggen kom ik tot de volgende situatie:
verspblauw3.jpg
1 = versperring Kapelweg
2 = versperring Bastionweg
3 = verperring anti-tankgracht/spoorweg
4 = spoorversperring
5 = Tetraëderblok, volgens pagina 109 van "Versteende Ridders" ook een Nederlandse versperring. Deze komt in de Atlas NHW dus niet voor.

Méér dan genoeg reden om de situatie ter plaatse nog eens goed te gaan bekijken dacht ik, waarbij mijn aandacht deze keer vooral gericht was op de Bastionweg, het tankgrachtje en de spoorweg. Hier mijn conclusies:

Het betonblok van de versperring in de Bastionweg blijkt nog aanwezig te zijn:
Blauw6.jpg
Blauw2.jpg
Van het tankgrachtje zelf heb ik helaas geen foto's gemaakt.
Blauw3.jpg
Blauw4.jpg
Enfin, het slechte nieuws is dus dat ik van twee versperringen, waaronder een spoorwegversperring, geen restanten heb kunnen terugvinden. Maar het goede nieuws is dat we wat mij betreft drie versperringen aan de lijst kunnen toevoegen: één op De Goog te Muiderberg, één op de Bastionweg te Utrecht en een betonblok om tetraëders aan te bevestigen bij de ingang van het reduit van Fort Blauwkapel te Utrecht. Daarmee komt de telling van restanten van Nederlandse versperringen volgens mij op 56.

Wil ik eindigen met het vermoeden uit te spreken dat ook het betonblok van de versperring op de Hoofddijk (bij het gelijknamige werk) te Utrecht nog aanwezig is. Al is dit alleen gebaseerd op de verhoging en beschadiging van het wegdek ter plaatse.
Hoofd2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Martijn »

Mooi veldwerk.
Heb me alleen wel afgevraagd waarom er zo veel versperringen aan de noordzijde bij Blauwkapel liggen. Het lijkt mij dat volstaan kan worden met twee versperringen; de 1e bij versperring nr1 (op jouw kaart) om de weg af te sluiten, en de tweede over de spoorlijn ter hoogte van versperring nr3. Dan de tankgracht niet in een knik laten lopen, maar rechtdoor tussen beide versperringen, en je bent klaar. Enige is dan dat de versperringen wel vrij dicht op het fort liggen, maar dat kan natuurlijk opgelost worden door het geheel wat op te schuiven.
Op deze manier kun je dus twee versperringen besparen, wat voor de zuinige hollanders toch aantrekkelijk zou moeten zijn.

Wellicht heb jij hier een antwoord op?

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Naamloos.jpg
1 = Spoorlijn Utrecht - Hilversum
2 = Koningin Wilhelminalaan
3 = Groenedijk
4 = Groenekanseweg
5 = Ruigenhoeksedijk met versperring


Vanwege de concentratie groepschuilplaatsen bij de spoorlijn ten noorden van de Groenekanseweg ging ik er zelf altijd van uit dat nog iets noordelijker daarvan, ongeveer daar waar ik de rode streep getekend heb, de versperring van de spoorlijn gelegen had. Dacht zelfs weleens ergens gelezen te hebben dat daar ook een G-kazemat gelegen heeft. Heb er in het verleden weleens gezocht, maar alleen de resten van 1 of 2 P's gevonden, vanwege de bebouwing is de situatie daar nogal onoverzichtelijk.
In theorie zou het volgens mij ook een mooie locatie geweest zijn om de Koningin Wilhelminalaan (zal toen wel anders geheten hebben) en de Groenedijk, dat destijds waarschijnlijk niet meer dan een zandpad was, af te sluiten.
Vind persoonlijk de versperring aan het eind van het tankgrachtje bij de spoorlijn helemaal onzinnig, het gebied ten oosten van de spoorlijn was immers inundatiegebied. Je zou hier anders eerder de spoorversperring verwachten?
De atlas NHW levert helaas vaak meer vragen op dan antwoorden.

Heb overigens meermalen op internet een foto van een aantal auto's, waaronder een vrachtwagen, bij een versperring bij Blauwkapel gezien. Maar nu ik hem zoek kan ik hem nergens meer vinden, volgens mij is hij genomen op de Bastionweg.

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Barst op 11 okt 2011, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Martijn »

Ik ken wel deze foto, waarbij ook vermeld stond dat deze bij Blauwkapel gemaakt is.
NHW046-043.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Bert Rietberg
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2009, 08:41
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Bert Rietberg »

Aan de inventarisatie van 'Barst' (over Nederlandse versperringen/Grebbelinie) kan ik toevoegen dat er zich in de Schalmdijk en de Emminkhuizerlaan elk twee versperringen bevinden.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Naamloos1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Martijn bedankt voor de foto. Het is niet degene die ik bedoel, maar hij lijkt er erg veel op.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

De foto die ik bedoelde stond niet op het internet maar nog gewoon in een boekje. Het blijken zelfs twee foto's te zijn, helaas zijn de
scans niet van de allerbeste kwaliteit.
UV1.jpg
EOV1.jpg
Ik zie wel overeenkomsten in de personen op de foto's, maar ze zijn duidelijk niet van dezelfde versperring. Wellicht is de foto van
Martijn genomen op de Kapelweg, en de andere twee op de Bastionweg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Barst op 02 jan 2012, 04:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1351
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Ties »

De Nederlandse versperringen bij Kornwerderzand is ook nog redelijk te zien. Deze stond dacht ik nog niet in de lijst maar is dus wel aanwezig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
jantje beton

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door jantje beton »

,
Laatst gewijzigd door jantje beton op 26 feb 2012, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Naamloos5.jpg
Lezen heren, kom eens werkelijk met een nieuwe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1351
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Ties »

Je hebt gelijk, had eerst beter kunnen kijken, maar nu heb je er een beeld bij.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Korn1.jpg
Noord(zee)zijde, zie ook de foto's van jantje beton op pagina 1 van dit bericht.
k13.jpg
Nederlandse en Duitse militairen tussen de versperring na de strijd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”