621 neuer Art

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

621 neuer Art

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik kwam in de typology van Patrick Fleuridas de 621 n.A. tegen. Afgezien van de ontbrekende vleugelmuren, beobachter en ontgiftingsnis verschilt deze nog op een andere manier van de normale 621? Ik dacht eigenlijk altijd dat de term 'neue Art' juist 'nieuwe manier' betekende, waarom werd er dan gewoon door gegaan met het bouwen van de 'oude' 621?

Is dit type ook nog ergens in het wild te vinden?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 621 neuer Art

Bericht door Remco de Goede »

De 621 in Warnsveld (die in het bos) heeft ook geen vleugelmuren en tobruk. Hoe hij er van binnen uit ziet weet ik ook niet
http://www.bunkerfotos.nl/warnsveld.htm" target="_blank
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 621 neuer Art

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hmm, ben daar nooit geweest, intressant. Ben eigenlijk wel benieuwd of ie wel of geen entgiftungsnische heeft.

Weet iemand vanaf wanneer het bouwplan van de 621 neu afgegeven is?
Lord of the Ringstand
jan lugtmeijer †

Re: 621 neuer Art

Bericht door jan lugtmeijer † »

Heeft in dit geval Neuer Art niet te maken met de bestemmingswijziging van de 621 van Gruppenunterstand naar Gefechtsstand??
In punt 3 wordt ook het wegvallen van de vleugelmuren vermeld.
621gefechtsstand.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: 621 neuer Art

Bericht door jan lugtmeijer † »

iemand enig idee of ik hierboven onzin zit uit te kramen of niet?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 621 neuer Art

Bericht door AvB »

Ik denk niet dat het een direct verband houdt. Nergens in het tekstje is ook neuer Art te lezen.
De bunkers bij Warnsveld kunnen 621 n.A. zijn, op het Lüftungsplan zijn maar aan een kant
uit/inlaten buiten te zien, net zoals in Warnsveld. De schijn-in/uitlaten zijn achterwege gehouden
in het neuer Art model. Ik denk dat neuer Art vooral slaat op een nieuw vereenvoudigd type wat
minder beton gebruikte.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: 621 neuer Art

Bericht door Danny »

Een andere bestemming, zoals Jan al aangaf, lijkt mij ook wel een logische beredenering.

Art kent trouwens meerdere vertalingen zoals: slag, soort, aard, manier, trant, wijze, eigenschap... Welke van deze we moeten nemen als juiste vertaling. Joost (Of Heinz) mag het weten...
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Pierrot
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:48

Re: 621 neuer Art

Bericht door Pierrot »

Hieronder een duits plannetje van de 621 n.A.

Groetje

Pierrot
R621 n.A.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: 621 neuer Art

Bericht door Danny »

Hey Pierrot,

Het valt me wel op dat er bij je tekening van de 621 n.A geen aangebouwde tobruk te zien is. Of gebeurde dit ook wel bij een normale 621... In het typenheft wordt ie zoiezo getekend met tobruk.

Gruss
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: 621 neuer Art

Bericht door Nathan »

Hey Danny,

Dit merkte Maarten-Stahlbeton ook al op... Geen Beobachter. De correcte term is volgens mij ook Offener Beobachter.
Qua ruimtelijke indeling is deze echter nagenoeg gelijk aan een Tobruk.

Groeten, Nathan
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 621 neuer Art

Bericht door maarten-stahlbeton »

jan lugtmeijer schreef:Heeft in dit geval Neuer Art niet te maken met de bestemmingswijziging van de 621 van Gruppenunterstand naar Gefechtsstand??
In punt 3 wordt ook het wegvallen van de vleugelmuren vermeld.
Wellicht een toevalligheid? Op de tekening van Pierot word de 621 n.A. ook vermeld als Gruppenunterstand en niet als Gefechtsstand. Ik ben benieuwd of er meerdere 621 n.A.'s te vinden zijn. Is het juist om stellen 621 n.A. = spaarversie van de 621?
Lord of the Ringstand
Pierrot
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:48

Re: 621 neuer Art

Bericht door Pierrot »

Het wegvallen van de vleugelmuren en tobruk zijn volgens mij niet een reden voor een andere benaming. Binnen KVA2, in Belgiê vinden wij ook 622 zonder vleugelmuren en tobruk (nog twee zichbaar in Stp E687, Lissewege). Op de duitse dokumenten blijven deze gewoon aangeduidt als 622.
Een spaarversie van de originele 621 kan misschien wel een reden zijn , maar dan wij hebben ook nog een super spaarversie van de 621 met muren en dak van alleen 1m dik .Er werden tenminste 3 exemplaren gebouwd binnen KVA2: WN Vierwegen, WN Schill en WN Ludendorf. Die van de WN Schill en de WN Ludendorf hebben wel een tobruk en vleugelmuren maar die van de WN Vierwegen had noch vleugmuren, noch tobruk, dat is dus een super gierige spaarversie van de originele 621. Deze drie steunpunten waren wel meer in het binnenland gelegen (bescherming van belangrijke kruispunten en van een brug over de kanaal).
Persoonlijk heb ik nog nooit een 621 gezien die overeen komt met de plan van de 621n.A.

Groeten

Pierrot
621 WN Vierwegen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: 621 neuer Art

Bericht door Panzerwerk »

Hi,

Volgens mij zit 't 'm ook in het wegvallen van de nissen in de ingang
en gassluis. De enige twee 621s die ik met deze aanpassing ken zijn
die in Warnsveld; daar is echter de pers.ruimte een meter dieper.

Peter
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”