Nederlandse versterkingen in 3D

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Martijn »

Bron: Handleiding tot de kennis der artillerie, afdeeling techniek, hoofdstuk VI: voertuigen en affuiten (met bijbehorende platenatlas), uitgegeven in 1898 d.z.v. de KMA.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Dikkieturf »

Het moet wel waar zijn als het hier beschreven staat maar als je de afmeting van de getoonde kist ziet zou je zeggen dat er niet eens ruimte is voor 1 kist.

Kan je de maten (afmetingen) ergens terugvinden?

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Dank je Martijn, die foto en beschrijving bedoelde ik idd. Ben paar dagen van huis dus even niet in staat zelf wat op te zoeken.
@Dirk: leek me eerst ook dat dit niet ging passen, maar bij nadere bestudering van de foto moet het nét gaan denk ik. Ik zal als ik weer thuis ben de globale maten van het luikje voor je uitrekenen (mijn tekening is op schaal, dus dat moet zo te berekenen zijn!)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Dikkieturf »

OK, Thanks!

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Dikkieturf »

Overigens staan er in het hoofdstuk bewapening, kanon van 6 cM een heleboel tekeningen en foto's

https://dikkieturf.stackstorage.com/s/ZdF9w18QxedOaDb

Groet,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Tekening keelkazemat fort Waver-Amstel (Stelling van Amsterdam)

Bericht door svdb10 »

Een 'sneak-preview' van mijn meest recente project: een ingerichte keelkazemat van het fort Waver-Amstel. Was flinke klus, temeer omdat ik eerst de kannonen van 7cm op kazemataffuit en 6cm Kazemat moest tekenen/hertekenen (zie mijn eerdere posts).
Probleem bij dit soort binnenopnames is dat de verlichting hier uit een beperkt aantal hele kleine objecten (hier: 3-4 gloeilampen) moet komen. Dit maakt het lastig voor de computer om de lichtinval goed te berekenen, wat resulteert in sommige plekken die niet helemaal scherp zijn (oa rond de lampen) en vooral in hele lange rendertijden (zo'n 11uur voor dit plaatje).

Keelkazemat WA - testrender 15 (0.12 - 175 samples).jpg

What's next?
Ik ga nog proberen om vanuit één of twee andere camerahoeken leuke plaatjes van deze scene te maken. En daarna ga ik me weer eens op een ander onderwerp en tijdvak storten. Ik heb mij nu al weer hele tijd met Stelling van Amsterdam/periode 1900-1914 bezig gehouden, dus het volgende project wordt wsl. iets uit het interbellum. Ik neig nu naar een b-kazemat (lekker compact!) of wellicht een rivierkazemat. Maar sta altijd open voor goede suggesties!

Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Dikkieturf »

Ik vindt het toch weer een heel mooi plaatje.

Groet,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ErwinZ »

Lekker hoor. Onscherp is juist beter ;)
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

Mooi !
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Prachtig weer. Een B met inrichting en mooie camo in zijn natuurlijke habitat? Of vraag ik nu teveel? :mrgreen:
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Ties »

AvB schreef: 23 mar 2018, 16:37 Prachtig weer. Een B met inrichting en mooie camo in zijn natuurlijke habitat? Of vraag ik nu teveel? :mrgreen:
Als ik dit werk zie ga ik er niet vanuit dat het een simpele B-kazemat zal zijn.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

AvB schreef: 23 mar 2018, 16:37 Prachtig weer. Een B met inrichting en mooie camo in zijn natuurlijke habitat? Of vraag ik nu teveel? :mrgreen:
Ja, zoiets had ik inderdaad in gedachte. Had je toevallig een bepaald type camo in gedachte? Ik moet zeggen dat ik nog geen vooronderzoek heb gedaan, dus heb nog geen specifiek materiaal verzameld (anders dan foto's en afbeeldingen die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen op het web en de moeite waard vond om te bewaren).
Daarnaast zou ik graag een b-kazemat met aangebouwde klimkoker tekenen. Geeft toch nét even interessanter plaatje denk ik. Heeft iemand toevallig een goede tekening (bij voorkeur met voor-, zij- én bovenaanzicht) van zo'n b-kazemat? Of (binnen)foto's van een nog bestaand exemplaar? De b's met klimkoker die ik ken zijn tegenwoordig dichtgemaakt en helaas heb ik vroeger nauwelijks goede foto's gemaakt. Ik ben met name geïnteresseerd in de 'aanhechting' tussen de klimkoker en de eigenlijke kazemat; zat daar nog een pantserluik tussen, of zat dit aan de bovenkant van de klimkoker? Dat soort vragen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Voor de liefhebbers: de definitieve afbeelding (verschilt slechts op minimale details) plus nog twee afbeeldingen vanuit een andere camerahoek staan op een nieuwe pagina op mijn site: https://3dfort.wordpress.com/home/fort- ... -casemate/

Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Martijn »

Super!!
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

Sander, ik heb lang moeten zoeken maar ik mis de voetstappen op de grond... :mrgreen:

Mooi werk weer.
Je gaat goed vooruit met dat renderen.
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”