Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door tim »

In Den Haag hebben we juist steeds minder hekken!
Ondanks het feit dat het westduinpark een natura 2000 gebied is geworden 8-)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door ErwinZ »

tim schreef: 16 nov 2017, 10:07 In Den Haag hebben we juist steeds minder hekken!
Ondanks het feit dat het westduinpark een natura 2000 gebied is geworden 8-)
Maar daar wordt je actief achtervolgd door mannetjes in groene t-shirts op mountainbikes! Die rare dingen schreeuwen met veel è, ùi en âh wat niemand snapt :lol:
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door XX_Alexander_XX »

:lol: die groene mannetjes krijgen dit als antwoord
KM110412vw41s2012-04-16-14-04-44_color.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door svdb10 »

ErwinZ schreef: 16 nov 2017, 09:42...Dat is toch raar, alsof er iemand eigenaar is van natuur?
Interessante gedachte. De meeste natuurgebiedens liggen op terreinen van die eigendom zijn van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Regionale landschappen etc.. Mag de eigenaar van een stuk grond niet bepalen of hij anderen toelaat op ZIJN grond en waar die mensen zich dan aan moeten houden? Bestaat er in Nederland (of elders) nog land dat "van niemand" is en waar je je dus aan geen enkele regel zou moeten houden? Mocht er in mijn tuin een interessante bunker of zeldzaam plantje of .. (vul maar in) voorkomen, dan zou ik het ook niet waarderen als iedereen daarom maar over mijn terrein heen zou lopen, mijn schuurtje zou openbreken om eens binnen te kijken etc.
Volgens mij vergeten we nog wel eens dat ALLE forten, bunkers etc op terreinen liggen waarvan iemand eigenaar is. Ik weet (uit eigen ervaring :oops: ) dat ze oa in Frankrijk daar héél streng in zijn en je in grote problemen kan komen als je zonder toestemming een bunker betreedt die op privé terrein ligt.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door ErwinZ »

Met het verschil dat jij jouw tuin niet beheerd in opdracht van de staat. Feitelijk zijn wij (de burgers) de staat, waarom worden wij dan geweerd van dergelijke gebieden. Ik snap de achterliggende gedachte heus wel. Er is echt wel opzicht en onderhoud nodig om misbruik tegen te gaan. Maar waarom kan dat in b.v. de Scandinavische landen wel zonder hekken?

Maar ik heb het idee dat die instanties wel door hebben dat ze iets te ver zijn doorgeslagen. Zoals Tim al aangaf, zo langzamerhand verdwijnen de hekken al weer.
peterms50

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door peterms50 »

ErwinZ, klopt zeker ja. Aan ene kant snap ik het, maar het voelt idd als 'van ons allemaal'
In bijv. Haamstede is meeuwenduinen zeer groot gebied waar je slechts op smal wandelpaadje doorheen mag, buiten het broedseizoen.
Echter nu razen er graafmachines rond om alles kaal te maken.....dus van waar het eerder beschermen denk ik dan. (JJAAA ik weet het, nieuwe inzichten enz)

Daarnaast zorg ik zelf dat ik geen schade aanricht als ik op 'verboden' gebied ben, en daar kom ik, want ik laat me niet leiden door bordjes of hekken als ik een bunker wil bezoeken.

goed weekeind
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door WimVe »

Vaak komt er nog bij dat die "eigenaren" die natuur voor een habbekrats in eigendom krijgen.
En nou weet ik wel dat die dan ook heel veel kosten maken met onderhoud en beheersfuncties en bestuursleden etc maar blijft toch handjeklap.

En als dan tijdens de excursie verteld wordt dat ze al het groen gaan weghalen omdat dan de zanhagedis weer mogelijk terug komt dan denk ik maar die natuur was toch gewoon bezig met dat beest weg te jagen.

En asl ik dan van de beheerder van fort Vechten te horen krijg dat er meer vleerbeesten zitten in de NIET voor vleermuizen aangepaste gebouwen dan denk ik weer, zonde van het geld en de gebouwen.

Kortom we zullen er wel niet uitkomen.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door tim »

Dat blijft natuurlijk lastig.. Die beesten volgen geen bevelen op. Wel zuur als je dan een duur ding laat bouwen en ze gaan er niet in, dan zijn de "fort" omstandigheden niet goed nagebootst :roll:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door wattman »

ErwinZ schreef: 16 nov 2017, 16:57 Maar waarom kan dat in b.v. de Scandinavische landen wel zonder hekken?
Indirect vind je het antwoord in dit nieuwsbericht
http://www.telegraph.co.uk/travel/desti ... cals-warn/ en in The Guardian (met aanmerkelijk minder reclame tussen de tekst) Waarschuwing voor sommigen hier: The Guardian betreft een 'linkse hobby krant'
https://www.theguardian.com/world/2016/ ... y-tourists

Voor de WO II belangstellende, aan het slot van het artikel van The Telegraph is nog sprake van
a military museum boasting a hotchpotch of artefacts that include Nazi Christmas decorations, Eva Braun’s purse, and sketches of Disney’s Seven Dwarfs by none other than Adolf Hitler[./quote]
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door AvB »

Gisteren was er nog een interessante (wederom linkse hobby) Tegenlicht over de waarde van natuur. Niet uit te drukken in geld, daarom gaan gebieden voor 'een habbekrats' over op natuurorganisaties. Het is namelijk niet te berekenen en onbetaalbaar.
Maar eigenlijk heeft erfgoed, zoals een bunker, ook geen economische waarde. Hier wordt met hetzelfde gemak de natuur op zij geschoven voor een bunker, op basis van argumenten die precies het omgekeerde kunnen beweren.
Jij maakt misschien geen rommel, maar laten we als leuk voorbeeld het Vinetaduin in Hoek van Holland nemen. Heel goed voorbeeld wat er gebeurd als er teveel mensen met slechte bedoelingen een gebied bezoeken. Binnen twintig jaar zijn de bunkers grotendeels gevandaliseerd en werd de natuur er ook niet beter op. Wat zou je er van vinden als de bunkers op Schouwen onder de graffiti zaten en vol zooi lagen, en de vogels daar stikten in de plastic bekers.
In een dichtbevolkt gebied als Nederland kan het niet anders dan dat we bepaalde stukken afzetten. En er zijn zoveel plekken waar je wel vrij mag wandelen. Neem Scheveningen en Kijkduin inderdaad, of heel Terschelling.
Nicht ärgern - Nur wundern!
peterms50

Re: Hollandse vleermuizen in Duitse bunkers: een succesvolle combinatie

Bericht door peterms50 »

tja het blijft touw trekken, wat we nu bestempelen als natuur is vaak mogelijk door menselijk handelen. Vergeet niet dat onze rivier delta eigenlijk een groot zompig geheel is als het aan de natuur ligt. En belang van natuurgebieden, tja, als ze er voor onze creatie niet waren kan je daar ook over discuseren. als het er is is het mooi en leuk. Vergeet niet dat zeer veel bunker gebieden kale zand vlakte waren (staat in veel Duitse schriften dat er dagelijks zand geruimd moest worden) uiteindelijk door bunkerbouw en aanplant bomen op de bunkers (bijv, Haamstede en Oostvoorne) ontstaat een 'natuurgebied' maar zonder deze actie was het zand gebleven met weinig flora en fauna.
Laten we het vooral redelijk en reeel houden, en daar schort het wel eens aan bij onze natuur vrinden.

Overigens is aantasting door vandalisme en bijv graffity vooral op plekken dicht bij campings. meer dan 2 kilometer lopen doen die mensen meestal niet merk ik. Maar ligging in een afgesloten natuur gebied geeft meer garantie voor behoud, en ik kom er toch wel in ;-)

bunkergroet, Peter
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”