Even voorstellen....

Overige onderwerpen aangaande het forum
Lars
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2017, 18:13

Re: Even voorstellen....

Bericht door Lars »

Goedemorgen,

IK ben Lars van Lier, 51 jaar en werkzaam als Logistiek Manager in de staal/verzink wereld.
Vanaf 12 jarige leeftijd heb ik een sterke klik met het onderwerp WO2. Mijn vader liet mij in Zeeland tijdens de vakanties de bunkers zien, met een zaklamp gingen we op onderzoek uit en vonden kogelpunten en granaat scherven. In 1989 ben ik als beroepsmilitair uitgezonden naar Egypte als onderdeel van de Multinational Force and Observers en als gevolg van die missie verzorg ik voor het Veteraneninstituut schoolpresentaties over deze missie. Dit is ooit begonnen met een schoolpresentatie in het bijzonder onderwijs voor kinderen die extra aandacht nodig hebben en waarbij ik kwam uitleggen waar onze bevrijders vandaan kwamen, de D-Day presentatie. Vervolgens heb ik alle lagen van het onderwijs doorlopen tot en met de Universiteit van Tilburg en een presentatie in Halle (België).

In Normandië heb ik nav de sites van Strijdbewijs (Pieter Jutte) en de geweldige info van STIWOT (Traces of War) mijn eigen battlefieldtours samengesteld en nog veel WO2 veteranen mogen bedanken voor wat the greatest generation voor onze vrijheid heeft gedaan. Kippenvel als je in de ogen kijkt van een Veteraan die the first wave van Omaha beach heeft overleefd of de Ranger van Point du Hoc die op Colleville zijn maatje van de Marine tegen komt die hem in 1944 in een landingsvaartuig aan de voet van die steile rotsen heeft gebracht. Maar ook dichter bij huis in bijvoorbeeld MIll waar je met stomme verbazing kijkt naar de gruwelijke inslagen in het front van een iel bunkertje langs het kanaal, je zal er maar in hebben gezeten...

Terug naar het heden en een blik naar 2019, want dan vieren we de 75 jarige bevrijding. Ik woon in Oosterhout (NB) en ik heb het verhaal van de slag om het Mark kanaal gelezen. Met dat verhaal in mijn hoofd onderzoek ik mijn woonomgeving en zie op oude bomen vele honderden schot schades, 2 resten van wegversperringen, oude schuttersputten en 2 mortierputten. Niemand heeft hier aandacht voor dit vergeten gevecht waarbij de Polen voor onze vrijheid hebben geknokt, en dat gaan we recht zetten. Ik ben een onderzoek gestart en hoop stichtingen, organisaties en de gemeente zo ver te krijgen dat we in 2019 een wandelroute kunnen openen met daarin aandacht voor de route van onze bevrijders en de sporen die we nu nog kunnen terug vinden. Iedereen die hier in kan bijdragen is van harte welkom om samen te werken.

Ik ben op zoek naar afmetingen van Duitse stellingen met name de mortierputten, en gegevens van de beton versperring (drakentand-Tetraëders-Hocker hindernis ? ) waarvan ik hier 2 betonnen punten uit de grond zie steken. Ik ga me hier goed inlezen en hoop veel van jullie te kunnen leren.

Met vriendelijke groet
Lars
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door Dikkieturf »

Welkom Lars!

Succes met de door jou genoemde werkzaamheden.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door Remco de Goede »

Welkom Lars! Mooi project!
Zeeland
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2017, 22:36
Locatie: Middelburg

Re: Even voorstellen....

Bericht door Zeeland »

Mijn naam is Ruud ben 48 en woon in Middelburg.
Mijn interesse ligt ook zeer zeker bij WW2
Ben geintreseerd in dutch bunkers :!: +ben gek op Duitse bunkers :D
Wer macht sowas? Die Wehrmacht))
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door Dikkieturf »

Welkom op dit forum Ruud.

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Dieselaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2017, 23:46

Re: Even voorstellen....

Bericht door Dieselaar »

Ik zal me ook even voorstellen,mijn naam is Pim en kom uit Spijkenisse. Ik ben kraanmachinist en zeer geïnteresseerd in alles wat met WW 2 te maken heeft. Ik ben een aantal jaren geleden naar Normandië geweest en de invasie stranden bezocht. Ook kwamen we vroeger in Burgh Haamstede met schoolreis en daar waren we altijd bij de bunkers te vinden. Verder ga ik regelmatig wandelen met mijn vriendin en de kinderen in de duinen bij Voorne en daar probeer ik mijn kinderen wat te vertellen over de bunkers.
Ik hoop hier veel informatie te vinden over met name de Atlantikwall.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door Dikkieturf »

Welkom op dit forum Pim.

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Hennie - 1957
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2017, 23:18

Re: Even voorstellen....

Bericht door Hennie - 1957 »

Hallo iedereen ik ben Hennie langelo,dochter van johannes (jo) langelo. Mijn vader was technisch tekenaar op het toenmalig hoofdkantoor in Bloemendaal. Ik heb 2 kinderen en 2 kleinkinderen hobby's tekenen bowlen vrijwilliger in de ouderenzorg. Waaom ik me aangemeld heb is ik ben zo benieuwd of er nog foto's of iets dergelijks van hem zijn ergens..
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door tim »

Beste Hennie,
Welkom op het forum!

Waarvan was de werkplek van uw man het hoofdbureau?
Een legeronderdeel of?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Hennie - 1957
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2017, 23:18

.

Bericht door Hennie - 1957 »

Reactie op uw bericht:ik heb zo'n idee dat ik hier NIET thuis hoor ik heb gekeken op de site van het p.w.n.in overveen en werd doorverwezen naar jullie het bedrijf heeft alles te maken met waterzuivering en het drinkwaternet in noord Holland.
Joop Schreuder †

Re: Even voorstellen....

Bericht door Joop Schreuder † »

Beste Hennie,

Het waterleidingbedrijf heeft toch wel raakvlakken met ons forum, immers ze beheren een groot duingebied waarin een heleboel bunkers en stellingen zijn gelegen. Gegarandeerd dat in het verleden, bij het voorbereiden of uitvoeren van werken waar wellicht uw vader ook aan heeft gewerkt, bunkers en overige werken een rol gespeeld hebben. Je weet maar nooit...

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door Dikkieturf »

Fort Spion is eigendom van Waternet Amsterdam!

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Hennie - 1957
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2017, 23:18

Re: Even voorstellen....

Bericht door Hennie - 1957 »

Hallo Joop ,

Ja ok dat is zo ,ik weet dat hij tekeningen mee naaar huis nam en in de Hoep in Schoorl is een tentoonstelling geweest over het P.w.n in die tijd konden wij ook overal mee met mijn vader als,hij wel eens op werkbezoek ging ergens bij een project .Het gemaal en het zuiveringsstation in de duinen kwamen we ook wel .Dank je voor je reactie ik wacht het af of er iemand iets weet nog .
Duiker
Donateur
Donateur
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 okt 2017, 21:38
Locatie: Den Helder

Re: Even voorstellen....

Bericht door Duiker »

Ik zal mij even voorstellen, mijn naam is Anton en kom uit Den Helder.
Heb tot aan mijn pensioen gewerkt als duiker en springmeester.
Eerst zes jaar in de duik en demonteerploeg van de Marine en daarna tot mijn pensioen als zelfstandig duiker.

Hoe kom ik aan die interesse voor bunkers? Nou dat was er al heel snel, als jongetje van 6 jaar gingen we bij mooi weer en zeker in de zomer naar Zandvoort. We zaten dan altijd op het strand bij Batterij Zuidzand. Wij woonde toen in Amsterdam.
Als kind was er niets mooiers dan te spelen in en rond deze bunkers plus de overdekte loopgraven.
Er was wel een duinwachter, maar daar trokken we ons niets van aan wij waren toch veel sneller.
En wij wisten goed de weg in al die gangen.

Al snel wilde ik weten wat het verband was tussen al die bunkers en waarvoor ze werden gebruikt.
En zo is de interesse ontstaan voor bunkers, forten en noem maar op.
Ik ga ook vaak naar Verdun om de forten aldaar te bezoeken.
Ik heb ook een huis in de Creuse en verblijf daar zeker 7 maanden per jaar.

Ik heb veel interesse in de bunkers in de omgeving van Den Helder en hoop daar meer over te weten te komen in de loop der tijd.

Ik hoop hier veel wijzer te worden over allerlei zaken en denk dat dit wel gaat lukken.

Met vriendelijke groet,

Anton
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door Dikkieturf »

Welkom op dit forum.

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”