G-kazematten

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Joop Schreuder †

Re: G-kazematten

Bericht door Joop Schreuder † »

De versperringen zijn wel degelijk aangelegd.
Maar wat staan er een boel bomen! Nooit in staat van verdediging gebracht kennelijk.

Greetz,

Joop
Versperringen rond fort Rhijnauwen v1.0.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

Hallo Joop,

Beide versperringen zijn gebouwd daar was geen discussie over.
Een flink deel van deze fruitbomen is relatief jong en zijn van na 1945 (fruit).

Mag ik jouw foto's en tekeningen op mn website zetten?

Groet,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Joop Schreuder †

Re: G-kazematten

Bericht door Joop Schreuder † »

Dirk,

De foto´s zijn uit de periode 1944/1945 en de bomen zijn zo te zien flinke hoogstam fruitbomen, aangenomen mag dus worden dat ze er al stonden in de periode 1936/1940 toen men druk bezig was met het plannen en inrichten van de verdediging. Ik vermoed zelf dat het preventief verwijderen van de bomen tbv vrije schootsvelden wel is gepland maar de noodzaak niet is ingezien dan wel dat door succesvolle protesten van belanghebbenden ruimen nooit is uitgevoerd. De Duitsers hebben er kennelijk ook verder geen belang in gezien, die hadden minder moeite met ruimen...

De tekening die ik gepost heb is een voorstudie tbv een definitieve topo, als die klaar is mail ik hem wel even naar je.


Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

Klopt dat ze er in 1945 stonden, Bijgaande luchtfoto is van 1939. De bomen wat kleiner maar nadrukkelijk aanwezig.

Toen geen loopgravenstelling meer maar groepsnesten.

Groet,

Dirk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

Hierbij nog een tekening van het gedeelte rond fort bij Vechten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Landzaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2017, 21:44

Re: G-kazematten

Bericht door Landzaat »

Bedankt! Beetje bij beetje is het vraagstuk van de G kazemat met afwachtingsruimte bij Rhijnauwen hiermee wel ontrafeld. Resteert de vraag of er nog foto's zijn van deze bijzondere kazemat. Gelet op de ligging vlak bij het druk bezochte theehuis, zou die kans toch moeten bestaan....
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

Voor zover mij bekend liggen alle toen gebouwde kazematten er nog. Alleen op de forten Vechten en Rijnauwen nog voorzien van een koepel.
De enige met afwachtingsdekking ligt achter fort bij Vechten tussen de Marsdijk en het Romeinse Castellum.
Onder het theehuis ligt niets omdat het theehuis (1921) er als stond voor de bouwperiode van de G-kazematten.

De meer stroomopwaardse G langs de Kromme-Rijn zie op de foto, helaas geen afwachtingsdekking.

Groet,

DT
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Landzaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2017, 21:44

Re: G-kazematten

Bericht door Landzaat »

Bedankt Dikkie, maar ik bedoel eigenlijk of er wellicht historische foto's bestaan van de op de plek van in de huidige speeltuin bij theehuis Rhijnauwen gebouwde (en nu dus gesloopte) G kazemat met afwachtingsruimte.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

Zover ik weet heeft er door nog nooit een G met afwachtingsdekking gelegen. Wel een observatiekoepel zoals er ook nog 2 bij 't Hemeltje liggen.
Deze is wel gesloopt.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: G-kazematten

Bericht door Barst »

Vond vanmorgen een map met een aantal kaarten die ik ooit van Ducatim heb gekregen terug op m'n computer. Weet niet precies wat voor kaarten en uit welk jaar, maar misschien kunnen ze helpen bij het vraagstuk over de G-kazematten tussen Rhijnauwen en Vechten.


IMG_3287.JPG


IMG_3300.JPG
Hier zien we op Fort Rhijnauwen kazemat IV liggen die de versperring Rijnsoever dekt. Daaronder ligt kazemat V die niet de Kromme Rijn bestrijkt, maar het gebied ten noorden daarvan. Iets noord-oost van het Theehuis ( Perceel II op de kaart van Martijn) zien we een kazemat W die de versperringen bij de Koningsweg, maar vooral de spoorweg bestrijkt. Ik vermoed dat dit de kazemat was ter compensatie van de electrificatie van de spoorweg.
Tussen het landhuis en het Theehuis is nog een kazemat VI die wél de Kromme Rijn, en een gebied ten zuiden daarvan bestrijkt.



IMG_3303.JPG
Kazemat IX dekt de versperringen op de Rhijnauwenselaan en de Koningsweg, en is waarschijnlijk de compensatie-kazemat voor de doortrekking van de Koningsweg. Deze is op de kaart nog niet rechtgetrokken. Kazemat VII bestrijkt niet de spoor- en snelweg maar ook de versperring op de Koningsweg. Kazemat X bestrijkt ook niet de snelweg maar het front van Fort Vechten.



IMG_3301.JPG
Op deze kaart zien we o.a. de kazemat aan de Marsdijk, met afwachtingsruimte, waarvan we weten dat hij gebouwd is ter compensatie van de electrificatie van de spoorwegen. Deze kazemat wordt ook aangegeven met de letter W.



IMG_3304.JPG
Vreemd genoeg wordt op deze kaart de oostelijke kazemat op Fort het Hemeltje, met afwachtingsdekking en gebouwd ter compensatie van de electrificatie van de spoorweg, juist weer niet met een W aangegeven.

Groet,

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Barst op 06 mei 2017, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

Hoi Barst,

Bedankt. Ik ga kijken of ik ze kan koppelen.

We blijven bezig.

Groet,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb nog een heel mooie luchtfoto uit 1939. Deze heb ik gestuurd naar een fortenmaatje van me, Jaap de Zee.
Hij heeft de foto sterk vergroot en voor zover we kunnen zien is kazemat W nooit gebouwd en van Kazemat XI is te zien dat daar een losse koepel op de grondplaat staat. Hij was dus nog niet ingebetoneerd. Waarschijnlijk was in deze nieuwe situatie de schootsrichting globaal zuid, richting de vechtwagenversperringen. Zie iets onder en rechts van het midden op deze foto.

Dat verklaard dan ook weer de tekst in een van de voorgaande inzendingen.

Dus toch een G achter het theehuis.

Groet,

DI
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Dikkieturf »

Nog een extra bevestiging van dit verhaal. Ik heb gesproken met Albert Polman, zoon van de fortwachter van het fort bij Rijnauwen. Hij heeft de G-kazemat achter het theehuis zelf gezien. Een bouwwerk dat op de tekening is aangeduid als W komt hem niet bekend voor.

Groet,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: G-kazematten

Bericht door Martijn »

De afgelopen tijd heb ik het document dat ik heb gemaakt met betrekking tot de kazematten bij Nieuwegein bijgewerkt. Ik heb hier en daar wat typefouten gecorrigeerd en de tekst enigszins aangepast. Op zich geen grote wijzigingen; grootste verschil zit in de laatste pagina's tekst.
Ook heb ik een aantal pagina's toegevoegd waarin de huidige situatie van de kazematten wordt getoond.

De aanleg van de kanaaltak naar Wijk bij Duurstede gaf de mogelijkheid een extra inundatiesluis bij die stad te bouwen. Er lag er immers al 1 in de Kromme Rijn. In aansluiting hierop werden er plannen gemaakt Wijk bij Duurstede, en dan met name beide sluizen, te gaan beveiligen met een stelsel van kazematten. Over deze plannen heb ik ook een PDF gemaakt. Hierin probeer ik duidelijk te maken hoe de planning verliep en hoe de kazemattenkring eruit zou moeten hebben gezien.

Als je interesse hebt in 1 of beide documenten, stuur dan aub even een PB met je mailadres.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Metox
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 jun 2016, 19:05
Locatie: Nachtrichtenstand Alkmaar.

Re: G-kazematten

Bericht door Metox »

Mook , 10 mei 1940 - Flak -Rgt 49
( bron : Ebay.de )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ad Ardissimum Paratus
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”