608 Haren

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 608 Haren

Bericht door wattman »

tim schreef:Dat denk ik niet, enigma werd toch vooral gebruikt voor communicatie met varende eenheden?
Enigma werd door alle legeronderdelen gebruikt, en ook door de spoorwegen (Reichsbahn).

In dit verband is het aardig om te weten dat de jacht op de Bismarck erg geholpen werd door een bericht gedecodeerd door de Luftwaffe Enigma, een versleuteling die sneller te breken was dan die van de Kriegsmarine. Dat dat bericht via het Luftwaffe systeem de ether in ging was het gevolg van de onhandigheid dat een Luftwaffe generaal ging vragen naar de terugkeer van zijn zoon die opvarende was op de Bismarck. Aldus kreeg de Royal Bavy zeer snel de bevestiging dat de Bismarck op weg was naar Brest, inclusief de geplande aankomstdatum.
Zie T. W. Körner, The Pleasures of Counting, p. 365 (online beschikbaar via google books)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 608 Haren

Bericht door tim »

Zo dat is nog eens dom!

Wel interessant dat enigma's zo breed werden ingezet.
Maar zou die dan in de funkraum, of in de nachrichtenraum hebben gestaan (als uberhaupt in een 608 heeft gestaan).
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: 608 Haren

Bericht door rony »

In een 618 stond er een codeermachine, in een 608 weet ik niet.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: 608 Haren

Bericht door ErwinZ »

Een Enigma kan overal staan, heeft de omvang van een grote typemachine.

In het archief van Kool en Wildeboer heb ik niks kunnen vinden over de bouw van deze bunker. Is geen sluitend bewijs uiteraard. Ik kom hem ook niet tegen in de archieven van de Deutsche Bucht (tot dusver). Dan blijft er eigenlijk alleen Admiral der Niederlanden over. Of een andere afdeling natuurlijk.

Dus wie heeft de opdracht gegeven voor de bouw en wanneer?
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: 608 Haren

Bericht door rony »

Erwin, inderdaad het kon overal staan.

Ze namen het zelfs mee in hun voertuig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”