Gevechtsschade bunker Haagse bos

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door Remco de Goede »

Er zijn inderdaad dingen niet opgemeten, en heel veel verkeerd benoemd maar HEEL veel is wel een erg groot word (hangt er ook van af wat HEEL veel is, dat is een ruimte interpretatie voor een ieder).
BunkerOwner

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door BunkerOwner »

True...

Als er op zo'n 20-30 bunkers/werken in een complex ook nog eens 5-6-7 extra blijken te zijn, vind ik dat zelf wel 'veel'.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door tim »

Ik vind het juist altijd zo verbazingwekkend hoe nauwkeurig er opgemeten is.
Den Haag is een beetje een buitenbeentje, omdat hier in het stedelijke deel snel na de oorlog veel gesloopt en ondergewerkt is.
Evengoed zijn in de meeste complexen het leeuwendeel van de bunkers netjes opgemeten en ingetekend. In de duinen is ook nog eens door Delfland geinventariseerd, en in de stad door de gemeente.
Dit bij elkaar geeft een nauwkeurig beeld van de gebouwde bunkers.

Ook in Noord Holland is men heel grondig te werk gegaan, ondanks de enorme klus! Petje af.. je merkt soms wel dat bepaalde complexen veel gedetailleerder zijn opgemeten en getekend dan andere (mooi weertje?)

Dat er veel meer verscholen ligt dan we weten daar ben ik het niet mee eens.. wel waren er veel houten objecten (bunkertjes, geschutsopstellingen enz.), deze moesten de genisten van.het b.r.v. niet opmeten.

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door BunkerOwner »

tim schreef:
Dat er veel meer verscholen ligt dan we weten daar ben ik het niet mee eens.. wel waren er veel houten objecten (bunkertjes, geschutsopstellingen enz.), deze moesten de genisten van.het b.r.v. niet opmeten.

Gr, Tim
Na weken en weken rondlopen, vergelijken, foto's bestuderen en ter plaatse vergelijken met de luchtfoto's, prikken, graven, en nog eens weken en weken rondlopen, is er zo veel meer te vinden dan het eerste oog laat zien. Ik lieg niet als ik zeker 400 uur in veldonderzoek buiten de bunker heb gestoken in de afgelopen 5 maanden. Duinbos, Clingendael, Oosterbeek en Haagse bos. Ondergewerkte bunkers, loopgraven die nog exact zo liggen zoals ze zijn achtergelaten... diverse mitrailleursnesten of andere opstellingen. Helemaal als je de huidige paden over de luchtfoto's uit 44 en 45 legt komt veel boven water. Je ziet dat bepaalde loopgraven of opstelpunten niet zijn weg- of ondergewerkt, maar simpelweg door de tijd zijn opgegaan in de omgeving. Het park is pas in de jaren '60 voor het publiek geopend, 10 tot 15 jaar vegetatie doet heel veel.

Elke 25 meter is de oorlog tastbaar aanwezig, en de gewone bezoeker ziet niets... dat maakt het zo uniek in mijn optiek.

Wij moeten echt eens 1 keer een dag samen rondlopen, zowel van Ouwenlaan als de omgeving...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door tim »

Dat ben ik helemaal met je eens, het onoplettende oog ziet het meeste niet.
Onverharde loopgraven en kleine objecten werden bewust niet geïnventariseerd door het b.r.v, simpelweg omdat dit niet relevant was voor defensie.
1 van de uitzonderingen hierop is m.k.b. Bergen (Noord Holland), waar een aantal houten bunkers is opgemeten en getekend..
Gelukkig zijn deze bewaard gebleven, en zitten in het b.r.v.archief.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door WimVe »

BunkerOwner schreef: Elke 25 meter is de oorlog tastbaar aanwezig, en de gewone bezoeker ziet niets... dat maakt het zo uniek in mijn optiek.
Wij moeten echt eens 1 keer een dag samen rondlopen, zowel van Ouwenlaan als de omgeving...
Aankomend weekend is monumenten weekend dus .... ;)
BunkerOwner

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door BunkerOwner »

WimVe schreef:
BunkerOwner schreef: Elke 25 meter is de oorlog tastbaar aanwezig, en de gewone bezoeker ziet niets... dat maakt het zo uniek in mijn optiek.
Wij moeten echt eens 1 keer een dag samen rondlopen, zowel van Ouwenlaan als de omgeving...
Aankomend weekend is monumenten weekend dus .... ;)
Klopt, maar dan kan ik niet op m'n gemak een paar uurtjes weg ;)

Ondanks weinig aankondigingen en wellicht veel rustiger dan afgelopen jaar, wilde hem wel openstellen, veel buurtbewoners die het zien als de enige dag per jaar dat ze binnen mogen (ook toegezegd).
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door Ties »

Ook in Delfzijl zijn houten bouwwerken opgemeten. Niet helemaal relevant aan dit onderwerp, maar een reactie naar Tim toe.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gevechtsschade bunker Haagse bos

Bericht door AvB »

Discussie over de reliëfkaarten heb ik verplaatst naar de Archieven (& Cartografie) sectie.
viewtopic.php?f=115&t=4474
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”