Alte Südlinie

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Alte Südlinie

Bericht door Danny »

Aha haaks dus :P Weer een term erbij geleerd. ;)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Alte Südlinie

Bericht door ducatim901 »

Hmm, volgens mij is haaks een scheepvaart term.....Naat die komt geregeld op haakse schepen.....;-)
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
jan lugtmeijer †

Re: Alte Südlinie

Bericht door jan lugtmeijer † »

ducatim901 schreef:Hmm, volgens mij is haaks een scheepvaart term.....Naat die komt geregeld op haakse schepen.....;-)
Groeten Jack.
Je beoelt zeker kapitein Haak :D

Haaks is gewoon een bouwterm :geek:
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alte Südlinie

Bericht door bunkerpictures »

N.a.v. de opmerking van Jan F. over een U-stand voor een FT 17 en ook die van AvB ben ik nog eens gaan kijken.
Deze gevonden op Axis. http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... &sk=t&sd=a" target="_blank" target="_blank

De link van AvB verwijst naar het onderwerp waar weer wordt verwezen naar een locatie die ik al eens heb bezocht http://www.bunkerpictures.nl" target="_blank" target="_blank >> France >> Finistere >> Le Sillon wat volgens mij het zelfde strand is. Dat betekend dat de tweede tobruk (b-xx) dus ook een Tobruk voor een tank turret zou zijn.

Een ieder alvast bedankt voor het meedenken en zoeken naar het antwoord. Resultaten zijn later deze week te zien op de site met nog meer locaties van de Alte Sudlinie. Ik hoop dat Tim nog iets kan vinden over die vermeende Kuver 450 en zijn vreemde extra ingang?

Gr Raphael
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Alte Südlinie

Bericht door tim »

ik ga effe kijken wat ik kan vinden...

en haaks betekend gewoon dat de hoek 90'' is.
op een schip zijn trouwens veel dingen niet haaks, komt o.a door de dek rondtes en zeeg ;)
iedergeval nooit je waterpas naar een schip meenemen, dan word je gelijk uitgelachen;)
gr,tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Alte Südlinie

Bericht door tim »

ha raph, het is een 450 a en de ingang is na-oorlogs.
het is object OO 6 of 7 (2 450A's in het brv complex OO)

van jouw tobruk voor tankkoepel zijn er (zover ik weet) in de alte sudlinie 3 gebouwd, jouw exemplaar ligt waarschijk op het boerenerf aan de middenvliet vlakbij de duinen?

er zijn vele variaties van deze bauform de AW gebouwd, voor een reeks koepels (pzkpfw I, II), en een meerdere (buitgemaakte) modellen.

er kunnen dus ook verschillende kalibers op gestaan hebben, vaak was het 3,7 of 5cm maar het kan ook een (ev. coaxiale) MG geweest zijn.

moet te controleren zijn door het aantal, en de steek van de draadeinden op te meten, of natuurlijk een bewapeningslijstje te scoren :lol:

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alte Südlinie

Bericht door bunkerpictures »

Tim,

Bij het uitwerken van de verkregen info loop ik toch weer tegen een probleem aan.
Door Jan L is een kaart van Den Helder beschikbaar gesteld en daar staat ook de Alte Sudlinie op. Ik heb een deel ervan gekopieerd en toegevoegd aan dit bericht.

Op de kaart staan orgineel ingetekend een 3 tal 5cm kannon en wel bij 3941= Maria Hoeve tegenwoordig de Mini Camping. Hier is ons bevestigd door de bewoners dat dit voetstuk is afgezonken.
Bij de Pietershoeve op de kruizing met de Nieuweweg bij nr 3947 staat er ook een getekend. Hier wordt mogelijk bedoeld te Tobruk 65a waar al eerder over gesproken is en die nog aanwezig is. Deze staat dan wel onnauwkeurig ingetekend op de kaart omdat de tobruk dichter bij nr 3945 staat dan bij de Nieuweweg.
Aan de andere kant van de Nieuweweg staat bij nr 3951 er ook een getekend. Dit is tevens de locatie waar die Kuver 450 staat met "extra ingang" en de vermeende "garage". Een voetstuk of iets dergelijks hebben we niet aangetroffen.

Nu heb ik op de kaart ingetekend de locatie waar het voetstuk/tobruk staat en wel recht tegenover de locatie Friederikahof tegenwoordig Jimmink, zie grote rode T. Dit alles leidt dan tot de vraag zijn het nu 3 of 4 plekken waar een voetstuk voor 5cm heeft gestaan? Hierbij kan je je afvragen of de Tobruk 65a die in het beton een datum heeft van "30 aug '44" meegeteld moet worden omdat de kaart waarover we spreken een datum heeft van "1-8-44".



Groet Raphael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Alte Südlinie

Bericht door jopaerya »

Hallo Heren

Volgens de lijst van 26-05-1944 stonden er in de Alte Sudlinie
5 x Ft 17/18 met M.G. 7.5 mm Kpfw M.G. 311 (f) ( tankkoepel op Tobruk )
1 x Ft 17/18 met 3.7 cm KwK (f) + 7.5 mm Kpfw M.G. 311 (f) ( tankkoepel op Tobruk )
3 x 5 cm KwK

Groeten Jos
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Alte Südlinie

Bericht door tim »

ha jos, da's mooie informatie!
6 koepels op tobruks, ik heb het brv er nog effe op nageslagen, die hebben er echt maar 3 in de alte sudlinie opgemeten :roll:
dus of slordig van het brv, of de 3 resterende koepels hebben op andere constructies gestaan?..
voor de 5cm KWK heeft het brv iedergeval 3 beddingen opgemeten, en 2X ringstand 65A.

misschien is omvat het aantal ook de neue sudlinie?
blijft vreemd..
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Alte Südlinie

Bericht door tim »

ik heb hier nog een 3,7 (frans) op het kruispunt van de middendvliet en de zanddijk.
hier is geen tobruk o.i.d. opgemeten, dus het kan een mobiel stuk zijn, of deze heeft in een ander soort opstelling gestaan?...
gr,tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alte Südlinie

Bericht door bunkerpictures »

Allen,

Er staat een update op de website met de laatste delen van de Alte Sudlinie waaronder de hier besproken vragen.
Verder staat er ook een serie over de Flakke stelle De Garst beschikbaar.

Ik wil hier graag wel even oproepen om de benoemde locaties niet zomaar op te lopen en te gaan bezoeken. Het zijn allemaal bedrijven c.q prive terreinen. Wij, Marinus Venhuis en ondergetekende, hebben overal medewerking ondervonden door netjes te vragen. Het terrein de de Flak Stelle De Garst heeft "bewaking" dus daar moet je zeker vooraf vragen.

Bedankt voor alle reacties en hulp, veel plezier.

Raphael
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Alte Südlinie

Bericht door +AW+ »

Hello,

I heard about some more 3,7cm KwK at the "Alte Südline" which would explain the many more of "Offenen Bettungen".
Or were they removed before Mai 1944 ?

greetz

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Alte Südlinie

Bericht door ducatim901 »

Ha die Tim,
De bedding was denk ik voor een 5cm KwK
UIt mijn hoofd zeg ik dat de Fransen geen 3.7cm PAK hebben gehad.
Wel 4.7cm.
De 3.7cm waren idd in/op tanks gebouwd.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Alte Südlinie

Bericht door ducatim901 »

Volgens mij werd er in een Küver MG36 munitie of vuurwerk opgelagen.
Vandaar dat er geregeld iemand komt kijken.
JK
bunkerpictures schreef:Allen,

Er staat een update op de website met de laatste delen van de Alte Sudlinie waaronder de hier besproken vragen.
Verder staat er ook een serie over de Flakke stelle De Garst beschikbaar.

Ik wil hier graag wel even oproepen om de benoemde locaties niet zomaar op te lopen en te gaan bezoeken. Het zijn allemaal bedrijven c.q prive terreinen. Wij, Marinus Venhuis en ondergetekende, hebben overal medewerking ondervonden door netjes te vragen. Het terrein de de Flak Stelle De Garst heeft "bewaking" dus daar moet je zeker vooraf vragen.

Bedankt voor alle reacties en hulp, veel plezier.

Raphael
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
jvth
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 dec 2010, 09:59
Locatie: Den Helder

Re: Alte Südlinie

Bericht door jvth »

In het voorjaar van 2013 zijn wederom 2 bunkers van de Alte Südlinie afgebroken.
Het betreft twee Küver bunkers 450a 12 Mann-bunker mit Tagesraum aan de Middenvliet:
- BRV N19, Baunummer 3957/450a en
- BRV N20, Baunummer 3955/450a.
Er staat nu een moderne villa.
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”