Sanitätsbunker

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Sanitätsbunker

Bericht door tim »

Heel fijn dat Wim (en Erwin!) hebben aangeboden een model van de SK te maken!
dit kan een pareltje worden..
ik ging net de tekeningen zoeken om naar Wim te mailen, blijk ik alleen nog een paar schetsen te hebben..
de grote tekeningen uit het BRV die ik met veel moeite gefotografeerd heb zijn verdwenen :cry:
Ik heb al hulp ingeroepen van een paar fervente bunkeraars, maar misschien is er hier nog iemand die goede brv tekeningen heeft en die voor dit project ter beschikking wil stellen? Anders ben ik genoodzaakt ervoor naar het N.A te gaan.

Bij voorbaat dank, Tim :geek:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Sanitätsbunker

Bericht door Ruud »

Ha Tim,
Wie weet kan Iemand van de Wovij je helpen, ik heb ooit mijn setje gegeven.
Als je toch naar het NA moet, gelijk de andere SK's van S.u.B. Ook maar halen, zijn de 3D'ers voorlopig onder de pannen :D
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Sanitätsbunker

Bericht door tim »

http://www.omroepwest.nl/nieuws/07-10-2 ... r-den-haag

helaas word onterecht vermeld dat wij bang zijn dat er een datacentrum in de bunker zou komen..
functioneel hergebruik is natuurlijk een goede optie! een museum of gecombineerde bestemming zou natuurlijk nog mooier zijn :mrgreen:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sanitätsbunker

Bericht door AvB »

Mooi diepteinterview ;) Komt het ook nog op TV?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Sanitätsbunker

Bericht door tim »

Haha is gisteravond al geweest. Moet te zien zijn op tv west gemist
West vadaag ofzo, om half 7 werd het iedergeval uitgezonden
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sanitätsbunker

Bericht door AvB »

Gezien, leuk man! :) Nog even over deze bunker. Wat vind je van onze bunkersite.com conclusie dat het geen hospitaal is maar een communicatiebunker? http://bunkersite.com/locations/holland ... -cling.php

/edit O even teruglezen helpt heel wat ;)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Sanitätsbunker

Bericht door tim »

Ha arthur, ik ben het er niet mee eens ;)

1: In de duitse documenten word consequent over sanitatsbunker gesproken.
2: er zijn foto's van direct na de bevrijding waarop kisten met verbandspullen in de ingang van de bunker te zien zijn.
3: een bewoner heeft op dolle dinsdag zakken gedroogd vlees en soepgroenten uit de bunker gehaald. . In een communicatie bunker lijkt me de aanwezigheid van deze spullen niet zo logisch.

Het kan natuurlijk wel zijn dat op de bovenverdieping een verbindingsruimte was ingericht of voorzien.
Daar heb ik echter nog nooit aanwijzingen voor gevonden.

Zodoende :ugeek: .
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Sanitätsbunker

Bericht door ducatim901 »

De front/oorlogssituatie heeft waarschijnlijk het gebruik van de bunker als verbindingsbunker ingehaald.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Sanitätsbunker

Bericht door wattman »

Nu dit ontwerp uit de hoed kwam van een buro dat ervaring had met "zivilschutzbunker" (vgl. ook de opbouw van de Seyss-Inquart) zou een vergelijking met ziekenhuisbunkers in Duitsland wel aardig zijn om te zien in hoeverre daar verschillen en overeenkomsten in te vinden zijn. Een verwijzin naar een conclusie over de Utrechtse bunker levert niet veel op, als ik in de lijn van "Schuilstad" moet constateren dat ook van die bunker niet bekend is hoe de inrichting er tijdens de bezetting heeft uitgezien. En zoals hierboven al eerder is opgemerkt geloof ik niet direct in misleiding door het mis/gebruik van het Rode Kruis. Dan zou ik graag voorbeelden willen zien waar dat elders is toegepast.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Sanitätsbunker

Bericht door Bas de Mos »

Wim, is de 3D tekening ooit nog van de grond gekomen? Anders ga ik me er aan wagen 8-)
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Sanitätsbunker

Bericht door WimVe »

sirpsycho schreef:Wim, is de 3D tekening ooit nog van de grond gekomen? Anders ga ik me er aan wagen 8-)
Je hebt pm.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”