Kustenraumung

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Kustenraumung

Bericht door Ruud »

Via deze discussie hoop ik (Duitse)documenten te verzamelen die meer inzicht geven in de afbraak van woningen in de bezette gebieden. Ik hoop het betreffende document te vinden waarin de aanleiding en het werkelijk beoogde doel van de Wehrmacht staat omschreven.
Opmerkelijk vind ik het ook dat de regie bij de Reichskommissar lag en niet bij de Wehrmacht eenheden in het betreffende gebied. Documenten van het OKW/WBN (?) richting de Reichkommissar ben ik ook benieuwd naar.
g,Ruud

http://www.donderduinen.nl/Kustenraumun ... 6-1943.gif
(Bron: http://www.Donderduinen.nl)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kustenraumung

Bericht door tim »

Ha ruud, in het nimh-niod liggen een hoop lageberichten van de o.k's en f.k's (feldkommandanturen).
Daarin word vooral de houding van de burgen t.o.v. de kustenraumung beschreven.. over het algemeen keek men gelatend toe.
Ambachtsheer haalt ook diverse bronnen aan, o.a. brieven van de raumungscomissar.
In den haag werd het gemeentelijke apparaat met de afwikkeling belast, ik geloof dat er daarvoor zo'n 20 extra ambtenaren werden aangesteld! Niet zo gek als je 127.000 man moet verhuizen :geek:
Er zijn uiteindelijk 7000 man achtergebleven in de stp.gruppe. (best veel in verhouding tot 6000 duitsers die er zaten)

Gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kustenraumung

Bericht door tim »

Een van de belangrijkste redenen voor onruiming was dat al die burgers tijdens een grootschalig beleg vreselijk in de weg zouden lopen.
Men moest ze voeden en verzorgen, een onwenselijke situatie.
Als er veel doden zouden vallen ontstonden grote hygienische problemen.
Hier in den haag zijn meerdere noodbegraafplaatsen voorbereid voor de burgers die mochten blijven.
Het motto van rommel Was: ''mitarbeiten oder evacüieren''.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kustenraumung

Bericht door ducatim901 »

Dag Ruud en Tim,
Bij veel plaatsen aan de kust was het ook zo dat alle (hoge of beeldbepalende) gebouwen die de vijand enig houvast konden geven bij navigeren gesloopt moesten worden.
Ook vrij schootsveld was erg belangrijk en daardoor werden natuurlijk ook veel gebouwen gesloopt.
De bewoners van deze huizen werden naar het platteland gestuurd of eerst in barakkenkampen opgevangen.

Bij Le Havre vonden de Engelsen het niet nodig de burgers te evacueren met desastreuze gevolgen voor hen, voorgaand aan de aanval op het landfront werd Le Havre zwaar gebombardeerd, niet de bunkers maar de stad was het doelwit.
Ik heb in één van Hans Sakkers boeken gelezen dat er rond de 2000 a 2500 slachtoffers waren.

Bij andere belegeringen werd er gelukkig wel geevacueerd o.a. bij Boulogne, Calais en Duinkerken.
Ik zal eens kijken heb nog wel Duitse documenten over de planning van het ruimen van de kustplaatsen in Nederland.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Kustenraumung

Bericht door wattman »

ducatim901 schreef:Ook vrij schootsveld was erg belangrijk en daardoor werden natuurlijk ook veel gebouwen gesloopt.
De bewoners van deze huizen werden naar het platteland gestuurd of eerst in barakkenkampen opgevangen.
Om het compleet te maken: er werd ook 'doorgeschoven'. Je kunt moeilijk de werkzame bevolking wegzenden. D.w.z. mensen zonder economische binding gingen naar de evacuatie gebieden in het achterland, en de verlaten huizen werden ingenomen door mensen uit de ontruimde gebieden die wel werk hadden. Nog een onaangenaam aspect, er waren ook huizen vrijgekomen door het wegvoeren van joden, dus die werden ook gebruikt voor de opvang. Vanzelfsprekend hadden NSB'ers en andere mensen met goede contacten met de bezetters voorrang bij de toewijzing.
Jonnydocker

Re: Kustenraumung

Bericht door Jonnydocker »

Even terug naar de oorspronkelijke vraag van Ruud; je moet beseffen dat nederland bezet was door een militaire organisatie en een civiele organisatie. De militaire organisatie kennen we als de Wehrmacht (landmacht, zeemacht, luchtmacht) met voor Nederland de WBN. De civiele organisatie is het Reichskommissariat; Duitse hoge ambtenaren op belangrijke posten in het overgenomen en aangepaste Nederlandse staatsbestel op rijks, provinciaal en gemeentelijk nivo. Voor het aansturen en kommanderen van Nederlandse burgers had de militaire organisatie de civiele organisatie nodig. Militaire maatregelen en handelingen werden omgezet door de civiele organisatie in grip op de burger. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het systeem van vordering/inkwartiering en het vorderen van arbeidskrachten door het arbeidsbureau of burgemeester (gravers en bewakers !) Je (wettelijke) basis vind je in de Verordnungen van Seyss-Inquart, de uitwerking daarvan in de KTB's van de militaire organisaties in Nederland.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kustenraumung

Bericht door Ruud »

Welkom, leuk je hier te treffen!
Je input is meer dan welkom!!

Wat ik eigenlijk zoek is de verklaring waarom een bewuste wijk (of gebied) afgebroken moest worden, maw waarom werd nu precies die wijk aangewezen door de Wehrmacht en afgebroken door het civiele apparaat.

Ik weet het, het is een heel specifieke vraag, die voor hoge gebouwen (herkenning) ed. wel te geven of te vinden is. Van het vorderen van woningen, bevelen tot verhuizen ed zijn ook wel documenten te vinden. Maar concreet: Waarop rust het taktische besluit en wie gaf het bevel tot het creeeren van schootsvelden in de vm. vesting IJmuiden, wordt voor mij lastig. Herkenning ed zijn niet van toepassing. Door dit in een breder verband te zoeken, hoopte ik relaties te leggen die me zouden helpen.

Groeten, Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Jonnydocker

Re: Kustenraumung

Bericht door Jonnydocker »

Ruud, je zegt het al, een hele specifieke vraag, je wil de motivatie weten. Dit soort lokale tactische inzichten zal je niet snel op papier vinden. Het zal de visie zijn van de Stellungs-Bau-Offizier die met de Pionier-Fuhrer van de Ausbaustab binnen de Verteidigungsstab met hun argumenten stelling nemen.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kustenraumung

Bericht door tim »

In het boek van Henk Ambachtsheer is wel het een en ander te vinden (over Den Haag)
Hier was een raumungscommissar aangesteld om de boel te regelen.
Het verloop van de HKL (zoveel mogelijk bestaande waterwegen enz.) en de daarvoor te slopen woonwijken/parken zal waarschijnlijk niet op regionaal niveau bepaald zijn..

Waaronder resorteerde die stellungsbau officieren? Direct onder fuhrungsstab W.B.N.?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kustenraumung

Bericht door Ruud »

g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kustenraumung

Bericht door Ruud »

g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Kustenraumung

Bericht door rony »

Hoi Ruud, wat wil( wt )achter die huisnummers zeggen
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kustenraumung

Bericht door Ruud »

rony schreef:Hoi Ruud, wat wil( wt )achter die huisnummers zeggen
Gokje, wit ofwel de beneden verdieping. Woningen met twee of meer lagen hadden vaak een nummer met de aanduiding rood, wit of zwart voor de verschillende woonlagen/woningen.
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Kustenraumung

Bericht door rony »

Ruud schreef:
rony schreef:Hoi Ruud, wat wil( wt )achter die huisnummers zeggen
Gokje, wit ofwel de beneden verdieping. Woningen met twee of meer lagen hadden vaak een nummer met de aanduiding rood, wit of zwart voor de verschillende woonlagen/woningen.
G,Ruud
Zou best kunnen, maar toch raar dat er nergens een aanduiding rood of zwart bij staat dan.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”