2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
mijnden

2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door mijnden »

Goedenavond allemaal
vanmiddag even lekker op camping mijnden rondgelopen, en wat foto gemaakt van polder mijnden waar verschillende kazematten staan.
toen ik besloot om even langs de eigenaren van fort spion te lopen, viel mij iets op in mijn ooghoek.
ik zag tussen de bomen en bosjes het silhouet van een kazemat, maar hoe kom ik daar ???? het is daar behoorlijk begroeit.
Eindelijk zag ik een gat in de bosjes en hier liep een perfect pad naar de kazemat toe !!!! prachtig aan het water en in super staat !!!!
en plots zag ik nog een kazemat in me andere ooghoek !!! deze is hellaas dichtgemetseld maar de andere niet !
ik ben samen met me neef erin gekropen na veel pijn en moeite omdat de bunker zeg maar ingegraven is dus je moet erin kruipen maar wow !!!!! helemaal vol met fijn ( schoon ) zand.
Binnenin vonden we een paar hele oude papiertjes met duitse tekst erop ... ik vermoed uit de ww2 :geek: ook vonden we grote houten kist in de grote ruimte, probeerde hem open te krijgen maar lukte niet.
ik vermoed dat deze kazematten misschien wel zijn verbonden met fort spion via een tunnel ??????? :?: :?:
Ook vond ik een 3e en volgens mij ook een 4e kazemat die alle 2 waren verwoest.
De 2 intacte kazematten zijn denk ik wel onder vuur genomen omdat ik hier en daar zeker kogelgaten vond.
Ik hoop dat er hier mensen zijn die binnenkort een kijkje gaan nemen bij deze 2 bunkers ?? en hopelijk ook een kijke binnen nemen, ik vermoed dat er nog veel meer spullen inliggen ( bv in de houten kist ).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel succes allemaal en hou me op de hoogte

Groet mijnden
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door Danny »

Gaaf! Nog foto's van de vondsten?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door ducatim901 »

Deze zijn al bekend,
Sander van Valen heeft deze al enige jaren op Google Earth staan.
Bij de 2 Groepschuilplaatsen staat ook nog een G-Kazemat.
De Groepschuilplaatsen zijn niet verbonden met fort Spion.
Het zou kunnen dat de Groepsschuilplaatsen wel zwaar zijn uitgevoerd.
Dit was standaard als ze op forten gebouwd werden, nu staan deze er net naast.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
mijnden

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door mijnden »

Deze zijn al bekend maar ik weet zeker nog nooit iemand deze heeft onderzocht :roll:

ik heb eerst zeker 30 centimeter uitgegraven voordat ik eindelijk erin kon kruipen ( en ik ben volslank ) :shock:

Ik was eerst behoorlijk bang voor slangen of ratten etc... aangezien die wel door de zeer kleine ( bijna dichtbegroeide ) ingang kunnen.

Nee ik heb geen fotos van de spullen gemaakt, ik heb de spullen ook niet meegenomen, ik vind dit een beetje raar om te doen :| heb het begraven in de rechter hoek bij de houtenkist.

Ik ga volgend jaar zeker nog een keer naar de bunkers om te kijken of ik de andere dichtgemetselde bunker iedergeval de ingang netjes open kan beitelen, ben zeeeeer benieuwd wat hier in ligt.

als ik rond februari/maart weer naar de camping ga neem ik me camera mee om een filmpje en fotos te maken !!!

Als iemand meer informatie over deze bunkers heeft ??? Laat het svp even weten !

Groetjes
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door ducatim901 »

De Groepsschuilplaatsen zijn dichtgemaakt op last van de Duitsers,
ze waren bang dat de vijand (verzet, onderduikers of soldaten)
gebruik van ze zouden maken.
Ze werden eerst gevuld met zand en daarna goed dichtgemetseld.
De G moest de vijand beschieten die vanuit Loosdrecht kwam.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door Joop Schreuder † »

Voordat je in erfgoed gaat hakken is het misschien handiger om eerst een IP- of USB minicamera door het periscoopgat te laten zakken en met behulp van je laptop even rond te kijken in de verblijfsruimte.
Je wordt er in ieder geval een stuk minder moe van... :mrgreen:

Greetz,

Joop
Conrad 751787-89.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mijnden

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door mijnden »

Thanks voor de info.

Ik zou ook eerst proberen om met een boroscoop via het dak ( periscoop, schoorsteen ) proberen te kijken.
Maar toen ik achterkwam dat deze beide zijn dichtgemetseld is dit geen handig plan haha :roll: .

we gaan van het voorjaar zeker proberen om heel netjes de andere bunker open te maken.
de andere bunker was ook dichtgemetseld maar is door de natuur ( erosie ) uit 1 gebrokkeld.

grt mijnde
Naamloos

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door Naamloos »

Voor de geïnteresseerden, hier wat foto's die ik vanmiddag gemaakt heb:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door AvB »

Mooie code!
Nicht ärgern - Nur wundern!
mijnden

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door mijnden »

Heel mooie fotos ! vooral die laatste !

Hier ben ik doorheen gekropen !!!! en als je in de grote ruimte komt na de 2 kleine gangetjes zie je rechts achterin onder het zand een ophoping, hier ligt een soort hele grote houte kist die wij zelf nog niet hebben kunnen openen :( ...
Voor de mensen die geintreseerd zijn, bij fort spion kan je altijd een leuke rondleiding krijgen ! ze hebben nu zelfs een mooi pad aangelegd rondom het fort waar je de bunkers van verschillende kanten kunt bekijken 8-)

Grt mijnde
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door WimVe »

Even een oud onderwerp opdiepen: iemand de kist al weder gevonden ?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door tim »

Nou dat spookt bij mij ook al een tijdje door m'n hoofd!
You never know..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 2 p kazematten ontdekt bij fort spion !!!

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumgenoten,

Het voorlopige naslagwerk over fort Spion is gereed. Je kunt het downloaden via de link:

http://www.hollandsewaterlinie.nl/pages ... theek.aspx

Zoekterm spion of naslagwerk.

Veel leesplezier.

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”