Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door ducatim901 »

Ha die Paul,
Die zitten in de KTB's van de 719 I.D..
Zoals Peter het stelt klopt het niet helemaal, alle bezoeken werden gepland en deze planning vind je in de KTB's terug.
Dit is echter de planning, nu mag je er wel vanuit gaan dat dit zo is gebeurt, de Gen.Feldm. moest de kust natuurlijk
wel veilig kunnen bezoeken en als hij van de route afging dan kon die veiligheid in mindere mate gewaarborgd worden.
Ook de opmerkingen die nadien door Rommel en Co zijn opgemaakt vind je terug in de KTB's.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door ducatim901 »

AvB schreef:Leuk uitje, had wel meegewild!
Vooral het Feldküchenessen in Maartensdijk......;-)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door tim »

hierbij de bijlage, de erganzung van de ''generaluberprufung'' welke joop geplaatst heeft.. bron is NIMH
pagina 9 en 10 ontbreken, misschien ben ik die vergeten te fotograferen of zat ie er niet tussen...
iemand anders heeft misschien wel deze pagina's?
gr, Tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door pauldijkstra »

Haha, heb ik hem toch. Ik typ over:

"Ab 09.00 Uhr erwarten an der Fähre Velsen der Kommandeur der 16. Luftwaffen - Feld - Division, General Major Sievers, und Kommandant des Verteidigungsbereiches IJmuiden, Oberst Peters, den Generalfeldmarschall Rommel, der, aus Hilversum kommend, 09.15 Uhr an der Fähre Velsen eintreffen wird. Es ist dafür zu sorgen, dass die Brücke neben dem Panzerhindernis für Pkw's aller Art passierbar ist.
Führung im Verteidigungsbereich IJmuiden: Oberst Peters."

Goed de datum klopt. Nu het verloop bij Hoek van Holland:
12.00:
Weiterfahrt über Wassenaar, Boulevard von Scheveningen, Landfront von Scheveningen (Führung SS-Standartenführer Tzschoppe nach näherer Anweisung durhc 16.Lw.Feld.Div.) über Monster nach Hoek van Holland.
Übernahme der Führung durch 719. Inf.-Div. in Scheveningen. Einzelheiten vereinbaren 16. Lw.-Feld.Div. und 719. Inf.-Div.
12.40:
Eintreffen bei der Batterie Vineta.
Dort kurzer Vortrag
a) Stellvertr. Führer der 719. Inf.-Div. Oberst Heyden, über Einsatz der Division. (10 Minuten).
b) Oberst Neumann: Verteilung der Kräfte im Verteidigungsbereich Hoek van Holland (5 Minuten).
c) Kdr. M.A.A. 205: Artilleristischer Einsatz. (5 Min.)
Fahrt zum Kormoran - Wäldchen.
13.50 Feldküchenessen.
14.00 Abfahrt zur Übersetzstelle nach De Beer.
Übersetzboote und Flakschutz sind durch den Hafenkommandanten sicherzustellen, desgleichen die Kraftwagen von der Landungsstelle auf De Beer bis zum Kernwerk dch. 719.I.D.
14.50 Besichtigung Kernwerk De Beer.
a) Vortrag Oberst Neumann (8 Minuten),
b) Kdr. III./Gren.-Rgt. 723 (8 Minuten)
über: Das Kernwerk De Beer.
Besichtigung einiger Anlagen, besonders der Batterie 2./M.A.A. 205.
15.00 Rückfahrt zur Übersetzstelle.
15.15 Abfahrt des Generalfeldmarschalls Rommel über Rotterdam-Moerdijk - Brücken nach Antwerpen.
17.15 Uhr Eintreffen in Antwerpen.

Zoals je ziet een heel programma die dag. Jammergenoeg zie ik Maassluis er niet specifiek tussen...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door ducatim901 »

Ha die Paul,
Mijn verwachting is dat ze er wel langs gereden zijn.
Maar of ie voor Maasdijk uit gestapt is....
Nu zijn er wel vaker bezoeken geweest van hoge lieden, Gerd is ook wel eens langs HvH gehopt dacht ik.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door Robin de Goede »

En een lekker lunch in het Staelduinse bos :)
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door The Viking »

Ha Paul en Jack...,

Jou typewerk, waarvoor dank wel en lekkere aanvulling aan dit topic, gaat toch in het geheel over het bezoek van Rommel aan de Festung HvH op 16 juli 1943? Toen zijn ze niet langs Maassluis gekomen want ze zijn terug gereden, via de Westerlee - Delft - Rotterdam.

Mijn Rommel avontuur zou plaats gevonden moeten hebben op 3 januari 1944. Zou mooi zijn als we daar ook nog stukken van zouden terug kunnen vinden.

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
pauldijkstra

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door pauldijkstra »

The Viking schreef: Mijn Rommel avontuur zou plaats gevonden moeten hebben op 3 januari 1944. Zou mooi zijn als we daar ook nog stukken van zouden terug kunnen vinden.
Mijn typwerk is van de 3e januari beste man! Tevens de eerste keer dat Erwin in NL op bezoek kwam (zie ook de reactie van Tim). Die Generalüberprüfung slaat op een inspectie van de Arko 119 (als ik het wel heb...)
Joop Schreuder †

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door Joop Schreuder † »

Nog ééntje dan, het plan van de Besichtugungsreise van Gerd von Rundstedt van 16 juli 1943 naar Hoek van Holland waar Jack het over had....

Greetz,

Joop
KTB ReisplanJS3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door The Viking »

pauldijkstra schreef:...de eerste keer dat Erwin in NL op bezoek kwam
Okee..., ik ging er vanuit dat Rommel tweemaal (16/7/43 en 3/1/44) in de Hoek is geweest, vandaar mijn reactie. Wel jammer want nu moet ik toch weer even verder gaan zoeken wie de hoge Piet was die in Maassluis uit de trein stapte in januari 1944.

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
pauldijkstra

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door pauldijkstra »

[/quote]Okee..., ik ging er vanuit dat Rommel tweemaal (16/7/43 en 3/1/44) in de Hoek is geweest, vandaar mijn reactie. Wel jammer want nu moet ik toch weer even verder gaan zoeken wie de hoge Piet was die in Maassluis uit de trein stapte in januari 1944.[/quote]
In maart 1944 is Rommel ook in Hoek geweest. Daar heb ik alleen geen minutenplan van...[quote="The Viking"][quote="pauldijkstra"]...de eerste keer dat Erwin in NL op bezoek kwam. Die in juli 1943 was een ander, geen Rommel...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door ErwinZ »

Plaatselijk verslag van bezoek Rommel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”