Scheurbroeken

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Scheurbroeken

Bericht door bram »

In stukken over de mobilisatie van 1870, waarin wat punten worden opgenoemd die verbeterd kunnen worden aan de Vesting van Hellevoetsluis, wordt genoemd:
,, De beeren boven de waterkeeringen moeten van scheurbroeken worden voorzien (waarmede men de cementdekking zal beschadigen) de kozijnen der sluizen eveneens.’’
Ik heb wel een beeld bij een scheurbroek, maar is dit een term die ook voorbeelden kent en mogelijk afbeeldingen? Of is dit een te algemene aanduiding voor een versperring.

Uit eigen ervaring weet ik dat er op de beer glas was ingemetseld. Ik ben dat een keer tegengekomen toen ik als ventje probeerde om de beer over te klimmen, maar ja dat was geen 1870.

In Hellevoetsluis wil men mogelijk dit soort "scheurbroeken" op de Westbeer terugbrengen, maar zonder een duidelijk voorbeeld zal dit niet gaan gebeuren. Gelukkig maar.
Bram
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Scheurbroeken

Bericht door ducatim901 »

Dag Bram,
Op het terminologie deel van de MvC-site staat het volgende over de Scheurbroeken, zie onderstaande link.
http://www.coehoorn.nl/terminologie-s/562-scheurbroek.
Ik neem gemakshalve even aan dat er meer typen waren die op verschillende manieren te monteren waren
en er verschillend uitzagen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Scheurbroeken

Bericht door WimVe »

:D Dat haalt gegarandeerd je broek open....
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Scheurbroeken

Bericht door bram »

Beste Jack,

Bedankt voor je antwoord. Had ik natuurlijk zelf ook kunnen bedenken om bij menno op de terminologie te kijken. Maar zo is het weer wat duidelijker.
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”