Rijnsburg-Voorhout

De Stützpunktgruppe Katwijk & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen

Moderator: Danny

Plaats reactie
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Rijnsburg-Voorhout

Bericht door bunker-john »

ff een vraagje voor de kenners onder ons:

Waren er bunkers langs de weg tussen voorhout en rijnsburg (voorhouterweg-rijnsburgerweg)
Ik heb namelijk iets gezien wat op een werkje uit wo2 lijkt.

Groeten,
John
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door Danny »

Tussen Rijnsburg en Voorhout liggen inderdaad een aantal bunkers behorende bij de 3 barakkencomplexen die aan de Voorhouterweg staan. Dit zijn lichte werkjes om in te schuilen. Je kan er eentje in een bollenveld zien liggen aan je linkerhand als je richting Voorhout rijdt. Een aantal van de barakken is gebouwd met muren van ongeveer 1 meter dikte. Deze werden gebruikt als manschappenonderkomen. Ik heb mij laten vertellen dat de barakken deels voor de oorlog gebouwd zijn en dat de Duitsers het verder hebben afgebouwd. Zij gebruikten de barakken deels als munitieopslag voor zware munitie voor de kustbatterijen. Het overgrote deel werd echter gebruikt om paarden te stallen. Er waren er namelijk nogal wat gevorderd en deze werden in de omliggende weilanden gezet. Een ooggetuige vertelde mij dat de weilanden helemaal vol stonden met paarden en dat er bij de barakken die als paardenstal gebruikt werden munitie opgestapeld lag tegen de buitenwanden.

Het is de Amerikanen gedurende de oorlog waarschijnlijk niet opgevallen dat het depot daar lag, aangezien het complex geen enkele keer beschoten of gebombardeerd is. De Sikkens fabrieken die er vlakbij liggen zijn in de oorlogsjaren wel gebombardeerd.

Na de oorlog zijn de barakken nog doorgebruikt als munitieopslag en later als opslag voor noodvoorraden. Je moet dan denken aan lakens, bedden en dergelijke.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door bunker-john »

Wederom bedankt danny!

Iets anders wat ik vandaag tegenkwam, Ik zat op google earth te zoeken en moest wel ff lachen toen ik het geschut in de bunkers langs scheveningen zag zitten. Iemand moet toch de moeite hebben genomen om dit te tekenen.

Gr,
John
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door tim »

? geschut in bunkers getekend?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door bunker-john »

Via google earth naar scheveningen gaan en dan vanaf strand de camera naar de bunkers richten, dan zie je dat het geschut erin staat.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 9,86.962,0
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door bunker-john »

Ik hoop dat de link werkt, bij mij doet het in ieder geval.
Gr john
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door WimVe »

Klopt maar klopt het ook ?
Ik bedoel: ziet er erg klein uit tov de frontopening.


Het is niet moeilijk om van internet allerlei modellen te "plukken" en die in elkaar te zetten. Het wordt lastiger om alles accuraat en correct te krijgen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dat hier ook gebeurd is !
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door tim »

grappig hoor!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
luchtkastelen 40-45

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Even weg van de al-dan-niet realiteitsgetrouwe digitale creativiteit... terug naar de oorspronkelijke vraag.
Check www.forten.info => catalogus - interbellum 1918/1940 - magazijncomplexen.

Voorhout
Aan de Rijnsburgerweg ten zuiden van Voorhout (Provincie Zuid-Holland). Het bestaat uit vier percelen met drie tot vijf gebouwen per perceel. Daaronder een woning, bureelgebouw en transformatorgebouw. Alle gebouwen waren gecamoufleerd door een ander uiterlijk ("karakter") als loods, schuur of garage.
Met overslag vrachtwagen - boot bij Gemaal De Leeghwater (Haarlemmermeerpolder)? In gebruik vanaf eind 1939 en op 1-12-1950 als verstrekkingsmagazijn. Tegenwoordig buiten gebruik.

Perceel I - Het bureel en woning zijn verdwenen maar de twee munitiemagazijnen met het karakter van bollenshuren zijn nog aanwezig. Buiten het terrein, langs de weg naar Perceel III, is een Duitse betonnen schuilbunker aanwezig. Het werk is in vrijwel originele staat. (Locatie: 91.550/469.290)

Perceel II - Twee gebouwen zijn verbouwd tot woning en er is een nieuwe woning geplaatst. Alle andere vier munitiemagazijnen zijn nog aanwezig. Op het terrein is een Duitse betonnen schuilbunker aanwezig. Het werk is in vrijwel originele staat. (Locatie: 91.525/469.075)

Perceel III - Alle drie munitiemagazijnen (karakter van een loods) zijn nog aanwezig. Oorspronkelijk alleen via een met hekken afgezette weg vanaf Perceel I bereikbaar. Het werk is in vrijwel originele staat. (Locatie: 91.550/469.430)

Perceel IV - Alle drie munitiemagazijnen (karakter van een woningen, garage en werkplaats) zijn nog aanwezig. Op het terrein is een Duitse betonnen schuilbunker aanwezig. Het werk is in vrijwel originele staat. (Locatie: 91.850/469.350)
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door bunker-john »

Bedankt luchtkastelen, hier ben ik erg blij mee. Ga van de week kijken of ik wat kan ontdekken daar.

Wim ik denk dat het wat lastiger is als je denkt want hoe krijg je 3d beelden in google earth en hoe krijg je het voor elkaar dat ze standaard voor iedereen zichtbaar zijn bij google :roll: .

groeten,
john
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door bunker-john »

Ohw en luchtkastelen, hoe kan ik gebruik maken van jou lokatie gegevens :?:
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door Danny »

Hier nog een paar fotootjes van perceel II.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rijnsburg-Voorhout

Bericht door WimVe »

bunker-john schreef:Wim ik denk dat het wat lastiger is als je denkt want hoe krijg je 3d beelden in google earth en hoe krijg je het voor elkaar dat ze standaard voor iedereen zichtbaar zijn bij google :roll: .groeten,john
John,

Dat ligt eraan. Voor sommige hocus pocus en ongrijpbaar voor anderen gesneden koek.... ;)

Als je een 3D model maakt (middels google's sketchup) , dan kan je het delen via een (google) 3D library, als je dan aanvinkt dat het een bestaand gebouw is EN je de juiste lokatie opgegeven hebt dan komt je model, nadat het goedgekeurd is door "google", terecht in de 3D gebouwen layer van GE.
Toverwoord is hier natuurlijk Google. Jij maakt het en google gebruikt het....

Om het verhaal kompleet te maken: in die 3 library staan diverse bunkers. Maar slechts een handvol zijn ook correct. Qua afmetingen en interieur. Je kan deze modellen allemaal downloaden, "aanpassen", en dan weer in je eigen model toepassen. Dit alles kun je doen met of zonder toestemming/goedkeuring/vermelding van de oorspronkelijke eigenaar.
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden maar vermelding van de maker is wel zo netjes. Ikzelf gebruik vaak de interieur onderdelen van Harpoon en Scolty. Beide ken ik en weet dat ze nauwkeurig werken.

Wim
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Katwijk”