Fort Westervoort

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Fort Westervoort

Bericht door rony »

fortwestervoort schreef:Rony, ik moet je teleurstellen. De deur die nog open was zit nu ook dicht gelast. Heb wel wat foto's van de buitenkant. Heb nog geprobeerd naar de s-kazemat er van te gaan, kon er niet bij komen met de auto. Jaartal is 1864.
Dag Robin,

Is er nergens een gaatje te vinden dan in het fort, dat zou me wel verbazen ?
Laat de fotootjes van de buitenkant maar eens zien.
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
fortwestervoort

Fort Westervoort

Bericht door fortwestervoort »

er zaten wel gaten in maar die waren klein egt klein.
IMG_1062.JPG
IMG_1065.JPG
IMG_1061.JPG
IMG_1059.JPG
IMG_1060.JPG
IMG_1058.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Fort Westervoort

Bericht door rony »

fortwestervoort schreef:er zaten wel gaten in maar die waren klein egt klein.
IMG_1062.JPG
IMG_1065.JPG
IMG_1061.JPG
IMG_1059.JPG
IMG_1060.JPG
IMG_1058.JPG
Een mooi rijtje fotoos robin, spijtig dat je niets van de binnenkant kunt laten zien.
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
fortwestervoort

Fort Westervoort

Bericht door fortwestervoort »

het kan wel. dan maar een draagbare haakseslijper voor mijn verjaardig vragen. :D
Edwin Kapitein

Fort Westervoort

Bericht door Edwin Kapitein »

In de jaren dat ik in Velp studeerde, en maar 500 meter bij het fort vandaan woonde, heb ik diverse keren geprobeerd om binnen te komen, maar is me helaas nooit gelukt. Toen ik al jaren niet meer in Arnhem woonde hoorde ik dat de gemeente hem af en toe open gooide voor vleermuisonderzoek. Misschien moet je gewoon even bij de gemeente informeren om te kijken of je er legaal in kan.
Minder spannend maar wel zo praktisch.

Groet,
Edwin
fortwestervoort

Fort Westervoort

Bericht door fortwestervoort »

Edwin Kapitein schreef:In de jaren dat ik in Velp studeerde, en maar 500 meter bij het fort vandaan woonde, heb ik diverse keren geprobeerd om binnen te komen, maar is me helaas nooit gelukt. Toen ik al jaren niet meer in Arnhem woonde hoorde ik dat de gemeente hem af en toe open gooide voor vleermuisonderzoek. Misschien moet je gewoon even bij de gemeente informeren om te kijken of je er legaal in kan.
Minder spannend maar wel zo praktisch.

Groet,
Edwin
Dan ben ik je voor. Ik ben er 9 jaar geleden er al een keer in geweest. :D Met mijn vader. Toen was de deur die om de hoek was als je de tunnel door was geweest nog open. Toen kon je hem gewoon open trekken, er waren er ook geen vleermuizen. Nu dus niet meer.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Fort Westervoort

Bericht door PdK »

Robin,

De onderstaande berichten uit het onderwerp 'gevonden naamkaartje' heb ik samengevoegd met 'Fort Westervoort'. Dit leek ons gezien het onderwerp wel zo toepasselijk.
Probeer altijd op te letten in welk onderwerp je verhalen houdt, en in welke categorie je nieuwe onderwerpen aan maakt.

Groeten, Peter
fortwestervoort

Re: Fort Westervoort

Bericht door fortwestervoort »

ik wist niet dat ik op de foto stond> :) :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Fort Westervoort

Bericht door rony »

fortwestervoort schreef:het kan wel. dan maar een draagbare haakseslijper voor mijn verjaardig vragen. :D
Goed idee :D
I'll Come Back.
Gr
rony.
fortwestervoort

Re: Fort Westervoort

Bericht door fortwestervoort »

hoe duur zou zo'n haakseslijper zijn :?: :P
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Fort Westervoort

Bericht door WimVe »

fortwestervoort schreef:hoe duur zou zo'n haakseslijper zijn :?: :P
hhhmm, zal mijn grijze haar wel zijn maar eh:

1) voostel: kunnen we het hier over alleen de concrete dingen spreken ?
2) de reden dat alles dichtgetimmerd/gelast is IS het feit dat er individuen rond lopen met zo'n haakse jongen.
fortwestervoort

Re: Fort Westervoort

Bericht door fortwestervoort »

dan iets heel raars. waarom doen ze deur dicht lassen als ze 1 keer in het jaar daar in het fort vleermuis onderzoek doen?
Joop Schreuder †

Re: Fort Westervoort

Bericht door Joop Schreuder † »

Dat is helemaal niet raar hoor.
Fortificaties hebben een magische aantrekkingskracht op bepaalde mensen. Wat er ook gebeurt, ze moeten en zullen binnen kijken. Al zet je er 10 borden op met "deze bunker is leeg" of zoiets.
Dat op zich is niet erg. als het maar bij kijken alleen blijft. Helaas is de praktijk anders. Vooral het (grote) fikkie stoken en het zetten van Tags zijn om een of andere vreemde reden een populaire bezigheid. Met ernstige gevolgen voor de duurzaamheid van het beton of metselwerk van het interieur tgv de thermische en chemische belasting.

Het plaatsen van houten of plaatstalen deurtjes of spijlenhekken is vrijwel zinloos. Inderdaad, ze komen gewoon met een accuslijper of een Still. (dus jij bent er ook zo eentje Westervoort??)
Er helpen bij ons maar twee dingen afdoende heb ik in de praktijk ondervonden. Het afsluiten van de ingang(en) met een blok gewapend hogesterktebeton van minimaal twee kuub (echt, ze komen met 4wheeldrives en kettingen!) of het dichtlassen van de ingang(en) met koolstofstaal in versterkte sponningen. Voor vleermuistellingen is het openslijpen en weer dichtlassen van een mangat dan wel nodig maar je hebt wel de redelijke garantie dat a. de vleermuizen ongestoord kunnen overwinteren en nog belangrijker dat b. het betreffende werk in goede staat blijft. Dat laatste is prio nummer 1.

Overigens zijn er dan nog mannen die er voor gaan. In mijn tijd als beheerder van de voormalige Laveloosbunker bij de moerdijkbrug hebben een stel zombies het een keer gepresteerd om met snijtoortsen een moderne deur van IHC pantserstaal van de bunker los te branden en er met de drankvoorraad van de motorclub vandoor te gaan. Helaas voor hen was de motorclub eerder aan hun deur dan de recherche.... Dus Westervoort, het is uitkijken geblazen buiten....

Greetz,

Joop
fortwestervoort

Re: Fort Westervoort

Bericht door fortwestervoort »

nou, ik ben eerlijk. ik ben geen onguur type want ik hou mij 99,9% van de tijd aan de wet. het enige is. het is zo lang geleden dat ik daar binnen ben geweest, dat ik gewoon benieuwd ben hoe het er daar in uit ziet. ik zou er dan foto's van gemaakt hebben en het met rust gelaten hebben. bunker owner kwam al aanzetten dat er genoeg restaurattie potjes beschikbaar zijn om het fort te restaureren en te tentoonstellen.
fortwestervoort

Re: Fort Westervoort

Bericht door fortwestervoort »

Joop Schreuder schreef:Dat is helemaal niet raar hoor.
Fortificaties hebben een magische aantrekkingskracht op bepaalde mensen. Wat er ook gebeurt, ze moeten en zullen binnen kijken. Al zet je er 10 borden op met "deze bunker is leeg" of zoiets.
Dat op zich is niet erg. als het maar bij kijken alleen blijft. Helaas is de praktijk anders. Vooral het (grote) fikkie stoken en het zetten van Tags zijn om een of andere vreemde reden een populaire bezigheid. Met ernstige gevolgen voor de duurzaamheid van het beton of metselwerk van het interieur tgv de thermische en chemische belasting.

Het plaatsen van houten of plaatstalen deurtjes of spijlenhekken is vrijwel zinloos. Inderdaad, ze komen gewoon met een accuslijper of een Still. (dus jij bent er ook zo eentje Westervoort??)
Er helpen bij ons maar twee dingen afdoende heb ik in de praktijk ondervonden. Het afsluiten van de ingang(en) met een blok gewapend hogesterktebeton van minimaal twee kuub (echt, ze komen met 4wheeldrives en kettingen!) of het dichtlassen van de ingang(en) met koolstofstaal in versterkte sponningen. Voor vleermuistellingen is het openslijpen en weer dichtlassen van een mangat dan wel nodig maar je hebt wel de redelijke garantie dat a. de vleermuizen ongestoord kunnen overwinteren en nog belangrijker dat b. het betreffende werk in goede staat blijft. Dat laatste is prio nummer 1.

Overigens zijn er dan nog mannen die er voor gaan. In mijn tijd als beheerder van de voormalige Laveloosbunker bij de moerdijkbrug hebben een stel zombies het een keer gepresteerd om met snijtoortsen een moderne deur van IHC pantserstaal van de bunker los te branden en er met de drankvoorraad van de motorclub vandoor te gaan. Helaas voor hen was de motorclub eerder aan hun deur dan de recherche.... Dus Westervoort, het is uitkijken geblazen buiten....

Greetz,

Joop
waren zeker de hell's angels.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”