Wassermann-bunker werd een Freya bunker

De Stützpunktgruppe Schiermonnikoog
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door Renev »

Ik ben al een tijdje bezig met het verzamelen van tekeningen , foto's en andere info van Schiermonnikoog met de bedoeling om er een boekje van te maken,en met enige hulp van Peter van Leeuwen, zoals ongeveer de Tigerstelling. Dit zou dus de Schlei stelling moeten gaan heten.
Met de kerst was ik weer eens op het eiland en heb en passant toch nog even iets gecontroleerd wat me niet lekker zat en met hulp van SES(gyges.dk) denk ik dat ik er uit ben. Dat wil ik graag even aan jullie voorleggen.

bouw Wassermann:
De benaming Wassermann bunker heeft uitsluitend betrekking op het bunkertype L480. Niets nieuws voor jullie. Maar dat wil niet zeggen dat er ook een Wassermann S(chwer) op gestaan heeft. En dat is het geval bij deze bunker.
Er was sprake van sabotage bij de constructie; Ik denk het niet, maar heb geen bewijs.
Ook wordt gezegd dat de maatvoering verkeerd is overgenomen. Zie ook de NOS-docu over De Oorlog .
Alle bunkers werden gebouwd door de firma Kool en Wildeboer uit de Provincie Groningen, welke na de oorlog veroordeeld werd.
In maart 1943 was de laatste bunker (de Wassermann) klaar, maar ik heb een document waar in staat dat het cement niet aan de eisen qua hardheid voldoet.Wel heb ik een foto met de ronde mastdelen van de Wassermann S liggend voor de bunker.
Wat er daarna gebeurd is weet ik (nog)niet.

Ik kan natuurlijk nog wel even doorgaan, maar waar het nu om gaat is dat op de plek waar de Wass.S antenne geplaatst moest worden een modificatie is aangebracht . Zie fotoos
wassermann-antenna-location.jpg
standfurwassermann[1].jpg
Overigesn heb ik geen foto gezien waarop een dergelijke Freya ook daar gestaan heeft; wellicht is het de Freya LZ met dubelset yagi's waarvan ik wel fotos van heb maar nog niet kan localiseren.

graag jullie reactie
Rene V.
http://www.luchtoorlog.net

NB: Door mij gecorrigeerd vwb bewijsvoering sabotage op 5-1-2011.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Renev op 05 jan 2011, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door ducatim901 »

Ik heb niet precies een onderbouwing van mijn theorie maar op AHF is er een topic over.
De L480 was wel ontworpen voor een Wassermann S. maar net als bijv. Distelfink in Normandie was de L480 denk ik ook gebouwd voor een Wassermann M of MIV.
Als de L480 gebouwd zou zijn voor een Wassermann S dan zou er een gigantisch gat zitten.
Nu kun je zien dat er een klein vierkant gat zit, in Distelfink is dit rond maar dit zou nog aangepast kunnen worden.
De situatie die op de L480 van Schlei te zien is lijkt wel wat op een bevestiging voor een Freya verbunkerd maar is toch weer anders.
Een Wassermann S sluit ik ook niet uit maar hier heb ik dacht ik nog geen foto's van gezien.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door Renev »

Dank je voor je reactie ducatim901.Daar gaat het natuurlijk om.
Hm 901--motorrijden kan straks weer: ik heb een CBR1000 FF

Ik ben redelijk nieuw hier op dit forum, maar kijk al wat langer mee. Heel interessant. Ik ben geinteresseerd in de luchtoorlog in NL, met name het Luftwaffedeel. Niet de vliegvelden/vliegtuigen. Schlei is een afzwaaier omdat er nog weinig over geschreven was. Op mn site staat nog meer.

Eerst maar eens wat fotos;
foto1-dak bunker: Uit de foto blijkt dat er "later" ? aan de oorspronkelijke bunker iets toegevoegd is, wat niet op de oorspronkelijke tekening staat. Uitgevoerd in lokaal rood schoon metselwerk, wat niet op de oorspronkelijke tekening (zie foto) staat. Daar staat wel een Wassermann S mast in getekend.

Ik heb er ook een foto2 bij geplaatst van een echte S mast uit het hoge noorden (sorry: ik weet niet meer van welke site) en een fraaie foto van de Cathedraal (foto3), waaran je kunt zien da het echt een enorm monster is en gemaakt voor een Wass S type (40 m hoog/bereik 300km).

Kortom: nu nog er achter zien te komen of er ook ooit een Freya verbunkert op gestaan heeft.

Rene

PS sorry- volgorde fotos klopt niet met de tekst
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door Renev »

ducatim 901...

ehh wat is AHF en heb je een URL ?

thx
Rene
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door ErwinZ »

Renev schreef:ehh wat is AHF en heb je een URL ?
Axis History Forum. Internationaal forum over alles wat met de Axis te maken heeft, met een apart fortificatie afdeling.
http://forum.axishistory.com/viewforum.php?f=70
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door Ties »

Dat gemetselde deel was voor een luchtwachtstation(koude oorlog)
Er zijn trouwens plannen om de geintergreerde tobruk weer te openen.
Een grijs verleden...
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door Renev »

Sorry; ik bedoel de tuut helemaal rechts achter.

Rene
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door ducatim901 »

Van welke foto?
Renev schreef:Sorry; ik bedoel de tuut helemaal rechts achter.

Rene
Je kunt ook op Gyges kijken, dit is de site van SES en als er een paar zijn die er wat van zou kunnen weten dan is hij er één van.
http://www.gyges.dk/

Ik had ooit wel eens een foto gezien waarvan gezegd werd dat het de L480 van Schier was, met Wassermann S, toch lastig als de
radar nooit gezet is.
Een andere radar is mogelijk wel gepland, maar welke?
De Freya verbunkert was volgens Klaas ook nooit geplaatst, wel heeft hij ooit eens verteld dat er meer Freya verbunkert in de koker
zaten (ik dacht 4) maar alleen die op Terschelling voldeed helemaal aan wat we van Denemarken wisten.
Het kan best zijn dat voor de Freya verbunkert een plaatsje was vrijgemaakt, wat de reden daarvan kan zijn is lastig, bombardementen
op de fabrieken, de geallieerden waren al te ver opgerukt of geen onderdelen, het kan van alles zijn geweest.

Volgens mij hebben we op het forum al eens eerder deze discussie gehad.
viewtopic.php?f=7&t=580
Groeten Jack.

Enne lekker blijven rijden, ik hoor het me nog zeggen.....Zondag nog even naar de De Spees (Kesteren) geweest maar eer ik thuis was
voelde ik m'n tenen en vingers niet meer, en de bonus al drie dagen een snotneus....
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
erve1975
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 nov 2010, 19:17

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door erve1975 »

Dit is de Wasserman met luisterpost uit 1953 waar Ties het over had.

Groet,

erve1975
bunker + luisterpost 1953.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door Ties »

Gave foto!
Ik heb onlangs nog een aardig grof stuk beton ontdekt ong. 50m. achter de Wasserman.
Misschien kan iemand d'r wat mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door tim »

dit lijkt op een mastfundatie.
de houten mast staat tussen de 2 U profielen, met de stalen pennen/bouten door de mast heen.
het zal geen grote mast geweest zijn aan de afmetingen van de poer te zien.
zoek eens of je ergens tuifunderingen kan vinden: zelfde betonblok, maar dan meestel met een stalen oog erop.
ik zeg bewust lijkt op, want ik ben door de jaren al heel wat civiele betonblokken tegengekomen die er veel van weghebben..

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door Ties »

Dit is het enige blok wat te vinden is rondom de Wassermann..
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door tim »

het kan natuurlijk net zo makkelijk een vlaggemast zijn, dan zijn er geen tuifunderingen :D
misschien is er op de luchtfoto's iets te vinden, ik weet niet wat er in de buurt gestaan heeft.
ligt het ding aan de vijandzijde van de radar, dan is het niet aannemelijk dat er uberhaupt een mast op gestaan heeft, want men had liever geen verstorende objecten voor de radar...
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door Ties »

Hij is inderdaad aan de vijandszijde te vinden
Wel een rare plek voor een vlaggenmast, maar nu je 't zo zegt heeft het er inderdaad wel wat van weg:P
Een grijs verleden...
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wassermann-bunker werd een Freya bunker

Bericht door Renev »

Interessante foto Erve. Waar komt ie vandaan ? Volgens mij staat het blok gedeelte (vandaar het woord blokhoofd :) ) op het middendeel van de bunker waar nu het grote ronde ijzeren rooster ligt .

ducatum901: ik bedoel foto 1 en dan het opgemetselde deel achterin/rechts.

Bijgevoegde foto is van de omgewaaide Wassermann II antenne ten Oosten van het Strandhotel.
Heeft iemand daar wel eens iets van een fundament of iets dergelijks opgemerkt; wellicht in kruisvorm van 3 X 3 meter?

Overigens heb ik met SES contact gehad over de Freya verbunkert.

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schiermonnikoog”