Betonningsloods bij Ft. Sabina Henrica (Willemstad)

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Betonningsloods bij Ft. Sabina Henrica (Willemstad)

Bericht door ducatim901 »

Van de zomer ben ik op weg naar de camping nog even langs de betonningsloods bij Fort Sabina Henica dat deel uitmaakte van de werken die de rivierarmen rond Willemstad, nu wist ik al dat er een deel leeg stond en dat daar niets aan werd gedaan.
Het is een beetje het verhaal dat je soms ziet en vaak van hoort, een mooi gebouw dat eigenlijk netjes door de plaatselijke overheid onderhouden moet worden om het te behouden, helaas gebeurt het te vaak dat er niets mee gebeurt, erg zonde want er is voor "weinig geld" netjes te houden.
Nu is het crisis maar het speelt al wel even.
De Betonningsloods was in gebruik voor de opslag van "zeemijnen" waar de rivierarmen mee konden worden afgesloten, vroeger kon men door een ramp het kanaal bereiken vanuit het kanaal dat nu verdwenen is konden de bootjes dan de wateren betonnen.
Bij mijn weten is het een zeldzaam zo niet uniek gebouw, helaas is de staat te triest voor woorden en is het woord ruine meer van toepassing op de loods.
Weet iemand of er nog wat mee gaat gebeuren, behalve dan dat ze het "gecontroleerd" laten vervallen waarna het uiteindelijk met stille trom van de aardbodem en de historie zal verdwijnen.
Het dak is nu voor het deel dat niet wordt gebruikt wordt (zou denk ik ook onmogelijk zijn) al totaal vervallen en de ooit zo mooie spanten met metalen spanners liggen vermolmd op de vloer van de loods, ook beginnen muren nu in te storten.
Zou er echt niets aan te doen zijn.
Jack.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Betonningsloods bij Ft. Sabina Henrica (Willemstad)

Bericht door Ties »

Ik moet zeggen, die vervallenheid is ook mooi zolang het duurt, maar absoluut sonde.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Betonningsloods bij Ft. Sabina Henrica (Willemstad)

Bericht door Bas de Mos »

wat een mooi gebouwtje zeg
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Betonningsloods bij Ft. Sabina Henrica (Willemstad)

Bericht door Barst »

Als dank voor je hedendaagse foto's, maar vooral om weer eens de aandacht op dit schitterende fort te richten, heb ik mijn scanner de hele morgen laten snorren om jullie een flink aantal foto's uit de oude doos van dit werk te kunnen laten zien. Zie http://picasaweb.google.com/11672264528 ... directlink". Met het lezen van het boek "Vesting, vier eeuwen vestingbouw in Nederland" en een bezoek aan dit toen nog verlaten fort is het voor mij allemaal begonnen, de fortenmanie bedoel ik.

Het betreft hier overigens de Vaartuigenloods en niet de Torpedoloods, die afgebroken is, evenals het gebouwtje (bunkertje) dat op de dijk heeft gestaan van waaruit de mijnen (torpedo's) tot ontploffing gebracht konden worden.

Er bestonden in het kader van de Nota Belvèdere plannen om van dit belangrijke werk een bungalowpark met golfbaan te maken. Toen ik hiervan op de hoogte kwam heb ik hiertegen bezwaar gemaakt bij de stichting Menno van Coehoorn omdat ik vind dat fort Sabina Henrica om meerdere redenen monumentaal is. Het is een van de weinige caponnièreforten in Nederland (vestingmonument), er heeft zich in de eindfase van WO II een gevecht tussen Canadezen en Duitsers afgespeeld (oorlogsmonument) en tijdens de watersnoodramp van 1953 is de fortwachter omgekomen toen de fortwachterswoning wegspoelde (watersnoodmonument). Helaas heb ik nimmer antwoord gekregen van de stichting.

Nooit zal ik de spannende momenten die ik hier beleefd heb vergeten. Zo stond er toen ik, na mijn allereerste illegale bezoek aan een fort, terugkwam bij mijn bij de sluis geparkeerde auto een politieagent op mij te wachten. Ik was al bang om minstens wegens spionage opgepakt te worden, gelukkig kon ik hem overtuigen van mijn goede bedoelingen en begreep hij mijn interesse in vestingwerken.
Ik ben bang dat dit fort dat volgens mij in een schitterende staat van verval verkeerde als zoveel andere Nederlandse vestingwerken dusdanig gerestaureerd wordt/is dat het eruit ziet als nieuwbouw in plaats van iets dat ruim een eeuw oud is, en dat de rust en het natuurschoon plaats gemaakt hebben voor horden dagjesmensen met om ijsjes en goedkoop amusement zeurende kinderen.

Links:
http://www.fortsabina.nl/joomla/
http://www.moerdijk.nl/docs/proreg/135_ ... polder.pdf
http://www.sturmarchitekten.nl/Restaura ... nrica.html
Laatst gewijzigd door Barst op 07 sep 2011, 16:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Betonningsloods bij Ft. Sabina Henrica (Willemstad)

Bericht door Martijn »

Barst schreef:Ik ben bang dat dit fort dat volgens mij in een schitterende staat van verval verkeerde als zoveel andere Nederlandse vestingwerken dusdanig gerestaureerd wordt/is dat het eruit ziet als nieuwbouw in plaats van iets dat ruim een eeuw oud is, en dat de rust en het natuurschoon plaatsgemaakt hebben voor horden dagjesmensen met om ijsjes en goedkoop amusement zeurende kinderen.
Zeker mooie foto's. De staat waarin het fort toen verkeerde was, vind ik, erg mooi. Het zal echter nooit zo kunnen blijven. Als er niets aan wordt gedaan, zal het volledig vervallen, en is er straks niks meer over (en da's toch ook zonde). Dus dan maar restaureren; blijft het in ieder geval bewaard.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”