Fl 354B
Re: Fl 354B
Ik zou 't niet weten, misschien zodat ze in het donker toch een lampje aan konden doen?
Een grijs verleden...
- ducatim901
- Berichten: 4030
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Fl 354B
Altijd aangenomen dat het een uitkijkpost was ala Fl250, nu kunnen ze die kijkgleuf bij het BRV gewoon vergeten zijn......maar misschien is het een zenderruimte?
Mooie tekening trouwens!
Groeten Jack.
Mooie tekening trouwens!
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: Fl 354B
Hello,
realy nice drawing!
normaly a Fl 250 had after the "closed" room... on top a "Beobachtungsraum"
maybe the BRV did´nt draw the last floor right... and it was open to the top?
Or there are placed some "Antennen" and the Electric are inside the room.
But these are only "my 2 pence"
greetz
Alex
realy nice drawing!
normaly a Fl 250 had after the "closed" room... on top a "Beobachtungsraum"
maybe the BRV did´nt draw the last floor right... and it was open to the top?
Or there are placed some "Antennen" and the Electric are inside the room.
But these are only "my 2 pence"
greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Re: Fl 354B
Zowel op de tekening als op foto's is de bovenste verdieping dicht. Of het dak open of gesloten was is niet helemaal duidelijk. Op een lage kwaliteits foto in vogelvlucht lijkt het niet zo te zijn. Muren van 2 meter hoog en dan alleen een open dak lijkt mij ook niet prettig 'beobachten'!
De gesloten ruimte is mij inziens gebruikt als radio/zend ruimte.
De gesloten ruimte is mij inziens gebruikt als radio/zend ruimte.
Re: Fl 354B
Het antwoord waarom de Fl 354 b van Farmsum meer beton heeft dan normaal staat er gewoon naast. "Massen enschl. Grundungsplatten" oftewel maten inclusief funderingsplaat. Zoals ik al eerder melde in dit topic hadden de meeste bunkers in Groningen een funderingsplaat om verzinking in de Groningse klei tegen te gaan.maarten-stahlbeton schreef: Het viel me ook op dat de Fl 354 van Farmsum als een Fl 354B met 2200 cbm staat omschreven. Volgens de typeheft heeft een 354a 1400cbm en een 354b 1800cbm.
Maar wat ik mij afvraag is of de nummers eronder de bouwnummers zijn van de betreffende bunker. Bij de Fl 354 staat b.v. 5699.
Laatst gewijzigd door ErwinZ op 18 sep 2010, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fl 354B
Erwin .. denk dat het zeker de baunummers zijn.
Grtzz
Jan
Grtzz
Jan
http://www.festungeuropa.nl" target="_blank
Re: Fl 354B
Hebben we daar ook es wat van, zijn de eersten dan die bekend zijn van Stp. Gr. Delfzijl
Een grijs verleden...
Re: Fl 354B
En maakt dat dan ook Delfzijl als baupunkt LVI (56)?
Re: Fl 354B
Erwin, dat lijkt mij niet... Heb je dat afgeleid van de eerste twee cijfers dat het overgrote deel van de bouwnummers heeft?ErwinZ schreef:En maakt dat dan ook Delfzijl als baupunkt LVI (56)?
Re: Fl 354B
De codering van dat baunummer heeft niets te maken met een baupunkt in het gebied .
Wel is duidelijk dat in KVA Schagen en KVA Amsterdam de nummers oplopen van Noord naar Zuid ...
Hierbij is het soms het geval dat er hogere nummers in bestaande baupunkten zitten , Dit heeft te maken met de verschillende bauprogamma's.
Dit heeft het wel in KVA Dordrecht ... hier komt het baupunktnummer en dan een volgnummer (Bestaat uit 4 nummers totaal).
Delfzijl viel onder de Festung Emden (Hoe het nummersysteem daar werkte ben ik (Nog) niet van op de hoogte)
Grtzz
Jan
Wel is duidelijk dat in KVA Schagen en KVA Amsterdam de nummers oplopen van Noord naar Zuid ...
Hierbij is het soms het geval dat er hogere nummers in bestaande baupunkten zitten , Dit heeft te maken met de verschillende bauprogamma's.
Dit heeft het wel in KVA Dordrecht ... hier komt het baupunktnummer en dan een volgnummer (Bestaat uit 4 nummers totaal).
Delfzijl viel onder de Festung Emden (Hoe het nummersysteem daar werkte ben ik (Nog) niet van op de hoogte)
Grtzz
Jan
http://www.festungeuropa.nl" target="_blank
Re: Fl 354B
Ik heb de nummers in een kaart gezet en ik kan er niet echt een systeem in ontdekken helaas.
Ben zelf bezig geweest om de Fl 320a Beobachtungsstand in 3D te maken. De BRV tekening is echt niet duidelijk betreffende het wel of niet gesloten dak. En na een speurtocht op internet kwam ik foto's tegen van een nog bestaande FL 320a in Trondheim. Ik ga er nu eigenlijk wel vanuit dat de Fl 320a van Farmsum ook een open dak had.
Iemand enig idee waar de vierkante gaten bovenin voor waren? Deze zaten ook op die van Farmsum, het lijkt alsof er antennes uit steken op de z/w fotos van Farmsum.
Wel intressant dat ze in Farmsum tussen de pilaren 2 extra ruimtes hebben gecreeerd met stenen muurtjes.
Ben zelf bezig geweest om de Fl 320a Beobachtungsstand in 3D te maken. De BRV tekening is echt niet duidelijk betreffende het wel of niet gesloten dak. En na een speurtocht op internet kwam ik foto's tegen van een nog bestaande FL 320a in Trondheim. Ik ga er nu eigenlijk wel vanuit dat de Fl 320a van Farmsum ook een open dak had.
Iemand enig idee waar de vierkante gaten bovenin voor waren? Deze zaten ook op die van Farmsum, het lijkt alsof er antennes uit steken op de z/w fotos van Farmsum.
Wel intressant dat ze in Farmsum tussen de pilaren 2 extra ruimtes hebben gecreeerd met stenen muurtjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Fl 354B
Erwin,
Dat is een interesante vondst.
Toch staat er op jouw tekeningen een dak getekend. Waarschijnlijk dan van het trappenhuisdeel. Maar dan nog de muren zijn dan 2,5 meter hoog. Is dat logisch ?
Dat is een interesante vondst.
Toch staat er op jouw tekeningen een dak getekend. Waarschijnlijk dan van het trappenhuisdeel. Maar dan nog de muren zijn dan 2,5 meter hoog. Is dat logisch ?
Re: Fl 354B
Ik denk inderdaad dat het de doorsnede van het trappenhuis is, die heeft namelijk wel een dak. Heb ze nu niet even bij de hand maar ik dacht dat er nog een doorsnede getekend was van de toren maar dat die niet op de tekeningen staat.