Riool

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Plaats reactie
Harras

Riool

Bericht door Harras »

Geachte Collega's,

Hier in IJmuiden zijn er voor zover wij weten een tweetal situaties bekend van septic tanks in beton/baksteen uitvoering. Wij veronderstellen dat deze septic tanks gekoppeld waren aan de vele bunkers en barakken die een afvoer hadden binnen de Batterijen Sud-Ost en Olmen. De ligging is in beide gevallen zeker wel lager als daar waar de Batterijen bevinden.
Nu mijn vragen.
Zijn er onder de lezers documenten bekend met dit gegeven.
Documenten met mogelijke richtlijnen en/of tekeningen van situaties zoals riool en septic tanks.
Is er een vorm van standaardisatie van toepassing om een Batterij aan te sluiten op een zelfstandig rioolstelsel. Ondanks dat vele bunkers een afvoer had naar een zinkput direct daar buiten.
Zijn er elders langs de Atlantikwall situaties bekend van septic tanks etc.
Hopend op de nodige toelichting die iets kunnen vrijgeven van een aspect wat weinig/tot niets is toegelicht in de nodige publicaties.
Ik ga er vanuit dat de hoeveelheid manschappen de nodige boodschappen wegbracht waarin een mogelijk rioolstelsel onontbeerlijk geweest moet zijn op Batterijen.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Riool

Bericht door Ruud »

Dit was zeker een standaard. Door de Wehrgeologen werd onderzoek gedaan naar de grondgesteldheid, gelaagdheid, waterstromen enz.. De afvoer(en) werd(en) zo gemaakt dat deze de aanwezige waterwellen niet kon(den) vervuilen.

Onder de Duitse (mag denk ik wel stellen) standaard A'wall latrines zat een bezink- ofwel septicput. Als de waterstromen in de grond het niet toelieten om de bezinkput bij de latrine te plaatsen (deze zou het grondwater vervuilen) moest men deze elders graven. Meen dat er op enkele WN kaarten ook iets terug te vinden is over afvoeren naar.

De archieven van de Wehrgeologenstelle 17 bevatten iig veel informatie over onderzoek in Nederland, ook IJmuiden. In het boek Seefront IJmuiden zijn enkele plaatjes opgenomen, ik meen ook van M.Fl.B. Olmen.

De afvoerputten voor/in de bunker, die in de praktijk voornamelijk (regen)water afvoerden, lijken me een ander verhaal. Hiermee werden geen fecaliën afgevoerd, dus een bezinkputje zou mij voldoende lijken. Voor wat ik zo van een septic weet wil je voor het juist functioneren je septic niet vullen met 'schoon'-water. Als hiervoor ook buizenstelsels gelegd werden zou dit mi, vooral te maken hebben met de ondergrond, bijv. grondwater te hoog, kleigrond (geen afvloei mogelijk) oid.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Riool

Bericht door tim »

hoi, septictanks kom je inderdaad in heel nederland tegen.
toevallig weet ik er 2 te liggen in de dircete nabijheid van een badhuis.
deze liggen niet beide lager dan de bunker, dus werden waarschijnlijk met de hand gevuld (naja, met de emmer ;) )

dat archief lijkt me trouwens heel intresaant ruud!
in het boekej van hans sakkers valt ook een en ander te lezen over het omgaan met de fecalien.

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Riool

Bericht door BunkerOwner »

Ik heb een hele berg originele tekeningen en schema's betreffende de twee septictanks bij mij in de bunker. Ik weet niet in hoeverre deze van toepassing zijn op de gebruikte technieken in de oude Duitse bunkers. Deze tekeningen stammen uit 1953 - 1956.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Riool

Bericht door Ruud »

Kaartje Wehrgeologe M.A.A. 63, IJmuiden.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Riool

Bericht door ErwinZ »

Waar is dat archief te vinden? En zit er ook iets bij van Groningse stellingen?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Riool

Bericht door Ruud »

Bundes Archief, Freiburg.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”