Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

De Stützpunktgruppe Schouwen.
EricW

Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door EricW »

Onlangs kwam ik er achter dat Staats Bosbeheer een overzichtskaart heeft met de bij hen bekende locaties van bunkers.
Gisteren heb ik een aantal foto's ervan gemaakt. Bijgevoegd een verkleind exemplaar hiervan.

De kaart is niet heel erg gedetailleerd en waarschijnlijk ook niet volledig, maar misschien is het ook voor anderen interessant om de kaart (poster eigenlijk) eens te zien. Wat ik wel aardig vind is dat men een overzichtje heeft gemaakt van de (bij hen bekende) situatie gedurende 1940-45 en 2009.

Edit: omdat sommigen op dit forum een valide punt mbt de locatieaanduiding van wellicht nog niet zo bekende bunkers maakten, heb ik de foto een stuk verkleind.. dit zal het gebruiken van de info minder makkelijk maken (denk ik).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door EricW op 03 feb 2010, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door +AW+ »

hi,

thanx for the info... nice old pics.
did you know how I can find them in better resolution?

greetz

alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door ducatim901 »

Kweet niet of ze er wel bij stilstaan dat veel bunkers bij het grote publiek nog onbekend waren en dat er toch wel veel "thrillseekers" zijn die (net als ik vroeger) de bunkers ging zoeken bij het vliegveld.
Wel een beetje het spek op de kat binden.
Ik begrijp wel dat het goed is om draagvlak en extra interesse te kweken voor de natuur, de bunkers.
Maar uiteindelijk zal door het toerisme (en Schouwen heeft daar behoorlijk wat van in de zomer) wel het ongerepte
van de bunkers en de natuur af gaan.
En dat terwijl de kop van Schouwen zo een mooi natuurgebied is (op de teken na dan).
Ik snap niet dat er aan bescherming ook altijd promotie moet zitten, er moet natuurlijk wel degelijk kennis zijn van de bunkers bij de betrokken instanties maar waarom dat dan weer gelijk weer bekend maken aan het grote publiek.
Dit gaat alleen maar ten koste van de natuur en de bunkers die er in staan.
Op verschillende plaatsen is te zien dat een bunker heus niet het eeuwige leven heeft als ze niet goed beheerd worden.
En dus net zo kwetsbaar zijn als de natuur, mijns inziens zelfs kwetsbaarder.
De natuur zorgt voor een deel voor de aftakeling op lagere termijn.
Denk maar eens aan vorstschade, wortels van planten.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
EricW

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door EricW »

+AW+ schreef: thanx for the info... nice old pics.
did you know how I can find them in better resolution?
Alex: I have some 16 images taken off the same poster. They are in varying quality (image wise) because the poster was framed behind a glass protection. My camera had difficulty with the reflecting light. Lastly my focus for the shots were the 2 maps so the other smaller photos might not be as clear as you'd like. Anyway the original images have a resolution of 4256 x 2812 pixels and are some 4.3 mb each. If you have a location where I can put them I'm prepared to give you them. Just let me know if you wish.
ducatim901 schreef:Kweet niet of ze er wel bij (...) wortels van planten.
Jack: de poster was voor het publiek te zien tijdens de Monumentendag in 2009, ik heb zelf contact gezocht met Bosbeheer en de boswachter van de regio. De poster hangt tegenwoordig in Dreischor op hun kantoor daar. En ze is dus niet (meer) zo eenvoudig te zien nu. Ik ben wel verbaasd over de vriendelijkheid van Staats Bosbeheer en de medewerking aan mijn verzoek.

Ik ben het met je eens dat het geen onverdeeld goede zaak is als 'iedereen' de natuur gaat vertrappen en de bunkers vernield (zoals ik al op een aantal plaatsen zag met graffiti en vuilnis overal) maar anderzijds is het denk ik ook niet zo dat er hele volksstammen op die dingen af zullen komen. Het is toch een interesse die niet iedereen aanspreekt, het is immers niet 'mooi' of 'makkelijk' allemaal.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door ducatim901 »

Jee, pak van m'n hart zeg.....ik dacht dat het ergens op een openbare plek hing.
Toen wij een jaar of tien op sommige plekken gingen zoeken was er nog geen paadje en was
het een drama om ergens bij te komen, nu ligt er op sommige plekken nog net geen vierbaans
weg.
En dat zijn dan alleen nog maar de bunkerologen die daar gaan kijken.
Door de hoeveelheid Teken op de Kop van Schouwen kom ik er niet vaak meer.
Ik denk dat Schouwen een van de plekken in Nederland is waar de meeste Teken zijn.
Als ik weer eens op onderzoek uit ga dan lijk ik door de vele kleding wel een woestijnbewoner.
Sokken over je broek, geen opvallend gekleurde kleding (hoewel ze gastheren goed kunnen
ruiken reageren ze ook op beweging), evt handschoenen en een "cowboypet" met randen op.
Teken zijn wel intrigerende beesten maar het feit dat je er Lyme van kunt krijgen met alle
gevolgen van dien houd mij zeker tegen om vaker de bunkers op te zoeken op "De Kop".
In de loop der jaren heb ik gelukkig een goede kick kunnen vinden in het archieven onderzoek.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
EricW

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door EricW »

ducatim901 schreef:Door de hoeveelheid Teken op de Kop van Schouwen kom ik er niet vaak meer.
Ik denk dat Schouwen een van de plekken in Nederland is waar de meeste Teken zijn.
Als ik weer eens op onderzoek uit ga dan lijk ik door de vele kleding wel een woestijnbewoner.
Over die teken, in welke maanden (seizoenen) zijn ze dan het meest aktief?
Ik bedoel, ik kom tot nu toe in het gebied (duinen en stuk naast het vliegveld) geen teken tegen maar wellicht is het nu ook te koud voor ze?

En met onderzoeken bedoel jij dan het kruipen op de grond in de bosjes ofzo? Meestal loop ik zelf door de begroeiing maar ga ik niet door stukken die ondoorgrondelijk zijn..

Wat je schrijft klinkt in ieder geval erg onheilspellend en gevaarlijk. Als je niet bloot rondloopt en jezelf controleert achteraf lijkt het me toch wel mee te vallen (hoewel ik me realiseer dat er veel meer van die teken bestaan tegenwoordig dan in mijn jeugd).
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door ducatim901 »

EricW schreef:
ducatim901 schreef:Door de hoeveelheid Teken op de Kop van Schouwen kom ik er niet vaak meer.
Ik denk dat Schouwen een van de plekken in Nederland is waar de meeste Teken zijn.
Als ik weer eens op onderzoek uit ga dan lijk ik door de vele kleding wel een woestijnbewoner.
Over die teken, in welke maanden (seizoenen) zijn ze dan het meest aktief?
Ik bedoel, ik kom tot nu toe in het gebied (duinen en stuk naast het vliegveld) geen teken tegen maar wellicht is het nu ook te koud voor ze?

En met onderzoeken bedoel jij dan het kruipen op de grond in de bosjes ofzo? Meestal loop ik zelf door de begroeiing maar ga ik niet door stukken die ondoorgrondelijk zijn..

Wat je schrijft klinkt in ieder geval erg onheilspellend en gevaarlijk. Als je niet bloot rondloopt en jezelf controleert achteraf lijkt het me toch wel mee te vallen (hoewel ik me realiseer dat er veel meer van die teken bestaan tegenwoordig dan in mijn jeugd).
Normaal gesproken zijn er in de Winter (geen actieve) en de zomermaanden minder Teken.
Schijnbaar in het Voorjaar en het Najaar zijn ze het bloeddorstigst, dit waarschijnlijk omdat de teken in het voorjaar energie nodig hebben voor de voortplanting en in het najaar als voorraad om de winter te overleven.
Teken zijn taaie beesten en erg lastig te bestrijden, door dat ze meerijden op allerhande andere dieren, niet alleen warmbloedige, van Vogels, Duinhagedissen (zelf gezien op Oostvoorne), Vossen, Herten, Hazen, Konijnen, Mensen, Honden etc. hierdoor versprijden ze zich snel en komen ze overal voor waar "donoren" zijn.
In de zomer zijn er wel Teken maar zijn ze minder op zoek naar bloed.
Er worden bij bezoekerscentra bij wel folders uitgegeven en soms lees je er wel eens wat over in kranten.
De ziekte van Lyme is zelfs een beroepsziekte, een politieman (?) heeft het opgelopen tijdens een observatieklus en werd ziek.
De eerste alarmerende publikaties over de ziekte van Lyme kwamen uit de Alpen waar in een afgelegen dal de gemiddelde levensduur van de mensen daar een behoorlijk stuk lager lag dan elders, toen een arts in het dal kwam merkte hij dat veel bewoners rode vlekken hadden en diverse symtomen kregen.
Eigenlijk een beetje een reallife verhaal op basis van de kaskraker "archnafobia"!
Er is nog geen preventieve oplossing voor het Tekenprobleem.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door Sjarel »

hoi allemaal,

De teken zijn al van ong. maart tot het najaar zoalang het nog een beetje warm blijft kan zelfs toto november.
Vooral de verklikkerduinen ten noorden van nieuw-haamstede is het erg... heb op 1 dagje zoeken daar met even half uurtje rust zo'n 50 teken van me broek af getikt en later vond ik er ook nog eens 7 die zich hadden vast gebeten.

Trouwens van die kaart van monumenten vind ik eigelijk wel zonde, er staan locaties op die de meeste mensen niet kennen, en het dan weer bekend te maken is dan ook niet goed.. maar gelukkig is niet alles er op aangeven.

Eric als je nog locaties niet of nooit bent geweest zou ik je kunnen helpen want ik ken op enkele bunkertjes na bijna alle locaties en de makkelijkste paadjes want het is nogal pijnlijk om zo door de duindoorns te gaan walsen :D

Oh en trouwens provinciezeeland heeft al een tijdje de luchtfoto's van zeeland op geoweb staan en die zijn een heel stuk beter als die van google earth want daar is deze niet eens zichtbaar, http://zldims.zeeland.nl/geoweb/Map.aspx" target="_blank" en hij stamt uit 2009 dus is nog niet oud en wel luchtfoto's links aanvinken.
zie voorbeeld bijlagen,

Groet sjarel
GeoInterweb_NieuweStijl_zldims35725888136.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sjarel op 02 feb 2010, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door Remco de Goede »

He Sjarel,

Zijn idd scherpe foto's jammer dat de site beetje traag is, maar is wel veel op te zien! Je moet me nog maar een keer de resterende 501's laten zien die we vorige keer niet gedaan hebben ;)
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door Sjarel »

hee remco,

De site is vooral handig als je ergens een vermoeden hebt dat er iets te zien valt, dan kan je even kijken maar om alles af te zoeken is het inderdaad wat te sloom :p

is goed hoor, je moet me maar gewoon een pmetje sturen waneer je tijd hebt maar ik kan op zaterdag zowieso niet voor 1 uur in verband met baantje ;)

groetjes sjarel
EricW

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door EricW »

Sjarel schreef:Eric als je nog locaties niet of nooit bent geweest zou ik je kunnen helpen want ik ken op enkele bunkertjes na bijna alle locaties en de makkelijkste paadjes want het is nogal pijnlijk om zo door de duindoorns te gaan walsen :D
Ik hou me aanbevolen voor hulp bij de bouwsels die aan de rand van het duin staan naast het vliegveld (richting slotbos). En ook het deel noordelijk van Nieuw Haamstede (alhoewel je verhaal over die teken me wel enigszins afschrikt :cry:).
Misschien eens een keer afspreken op locatie oid?
Sjarel schreef:Oh en trouwens provinciezeeland heeft al een tijdje de luchtfoto's van zeeland op geoweb staan en die zijn een heel stuk beter als die van google earth want daar is deze niet eens zichtbaar, http://zldims.zeeland.nl/geoweb/Map.aspx" target="_blank" target="_blank" en hij stamt uit 2009 dus is nog niet oud en wel luchtfoto's links aanvinken.
Geweldige website zeg, ik had al een kaart gekocht met schaal 1:25.000 maar deze beelden zijn nog veel duidelijker. Bedankt voor de tip nog.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door a.weijerman »

mbt De teken; pas op - zodra het ook maar even boven het vriespunt is is het feest geloof ik dit jaar!
Afgelopen vrijdag voor het eerst weer in een jaar bij Carmen op Walcheren op inspectie geweest; bingo - een volgezogen teek!
Achterlijk vroeg dus.
Dacht ik dat het vorig jaar op Schouwen vroeg was (24 feb)! ...maar het kan dus nòg vroeger.

Inderdaad - goed inpakken, tekenspray kopen (je lijf èn al je kleren volspuiten), bij thuiskomst meteen je kleren allemaal in de wasmachine, en je lijf checken.....wat kan een mens nog meer doen.
Tot op heden 1x een besmette teek gehad - mooie rooie kring, en binnen 8 uur aan de penicilline.
(Was op Walcheren bij Fidelio trouwens, 2003)
h.h.h. gevaarlijke hobby hoor die bunkers...

Die bunker kaart heb ik ook gezien (logisch)...zou ik me geen zorgen om maken, stonden niet echt interressante locaties/zaken op.
Was een beetje halfbakken poging tot op heden - houden zo.
Hoi, Lex.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door a.weijerman »

o.k - Toeval bestaat niet (zeggen ze..), teletekstpagina van vandaag; ziehier de ernst van de situatie!
Sjarel; doe er niet te luchtig over over het aantal beten...zou zonde zijn als je ziek wordt.

Vandaar dat ik eigenlijk alleen nog maar op pad ga midden in de winter naar Schouwen om fotos te nemen
en te speuren naar "nieuw"spul voor Bunkersite (en bij voorkeur als het vriest).

Hoi, Lex.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HarryB

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door HarryB »

Beste mensen,

Ik ben lid geworden van dit forum nadat ik vanalles gelezen had over de bunkers op Schouwen. Erg interessant allemaal!
De kaart waar jullie het over hebben van Staatsbosbeheer heb ik ook gezien op Open momumentendag, ook heb ik de maker ervan gesproken. Hij vertelde dat hij die kaart enkel had willen maken omdat de locaties niet tot in detail aangegeven staan. Dat had hij bewust gedaan. Ook had hij nog waardevolle resterende bunkers in de Verklikker en op een aantal andere punten bewust weggelaten omdat deze in het gebied ook niet te zien zijn. Hij wist er heel veel van en had foto's bijzich van een aantal St.'s in die tijd in de duinen bij Nieuw-Haamstede. En wees hij mij op een Tobruk bij mijn woonplaats Brouwershaven in de dijk die ik nog niet kende. Hij had ook bunkers dichtgemaakt in de duinen voor vleermuizen of om vandalisme tegen te gaan bij tekeningen. Weet iemand wie deze persoon is en heeft iemand contactgegevens voor mij? ik zou graag meer te weten komen over de bunkers en wat hun status is bij de beheerders. Lijkt erop dat die zich steeds meer realiseren dat het om waardevolle cultuurhistorie gaat!

Groeten Harry
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Bunkerkaart Staats Bosbeheer (2009)

Bericht door a.weijerman »

Hm, een tobrukje in de dijk bij Brouwershaven....die ken ik nog niet in mijn Schouwen archief(je).
Een hiaat - jakkes!
Heb daar ook wel eens veld gelopen met regen wind en overige nare toestanden...heb toen alleen een Vf achtig ding gevonden in de Noordwal,
vlakbij de molen.. waarvan ook niet eens helemaal zeker is dat het duits is (maar't zal wel).
Om kort te gaan; kun je even melden waar die tobruk dan zit, zou dit zeer op prijs stellen,
bij voorbaat dank Harry, en bunker-ze!
Hoi, Lex.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schouwen”