Drijvende of zwevende bunkers

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
Plaats reactie
BunkerOwner

Drijvende of zwevende bunkers

Bericht door BunkerOwner »

Wat bedoelen ze met 'drijvende-' of 'zwevende' bunkers in west Nederland?

Ik lees het af en toe en vraag me af hoe je dat moet zien?
Is dat een grote plaat waar de bunker op staat zonder verdere fundering/palen?
Joop Schreuder †

Re: Drijvende of zwevende bunkers

Bericht door Joop Schreuder † »

Wet van Archimedes even googelen dan moet je het principe wel kunnen begrijpen volgens mij.
En daarna even wat sites van fuderingbedrijven afstruinen. Is bouwkundig basisprincipe, heeft verder niets iets speciaal met bunkers van doen.

Succes!

Joop

BTW, heb je ook een voornaam? praat wel makkelijker.
BunkerOwner

Re: Drijvende of zwevende bunkers

Bericht door BunkerOwner »

Joop Schreuder schreef:Wet van Archimedes even googelen dan moet je het principe wel kunnen begrijpen volgens mij.
En daarna even wat sites van fuderingbedrijven afstruinen. Is bouwkundig basisprincipe, heeft verder niets iets speciaal met bunkers van doen.

Succes!

Joop

BTW, heb je ook een voornaam? praat wel makkelijker.
Ok, dank hiervoor!

Dit idee dus:
301px-Buoyancy.svg.png
Roepnaam: Rik
Praat inderdaad makkelijker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Drijvende of zwevende bunkers

Bericht door Joop Schreuder † »

OK Rik,

Onderstaan even theoretisch ruw uitgewerkt waarom een bunker in een uiterste geval kan gaan drijven. Meestal echter zal een dergelijk object gaan meebewegen met de wisselende grondwaterstand wat ertoe kan leiden dat het losscheurt van zijn fundatie. Tussen de fundatie en het object kan dan onregelmatig zand en grond inspoelen wat tot scheefstand en ongelijkmatige belasting van de fundering leidt als het grondwaterpeil weer eens zakt. Na enkele cycli kan de fundering hierdoor deels bezwijken waardoor het geheel onherstelbaar gaat verzakken. Remedie is om een fundering te maken met een aantal zg trekpalen en deze onverbrekelijk aan het object vast te maken.

Greetz,

Joop
Opwaartse kracht bunker.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Drijvende of zwevende bunkers

Bericht door BunkerOwner »

Hartstikke bedankt Joop!
Erg duidelijk.
BunkerOwner

Re: Drijvende of zwevende bunkers

Bericht door BunkerOwner »

Hoe zou het er dan ongeveer uit komen te zien met deze gegevens?:
Opwaartse_kracht_bunker2.jpg
En hoe is de fundering over het algemeen geregeld bij bunkers?
Palen van x-meter eronder ? Een plaat?

Thnx voor de hulp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Drijvende of zwevende bunkers

Bericht door Joop Schreuder † »

Rik,

Onderstaand de uitwerking van de grondbelasting.

Een standaard voor de fundering van bunkers is er niet. Alles is maatwerk en volgt uit de statische belastingberekening (die heb je nu globaal), de dynamische berekening (krachten door afvuren geschut, krachten door treffers, krachten door nabije atoomexplosies etc etc, krachten door grondbewegingen en zettingen) volgt per object uit een programma van eisen en de draagkracht (sondering) van de ondergrond ter plaatse.
Hierin ook inbegrepen het aanbrengen van een verbrede voet (overstekende funderingsplaat).

Greetz

Joop
Opwaartse kracht bunker Rik.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Drijvende of zwevende bunkers

Bericht door BunkerOwner »

Jeeeeez, hartstikke bedankt zeg.
Heb je hier een programma voor geschreven of doe je dit zo uit 'de losse hand'?

Het betreft hier inderdaad de bunker te Goes.
De tekening gebruik ik louter voor eigen gebruik en er worden verder geen zaken aan 'vast gehangen'.

Nogmaals mijn grote dank.
RonEr †

Re: Drijvende of zwevende bunkers

Bericht door RonEr † »

Aan de hand van deze discussie herinner ik me opeens dat de vliegtuigshelters op Leeuwarden
een soort 'drijvende' constructie hebben.
BunkerOwner

Re: Drijvende of zwevende bunkers

Bericht door BunkerOwner »

RonEr schreef:Aan de hand van deze discussie herinner ik me opeens dat de vliegtuigshelters op Leeuwarden
een soort 'drijvende' constructie hebben.
Ik dacht zelf bij 'drijvend' aan iets als:
drijvend.png
Of:
drijvend2.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Drijvende of zwevende bunkers

Bericht door Joop Schreuder † »

Een drijvende constructie heeft natuurlijk alleen zin als een voorwerp ook geheel of gedeeltelijk zou kunnen drijven in open water. Met een bunker lukt dat over het algemeen niet, probeer het maar eens zou ik zeggen :lol: Bij een vliegtuigshelter zou dat wel kunnen lukken als je hem volledig onderkerdert.

Maar meestal wordt een constructie op een slappe of instabiele bodem van extra opdrijvend vermogen voorzien om de funderingsconstructie eenvoudiger en dus goedkoper te maken.
Voor bepaalde defensiewerken speelt daarbij mee dat deze ook tot op zekere hoogte bestand moeten zijn tegen seismische golven die ontstaan na inslag van een explosief in de nabijheid. Bij geschutbunkers is scheefstand een ramp maar een uit het lood staande, maar verder stabiele vliegtuigshelter is nog prima bruikbaar.

Maar ook hier kan de werkelijkheid je snel inhalen. De Duitsers verloren al tijdens de oorlog een aantal bunkers in de duinen die door afslag of verstuiving van de, op zich zeer stabiele, ondergrond van de duinen afgleden en op het strand terecht kwamen.

Greetz

Joop
Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”