15 KVA B -- Stützpunkt Rosmarin

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Plaats reactie
Tom Oliviers

15 KVA B -- Stützpunkt Rosmarin

Bericht door Tom Oliviers »

Hieronder een luchtfoto uit 1961 van IGN.fr (gratis te downloaden luchtfoto's !!)

Op de Duitse kaart van 1944 staat het StP Rosmarin meer naar het noorden van deze locatie aangeduid, op luchtfoto's van 1961 is hier simpelweg niets te zien! Meer naar het Oosten van deze 118c hospitaalbunker ligt dan weer het Stützpunkt "Roswitha", dat op zich dan weer véél te ver van deze bunker gelegen is (1260m tot aan de eerste bunker van StP. "Roswitha")

Volgens mij hebben ze de locatie van StP "Rosmarin" op de Duitse kaart verkeerd aangeduid (een mogelijkheid)... Iets was nog al voorgevallen is op andere Duitse kaarten. De locatie van deze 118c staat noch op de kaart van '43, noch op de kaart van '44 aangeduid. (ik ontbreek wel de eerdere kaarten van dit gebied, maar ik denk toch niet dat ze een hospitaalbunker van dit kaliber zouden verlaten hebben in '43 ??!)

Op luchtfoto zie je nog andere bunkertjes links van, en onder de 118c staan, die nu verdwenen zijn. (enkel de 118c resteerd)
1A4 IGN 01 -- BFA.jpg
Wat denken jullie hiervan?

Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen
Tom Oliviers

Re: 15 KVA B -- Stützpunkt Rosmarin

Bericht door Tom Oliviers »

Ah, ineens valt mijn frank dat er daar nog bunkers van 15 KVA C binnen het gebied van 15 KVA B liggen... had dat ooit eens op een kaartje aangeduid en dat zat uiteraard in men map van 15 KVA C waardoor ik deze niet terug zag...
Enfin, deze hospitaal behoorde NIET tot het Stützpunkt "Rosmarin", noch tot het Stützpunkt "Roswitha". Hij behoorde tot het Wiederstandsnest 78 "Panke" van het AOK 15 -- KVA C gebied !!
1A2 01 -- BFA.jpg
Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 15 KVA B -- Stützpunkt Rosmarin

Bericht door Bunkertju »

Klopt ... Tom

Staat aangeduiud als KVA B ... WN Panke (118c en 622)

Wel verwarrend weer .. Staat aangeduid als WN 78 .. en dat is KVA C weer "Schwan"

420 Ïmmelmann .. staat dan ook weer vermeld in KVA C !!!

Beetje rommelig is het niet !!!

Grtzz

Jan
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 15 KVA B -- Stützpunkt Rosmarin

Bericht door maarten-stahlbeton »

Waar is ons Tommeke heen?
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”