Vuurleidingspost MKB Prinz Heinrich - Mont Vasseur

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Ruben

Vuurleidingspost MKB Prinz Heinrich - Mont Vasseur

Bericht door Ruben »

Was:

Onbekende (observatie?) bunker, Mont St. Michel

In 2004 hebben we een week in de omgeving van Calais gezeten, daar zijn we destijds een complex tegen gekomen waarvan ik nog steeds niet weet welke het is.

Hij ligt voor zover ik nu nog kan nagaan op de Mont St. Martin, een paar honderd meter landinwaarts achter de 2 637's van Bt. Lindemann.

De vraag is kent iemand dit complex?


Maar na wat research blijkt dat het om de vuurleidingspost van MKB Prinz Heinrich gaat.

De observatie post waar we zo ongeveer over struikelden.
83638.jpg
De ingang met links een personeels onderkomen?
83639.jpg
Lange gang naar binnen.
83640.jpg
Voormalig toilet.
83641.jpg
De gang naar buiten van binnenuit gezien.
83642.jpg
Voormalige Douche.
83643.jpg
Gang naar de achterste ruimte met de observatie post.
83644.jpg
Nooduitgang
83645.jpg
De observatiepost van onderen bekeken.
83646.jpg
Restanten van telefoon kabels.
83647.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ruben op 12 aug 2010, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Onbekende (observatie?) bunker, Mont St. Michel

Bericht door Remco de Goede »

Hoi Ruben,

Heb je een Google earth print screentje van deze locatie, dan weten we precies waar je bedoelt. Mij komt deze locatie zo op het eerste gezicht niet bekend voor maar wellicht weet ik het als ik zie waar het is.

Groet

Remco
Ruben

Re: Onbekende (observatie?) bunker, Mont St. Michel

Bericht door Ruben »

Uit mijn hoofd (het is 6 jaar terug) is dit de locatie, ik ga even kijken of ik nog een aantekening op de papieren kaart heb gemaakt, misschien dat er ik daar nog wat uit kan herleiden.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Onbekende (observatie?) bunker, Mont St. Michel

Bericht door ducatim901 »

Dag Ruben,
Ik heb in één van de IBA of DAWA blaadjes eens gelezen dat het een hoofdkwartier was maar waarvan dat is me ontschoten.
Misschien van één van de H.K.A.A.'s of van de Eisenbahngeschützbatterien (die in de steengroeve -bij de motorcrossbaan- zijn garage had?).
Ik zal het paarse boek van Chazette er eens op na slaan.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Ruben

Re: Onbekende (observatie?) bunker, Mont St. Michel

Bericht door Ruben »

Hallo Jack,

Het is waarschijnlijk de vuurleidingspost van MKB Prinz Heinrich, de omschrijving van deze bunker in het boek de atlantikwall van Frank Phiippart, komt exact overeen met de foto's. Op een oud notitie blaadje kwam ik die verwijzing weer tegen.

Ik ga even kijken of ik de locatie wat beter kan achterhalen en dan eens kijken of ik met google earth iets terug kan vinden.

Edit: Nu met locatie. locatie zit een stuk van de verwachte locatie af maar is voor 99% zeker. De berg is dan ook niet de Mont St-Martin maar de Mont Vasseur Ik pas de startpost wel eventjes aan en of ik nog meer foto's op CD heb. D

Groet, Ruben
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vuurleidingspost MKB Prinz Heinrich - Mont Vasseur

Bericht door Bunkertju »

Hoi Ruben

Is een mooie en schone locatie daar :D
Ben er een paar maanden terug nog geweest ... de mooie lange gang en de kamers waren erg leuk.

Ik heb de GE kaartjes verwijderd , Hopelijk blijft de locatie dan nog in deze mooie toestand ;)

Wel kan ik je zeggen dat het een SK Gefechtsstand is behorende aan WN 126 - Bonn.
Er ligt ook nog een Feldmässig werkje in de buurt.

Dit voor nu.

Groetjes

Jan
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Onbekende (observatie?) bunker, Mont St. Michel

Bericht door Bunkertju »

Remco de Goede schreef:Hoi Ruben,

Heb je een Google earth print screentje van deze locatie, dan weten we precies waar je bedoelt. Mij komt deze locatie zo op het eerste gezicht niet bekend voor maar wellicht weet ik het als ik zie waar het is.

Groet

Remco
Remco : Heb de GE Kaartjes verwijderd ... Voor de locatie kan je me mailen

Jan
Ruben

Re: Vuurleidingspost MKB Prinz Heinrich - Mont Vasseur

Bericht door Ruben »

Bunkertju schreef: Wel kan ik je zeggen dat het een SK Gefechtsstand is behorende aan WN 126 - Bonn.
Er ligt ook nog een Feldmässig werkje in de buurt.
Volgens het boek van Frank Philipparts zou het de vuurleidingspost van MKB prinz heinrich zijn. Volgens een kaartje wat ik heb zijn de twee noordelijk gelegen 637's Stp 108 Geresheim, uit het boek maak ik op dat het WN 126 - Bonn is.

De vraag is dus een beetje wat er nu juist is.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Onbekende (observatie?) bunker, Mont St. Michel

Bericht door Remco de Goede »

Bunkertju schreef:
Remco de Goede schreef:Hoi Ruben,

Heb je een Google earth print screentje van deze locatie, dan weten we precies waar je bedoelt. Mij komt deze locatie zo op het eerste gezicht niet bekend voor maar wellicht weet ik het als ik zie waar het is.

Groet

Remco
Remco : Heb de GE Kaartjes verwijderd ... Voor de locatie kan je me mailen

Jan
Doe mij die maar ;)
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vuurleidingspost MKB Prinz Heinrich - Mont Vasseur

Bericht door Bunkertju »

Ruben schreef:
Bunkertju schreef: Wel kan ik je zeggen dat het een SK Gefechtsstand is behorende aan WN 126 - Bonn.
Er ligt ook nog een Feldmässig werkje in de buurt.
Volgens het boek van Frank Philipparts zou het de vuurleidingspost van MKB prinz heinrich zijn. Volgens een kaartje wat ik heb zijn de twee noordelijk gelegen 637's Stp 108 Geresheim, uit het boek maak ik op dat het WN 126 - Bonn is.

De vraag is dus een beetje wat er nu juist is.
Hoi Ruben

De 2 Noordelijk gelegen 637's zijn ook van WN 126 Bonn.
Stp 108 Geresheim ligt meer westelijk (Richting 107 Neuß).

Dus WN 126 Bonn bestaat uit Mont St-Martin en Mont Vasseur.
Stp 108 Geresheim ligt op Mont Fouret.

Atlantikwall Relikte maakt in zijn plattegrond ook melding van Stp 108 - Geresheim (Misschien heb je daar je info vandaan).

MVG
Jan
MpM
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 mar 2009, 23:59
Locatie: Vlissingen

Re: Vuurleidingspost MKB Prinz Heinrich - Mont Vasseur

Bericht door MpM »

Aloha harde denkers,
even terugkerend naar de vraag, met name naar de functie van de bunker.
Als dit de Leitstand is van Battr. Prinz Heinrich zou zijn, hoe kan het dan de dat de andere 5 grote batterijen de "normale" grote Leitstanden hebben met alle functies voor de vuurleiding onder het dak. O.k., Battr. Oldenburg had eerst een losse houten toren voor waarneming, maar de vuurleidingsfuncties zijn wel ondergebracht in een bunker die (ongeveer) overeenkomt met de andere Leitstanden.
Voor de Leitstand van Battr. Friedrich August was ik helaas net te laat voor een opmeting dus van deze heb ik geen gegevens. (als iemand ze heeft.. :P )
Als ze vanuit deze bunker de vuurleiding hebben gedaan voor Battr. Prinz Heinrich, in combinatie met de gegevens van de Peilstanden, hoe hebben ze dan waargenomen? Het torentje is toch veel te klein hiervoor.

Het enige wat ik met enige zekerheid kan zeggen is dat het een Marinebunker is, voor de rest heb ik geen bewijs dat dit de Leitstand is.

Grtz, Marc
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vuurleidingspost MKB Prinz Heinrich - Mont Vasseur

Bericht door Remco de Goede »

Wat ik weet is dat hij eergisteren zwaar begroeid was met braamstruiken ;) . Die douchebak is ook wel grappig trouwens!
Zal er een ladder gezeten hebben om in het eerste deel van de observatiepost te komen, want alleen het bovenste stuk zitten klimijzers.
Ruben

Re: Vuurleidingspost MKB Prinz Heinrich - Mont Vasseur

Bericht door Ruben »

Remco de Goede schreef:Wat ik weet is dat hij eergisteren zwaar begroeid was met braamstruiken ;) . Die douchebak is ook wel grappig trouwens!
Zal er een ladder gezeten hebben om in het eerste deel van de observatiepost te komen, want alleen het bovenste stuk zitten klimijzers.
ik denk eerder dat deze er los gestaan heeft, voor zover ik weet waren er geen sporen te zien dat deze ergens aan de muur bevestigd heeft gezeten. Bovenaan zal een plateau hebben gelegen, ik heb destijds ook een foto gemaakt door de openingen van de toren en daar zijn brede randen te zien waar een vloertje op kan hebben gelegen.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Onbekende (observatie?) bunker, Mont St. Michel

Bericht door Remco de Goede »

ducatim901 schreef:D of van de Eisenbahngeschützbatterien (die in de steengroeve -bij de motorcrossbaan- zijn garage had?).

Groeten Jack.
Wat zit hier nou precies bij deze motorcrossbaan, de ingang is dicht en bovenop de heuvel zag ik wat beton liggen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Vuurleidingspost MKB Prinz Heinrich - Mont Vasseur

Bericht door Bas de Mos »

Remco de Goede schreef:Wat zit hier nou precies bij deze motorcrossbaan, de ingang is dicht en bovenop de heuvel zag ik wat beton liggen.
Dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar hij is nu hermetisch afgesloten, en beter houden we dat zo ;)
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”