Hallo iedereen
Graag wat hulp met onderstaand probleem:
In de buurt van Calais staat in Stp 26 Elbe een L434 Geschwadergefechtsstand. In het boek "De Atlantikwall. Van Willemstad tot de Somme" staat dat de hier aanwezige eenheid de 5de Compagnie van het Luftgaunachrichtenregiment BNF was en dat de bunker te maken had met de nachtjagd. Dit levert toch wel enkele problemen op voor mij:
1. Wie nachtjagd zegt, zegt vliegende eenheden. Welke rol speelde de bunker in Calais hier dan? Zelfs op de site http://www.gyges.dk staat nergens dat Calais een rol speelde in de Duitse nachtjagd.
2. Het Luftgaukommando BNF, waarvan het luftnachrichtenregiment deel uitmaakte, had volgens mij helemaal niets te maken met vliegende eenheden, maar coordineerde o.a. de Flak en de oog- en oorwaarnemingen van vijandelijke vliegtuigen (terwijl de radars aan de kust bediend werden door het Luftnachrichtenregiment 52). Het luftnachrichtenregiment faciliteerde volgens mij de verbindingen die hiertoe benodigd waren. Indien dit correct is en de 5de compagnie inderdaad in stp Elbe gelegerd was, wat deed de L434 daar dan, aangezien die was bedoeld voor de coordinatie van vliegende eenheden.
3. In het hele AOK 15 is maar 1 dergelijke bunker gebouwd. Waarom dan in Calais? Wat werd er vanuit de bunker gecoordineerd?
4. Maakt de transmissiebunker die iets verder naar het zuiden staat ook deel van Elbe?
Alvast bedankt aan eenieder die wil reageren om dit probleem op te lossen.
Werner