Harri 1 (Camperduin)

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Hallo iedereen,

Ik ken eerlijk gezegd geen foto's van Batterij Kamp uit de oorlog. Wel natuurlijk van erna, de bekende met de M162a, de andere foto's van de tankversperringen en in de NIMH fotocollectie zit nog een aantal foto's van de batterij. Op een Duitse stafkaart (onbekende datum) van het complex (waarop de Kdstand en de T-bunkerserie op aangegeven staat) wordt alleen melding van een Würzburg Riese gemaakt. Ook is er niet direct sprake van een bunker die direct (lees: pal naast) de sokkel voor de WR ligt. Dat zou kunnen duiden op een vroege kaart, of een late, maar dan had de bunker er nog wel op gestaan.
Wel vaag dat de coördinaten van de RAF Intelligencerecords niet overeenkomen met de vermoedelijke locatie die nu boven water is gekomen. Ik ben benieuwd welke foto van de batterij je hebt opgescharreld, en wat daar op te zien is.

Wanneer wordt er overigens voor het eerst melding gemaakt van de WR bij Camperduin?

Ben nog steeds benieuwd naar de foto van Jens.

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door hnauta »

Hallo Paul,

De FuMO 214 Würzburg wordt pas op 31 mei 1944 in de lijsten van het KTB AidN vermeld:

"FuMO 214 (Flak) Kamperduin Stahlbaumontage abgeschlossen. Hochfrequenzmontage nach Zandvoort"

En op 13 juni 1944 wordt vermeld:

"Im Rahmen des 2. Wüzrburg-Riesenprogrammes wurde im Laufe des Monats 2 FuMO 214 Flak mit den Geräten 'Ursula' bei Zandvoort und 'Harri 2' bei Kamperduin in betrieb genommen."

De Würzburg heeft er grofweg een jaar gestaan, de FuMO 24 en FuMO 3 bij elkaar slechts driekwart jaar.

De twee foto's die ik hier heb zijn overigens afkomstig uit het NIMH.

Gr,
Hans
luchtkastelen 40-45

Foto FuMO214 Camperduin

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Hans e.a.,

knappe foto, waarvan de locatie exact terug te vinden is op bijgevoegd kaartje. Volgens mijn berekeningen is de foto in zuidelijke richting gemaakt. De bunker op de voorgrond is B62 die in NO-richting landinwaarts flankeert. Ook de boerderij is herkenbaar op het kaartje. Als je situatietekening 297 er zuidelijk aanplakt (heb ik hier niet gedaan), ligt de FuMO214 precies middenin beeld op een duintop conform de foto. Op de voorste duinpunt linksmidden op de foto lagen 2 Flakopstellingen (een open en een L4nogwat). De FuMO3 zou op dezelfde duintop als de WR hebben gestaan, maar afhankelijk van de (onbekende?) datum van de foto en de lage resolutie zal die wel niet te zien zijn.

Groet, René D.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jens

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door Jens »

Omdat iedereen nu zegt dat het eigenlijk niet kan begin ik ook te twijfelen... Een bekende van me, Arie Mink, leeft hier al zijn hele leven en zegt dat dat ding er bleef staan tot er een rotonde kwam en dat dat ding op wielen stond, maar niemand de moeite heeft genomen om hem weg te halen. Ook wist hij te vertellen dat er een stuk verder een gigantische hoe hij het noemde "commandobunker" lag waarvan het dak er een keer is afgeblazen.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door AvB »

Plaatselijke 'leken' bronnen zijn soms handig maar nog vaker lijkt het geheugen niet altijd betrouwbaar.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door hnauta »

Hallo Jens,

Het hoeft niet te betekenen dat er helemaal niets op de plaats van de rotonde stond, natuurlijk. Alleen in dit geval zal het niet de FuMO 3 zijn geweest met Tarnname Harri 1.

Ik heb ook nog meldingen van radar of communicatie apparatuur bij Camperduin met Tarnname "Berta IV" en "Chinese III", maar wat dat is geweest moet ik nog even uitvlooien.

De melding dat het dak van de commandobunker af was geblazen staat mij ook nog vaag bij. Vlak de erge storm (1972, 1973 of 1980), ben ik samen met mijn vader bij Camperduin gaan kijken naar paviljoen Minkema, dat voor een deel verwoest was. Daar vlakbij lag een hele bunker waarvan het dak weg was. Niet vanwege de storm natuurlijk, maar vanwege sloopwerkzaamheden of iets dergelijks. Of dit de kommandobunker betrof weet ik niet.

Gr,
Hans
utb1942

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door utb1942 »

Dag allemaal,
Ik heb even op Goole Earth gekeken, ik denk dat de fout in 43 of 42 minuten zit. De Camperduin positie is gelijk aan de Schoorl positie, met het verschil van 42 minuten (Schoorl) en 42 minuten (Camperduin) de grade en seconden van beide posities zijn gelijk!

Groet, Jan Uittenbogaard
Plaats reactie

Terug naar “Radar”