Algemene Vragen

Gebruikte Radar en diverse Zend- Ontvangmiddelen
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Bas de Mos »

Hey, ik zag deze foto laatst al eens langs komen hier ergens volgens mij:
50715164.jpg
wie weet precies waar in Rotterdam dit is (naam van het gebouw)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Hey Bas,

Mocht Rotterdam je trekken is dit een leuk plekje. Het is de Oude Haven nabij Blaak. De oudste haven van Rotterdam en het gebouw is 'het witte huis'', stammend uit 1898. En een leuk feit dat ik net lees; het was ooit de hoogste 'wolkenkrabber' van Europa. Kun je nagaan hoe laag de wolken toen hingen.. :)

Laat je overigens niet misleiden door het raamwerk op het dak. Dat is hier in een ander onderwerp al eens gebeurd :)
Tegenwoordig staat er als ik me niet vergis een enorme Westermaijer reclame op.

edit; yes:
http://www.panoramio.com/photo/138849" target="_blank
Annelies

Re: Algemene Vragen

Bericht door Annelies »

Ik denk dat dit een foto is van net na het bombardement in mei 1940. Rechts liggen de huizen in puin en de stad rookt nog flink.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Danny »

Lijkt me stug met zo'n grote nare Duitse radar op dat gebouw :P
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Sebastiaan »

Ah dat is die "van Nelle radar".. dat herinner ik me nog wel.. makkelijk te vergissen voor een echt radarscherm idd.. :P
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Algemene Vragen

Bericht door Robin de Goede »

Hier een leuke kist voor buizen voor de Fu SE62 (Ebay.de)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Danny »

Hallo,

Ik zou graag willen weten waar een FuMB 21 nu eigenlijk precies voor diende. In Katwijk stond deze opgesteld voor de M152, zoals al eerder aangegeven in het topic over Gerät Freya onder Stp. Gr. Katwijk. (Naam: Keiler Bruno) Werd dit gebruikt door de Heer, Marine of Luftwaffe of is dit niet te zeggen. Hij stond in ieder geval in een Heeres stelling. (HKAA1230). Ik stel mijn vraag maar even hier, daar ik niet precies weet in welk topic dit thuishoort.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Algemene Vragen

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

De FuMB was een soort van passieve radar. Het apparaat zond dus zelf geen radarpulsen uit, maar was 'slechts' een ontvanger van radarpulsen uitgezonden door de geallieerde radarsytemen. Op die manier kon men dus wel vijandelijke vliegtuigen of schepen uitpeilen, mits die wel hun radar hadden aanstaan. Het was niet mogelijk om de afstand van het doel te bepalen, alleen de richting kon worden bepaald.

Bij active radars zoals bijvoorbeeld de Würzburg zond het apparaat zelf een radarpuls uit waarvan de weerkaatste echopuls weer werd ontvangen. Hierdoor was het mogelijk om naast richting ook de afstand te bepalen. Het mag duidelijk zijn dat een actieve radar meer voordelen had dan een passieve radar, maar omdat de geallieerden op een gegeven moment heel goed de Duitse active radar konden storen, ging men ook over op het gebruik van passieve radars.

De FuMB 21 was een combinatie van de FuMB 4 'Samos' en de FuMB 5 'Fanö'. De FuMB 4 was werkzaam op frequentieband 90-470 MHz en de FuMB 5 op 400-800 MHz.

De FuMB 21 te Katwijk was in gebruik door de Kriegsmarine, maar ook de Luftwaffe gebruikte dit soort passieve radars op andere locaties (maar niet te Katwijk..).

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Danny »

Oke, erg interessant Klaas, bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord. Waarom hadden ze deze radar dan trouwens terwijl ze ook een Wurzburg tot hun beschikking hadden? Ving de FuMB21 het signaal sneller op als de Wurzburg of iets dergelijks? Ik bedoel eigenlijk: gebruikten ze de FuMB21 dan om vijandelijke schepen te detecteren om deze vervolgens nauwkeurig uit te peilen door middel van de Wurzburg?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Algemene Vragen

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Zoals in mijn vorige berichtje ook al stond ( :shock: ) gingen de Duitsers naast de active radars ook passieve radars gebruiken omdat de active radars steeds vaker gestoord werden door de geallieerden en daar daardoor niet altijd bruikbaar waren.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Danny »

Dus eigenlijk was het een soort "backup" ontvangsysteem. Nee ik vond het al zo dubbelop om twee dingen met het zelfde doel neer te zetten. Maar je hebt gelijk, met de FuMB21 kon je natuurlijk niet zenden maar alleen ontvangen zoals je al zei. Ze konden dus niet alleen een FuMB21 neerzetten om het storen te vermijden, daar het zenden nodig was voor het uitpeilen. Ging dat storen dan met van die aluminium sliertjes die ze uit een vliegtuig gooiden of deden ze dit door middel van een stoorzender die op de zelfde frequentie signaal terugzond naar de Wurzburg.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Algemene Vragen

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

De geallieerden stoorden de Duitse radars met zowel het afwerpen van aluminium stroken (window) als met stoorzenders.

Groeten, Klaas
jan lugtmeijer †

Omgeving Amsterdam

Bericht door jan lugtmeijer † »

Iemand die weet wat,waar enzo?
amsterdam a.jpg
amsterdam.jpg
amsterdam zoom.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Algemene Vragen

Bericht door ducatim901 »

Ik neem aan dat dit in de buurt van Schiphil geweest is.
Het verzet heeft er behoorlijk wat kaartjes van gemaakt.
De antennes worden alleen anders ingetekend, zou dus ook iets anders kunnen zijn.
Wel mooi dat er foto's van zijn!
Ik zal de boeken er eens op na slaan.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Algemene Vragen

Bericht door hnauta »

Hallo Jan,

De locatie is bij de bocht van de Durgerdammergauw tussen Ransdorp en het Kinselmeer, noord van Amsterdam.

Dit is een zogenaamd Adcock Station, een radio-peil station ten behoeve van navigatie en plaatsbepaling. In hoeverre dit te maken had met Schiphol, of de nabij gelegen watervliegtuigbasis Schellingwoude durf ik niet te zeggen.

Te oordelen aan Google Earth opnamen staat het bedieningsgebouwtje er nog!

Groetjes,
Hans
Plaats reactie

Terug naar “Radar en andere Zend- Ontvangmiddelen”