WN. 12H

De Stützpunktgruppe Vlieland
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

WN. 12H

Bericht door Whampsy »

Voor de liefhebbers:
Foto's van de stelling toen de woonbunkers en keukenbunker in november opengegraven waren.
HPIM0174.jpg
HPIM0183.jpg
Tobruk 01.jpg
Keukenbunker 09.jpg
Woonbunker C 04.jpg
Woonbunker A 16.jpg
Woonbunker B 05.jpg
- Jeffrey
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Whampsy op 15 mei 2008, 18:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: WN. 12H

Bericht door Danny »

Mooie geschutsbedding! Is dat voor 2cm flak?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: WN. 12H

Bericht door Whampsy »

Ik denk dat t voor 2cm was ja. De flak stond normaal in de nis op de foto, en kon dan naar links (bedding op de vorige foto) of naar rechts verplaatst worden.
HPIM0208.jpg
- Jeffrey
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Whampsy op 15 mei 2008, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: WN. 12H

Bericht door tim »

hoi whampsy, mooie plaatjes,
die kleuren in die keuken, zijn die volgens jou origineel?
ik heb in den helder een keer een bunker gevonden waarin dezelfde kleuren zaten, volgens mij origineel....

hebben jullie ook nog verdere plannen met de bunkers, of was deze actie gewoon ''voor de lol''?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: WN. 12H

Bericht door Whampsy »

Nee, de kleuren in de keukenbunker zijn niet origineel. De bunker is in de jaren '70 door de toenmalige jeugd gebruikt als 'barbunker'.

Het is de bedoeling dat de stelling gebruikt gaat worden als museum. De bunkers zijn open gegraven voor een bouwkundig onderzoek. Ik ben er zelf bij geweest toen de bouwkundigen langskwamen en t klonk allemaal goed. Dus zeer waarschijnlijk gaat er een museum komen :D

- Jeffrey
pauldijkstra

Re: WN. 12H

Bericht door pauldijkstra »

He Jeffrey,

Jij ook hier ;-) Leuk dat je mee doet aan de discussie over bunkers op Vlieland binnen het Fortificatieforum. Met z'n allen komen we misschien nog veel te weten over Vlieland.

Groetjes,

Paul
Klasio †

Re: WN. 12H

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Een 2cm Flak heeft volgens mij nooit in Wn 12 H gestaan, dus de aanname dat deze Bettung voor 2 cm Flak was, is denk ik geschiedsvervalsing...

Volgens de opgave van de 347 Divison was er in deze stelling één 7,5 cm veldgeschut en twee stuks 4,7 cm PAK geschut (Beutegeschütz van Belgische afkomst). Verder nog 1x schwere MG en 4x leichte MG. Zie bijlage

De Bettung op de foto's lijkt me eerder een Wechselstellung voor het 4,7 PAK geschut.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: WN. 12H

Bericht door Ruud »

Rode lijnen zijn van een oefening. Verder is het weinig bijzonders .... maar toch.
gRuud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: WN. 12H

Bericht door Whampsy »

Hmm, er waren alleen nog een houten emplacement, een tobruk en een schuttersputje. Dus waar al dat geschut en al die MG's gestaan moeten hebben?

Probeer de hele tijd een kaartje toe te voegen, lukt alleen niet. K probeer het later nog een keer

Jeffrey
Laatst gewijzigd door Whampsy op 17 mei 2008, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Joop Schreuder †

Re: WN. 12H

Bericht door Joop Schreuder † »

Probeer eens JPEG files te bewerken en te saven met een ANDER programma dan Photoshop. Bij mij heeft dat geholpen....
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: WN. 12H

Bericht door maarten-stahlbeton »

of zet ze op imageshack, zo doe ik het altijd
Lord of the Ringstand
Klasio †

Re: WN. 12H

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Bij mijn vorige bericht stond een stukje van de kaart van Vlieland. Ik kreeg pm'tjes voor de rest van de kaart, dus here it is.

Kaart is van 26.9.1943 en toont de bezetting, bewapening en stellingen op die datum, dus een momentopname. Zo staat er bijvoorbeeld voor de Oostbat nog 3x 15 cm, later werd dit 4x 10,5 SKC 32.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Klasio † op 17 mei 2008, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Klasio †

Re: WN. 12H

Bericht door Klasio † »

Whampsy schreef:Hmm, er waren alleen nog een houten emplacement, een tobruk en een schuttersputje. Dus waar al dat geschut en al die MG's gestaan moeten hebben?
Hallo Whampsy,

Volgens de Neue Westwall planning van 1942 waren er rond het gebied van het latere Wn 12 de Neue Westwall stellingen 33, 34 en 35 gepland. 33 was gepland als een Inf.Kampfanlage, 34 was gepland als een le.Flak Stellung en 35 was gepland als een PAK-stellung. Volgens later bericht uit de Neue Westwall plannung is de 34 le Flakstellung niet verder gekomen dan de planfase en vervalt. 33 en 35 werden samengevoegd en volgens de nieuwe aanduiding bekend als Wn 12.

Voor 33 Inf.Kampfanlage staat in de Neue Westwall lijsten:
5x M.G.-Stände, 5x gebouwd
1x Unterkunft, 1x gebouwd
1x min.Unterstand (Wohnbunker), 1x gepland

voor 35 PAk Stellung staat in de Neue Westwall lijsten:
4x PAK-stände, 4x gebouwd
1x M.G.-Stand, 1x gebouwd
1x Unterkunft, 1x gebouwd
1x min.Unterstand, 1x gepland
1x B.-Stand, 1x gepland.

Dus het lijkt me dat er bij Wn 12H nog wel hier en daar een Tobruk of bunker onder het onder het zand kan liggen. Misschien geeft de BRV dit niet aan, maar dat zegt lang niet alles. Op Terschelling heeft de BRV ook veel bunkers en Tobruks gemist bij de opmetingen.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: WN. 12H

Bericht door Whampsy »

Interessant. Er zouden dus 6 M.G.-Stände gebouwd moeten zijn. Dan moet er zeker meer onder het zand liggen!
Waar heb je al deze informatie vandaan als ik vragen mag?

Afbeelding
Het BRV kaartje van 12H.

Jeffrey
pauldijkstra

Re: WN. 12H

Bericht door pauldijkstra »

Ha die Jeffrey,

Het BRV ligt weer in het Nationaal Archief, er zal binnenkort vast wel iemand zijn die de BRV tekeningen van Vlieland op de foto zet. Ik heb zelf het plan er ook een dagje heen te gaan, dus dan hoop ik maar dat ik nog wat van Vlieland kan kopieeren of fotograferen.

Gr,

Paul
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Vlieland”