Beyond the Atlantic Burden

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Beyond the Atlantic Burden

Bericht door PdK »

Ronald Rietveld van RAAAF raakt sinds zijn eerste project met batterij Heerenduin duidelijk steeds meer in de ban van de Atlantikwall. Ook nu neemt hij de linie als uitgangspunt voor een geweldig nieuw werk:
"RAAAF onderzoekt een nieuwe manier van denken over beladen cultureel erfgoed. De ervaring van mensen staat hierbij centraal.

77 jaar na dato ondermijnt de installatie Beyond the Atlantic Burden de status quo van het beladen erfgoed van de Atlantik Wall. Door de Europese voorzichtigheid liggen de 17.000 bunkers er paradoxaal genoeg nu nog steeds bij zoals beoogd door de nazi’s: als ruïnes van het 1000-jarige rijk. Het megalomane systeem wordt aangetast door de monolieten bloot te leggen en opnieuw te ordenen.

De radicale herordening van de Atlantik Wall biedt geen concrete antwoorden maar bevrijdt het denken. De installatie is een pleidooi voor het zoeken naar nieuwe betekenisgeving van beladen erfgoed middels schijnbaar onmogelijke experimenten."
http://www.raaaf.nl/nl/projects/1153_be ... urden/1154

De tentoonstelling is nog te zien tot 29 oktober bij van Eyck en Bureau Europa
https://www.bureau-europa.nl/nl/manifes ... invisible/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beyond the Atlantic Burden

Bericht door AvB »

Doe mij maar zo'n modelletje als de tentoonstelling is afgelopen. :)
zoals beoogd door de nazi’s: als ruïnes van het 1000-jarige rijk
Volgens mij wordt nu de nazi-architectuur zoals beoogd in Berlijn en deels gerealiseerd in Neurenberg verward met de Atlantikwall. Die laatste was toch echt een puur militaire aangelegenheid met als bijvangst veel propagandistische waarde.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Beyond the Atlantic Burden

Bericht door PdK »

Ze zijn allemaal volledig in beton gegoten en loodzwaar. Er wordt wel gezocht naar een opslag locatie voor een deel overigens ;) 3 pallets vol.

Ik denk dat ze niet refereren naar specifiek de (stedelijke) architectuur van het 1000 jarige rijk, maar meer ruïnes in de breedste zin van het woord. In dit geval de bunkers. Het is naar mijn inziens inderdaad wel zo dat militaire architectuur, gebouwd door Nazi Duitsland - niet stellig als 'nazi' architectuur kan worden aanschouwd. De soms aangebrachte nazi propoganda op de verdedigingswerken dan even daargelaten. Het klinkt beter door te zeggen: militaire architectuur van de tweede wereldoorlog, door nazi Duitsland.

Zijn interessante vragen..
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Beyond the Atlantic Burden

Bericht door wattman »

Die vermeende 'Ruinenwerttheorie', waar op gedoeld wordt, is waarschijnlijk een mystificatie. Speer heeft daar pas lang na de oorlog over geschreven. Dan dan nog doelde hij op de grote bouwprojecten voor de partij, meer bepaald het Reichsparteitagsgelände.

Alle bespiegelingen over de architectuur tijdens het Derde Rijk leveren - en ik heb nogal wat boeken doorgenomen - weinig argumenten op voor het bestaan van een onderliggende theorie. Een concept als een "Nazi architectuur" is moeilijk te vast te stellen. Een veeg teken is dat in het boekje van Gerdy Troost, Het bouwen in het Derde Rijk (1943) uitvoerig wordt stilgestaan bij het Tannenberg Denkmal. https://de.wikipedia.org/wiki/Tannenberg-Denkmal Ziet er typisch NS uit zou je op het eerste gezicht denken, maar is gebouwd tijdens de Weimar republiek... (voltooid in 1927). Ook 'Blut und Boden' huisjes en kazernes (Moderne Traditie), zoals de SS kazerne in Clingendael, sluiten naadloos aan bij toenmalige stromingen in de architectuur. Ik ben ooit nog eens met een excursie van de Stichting Moderne Traditie https://www.motra.eu/ naar vliegveld Deelen geweest om die 'bunkerboerderijen' te bekijken vanuit een architectuurgeschiedenis perspectief. Maar ik geloof dat die stichting zich nu minder bezighoudt met het bouwen tijdens het Derde Rijk.

Dat er bij de Atlantikwall bunkers meer achter gezeten heeft, dan militaire utiliteit, lijkt mij zelf onwaarschijnlijk. Al was het maar dat die 'Kampfbunkers' na de eindoverwinning in het westen opgeruimd zouden worden (zo was de planning, althans dat zegt een uitspraak van het Bundesgerichtshof over iemand die een bunker in zijn achtertuin had liggen en claimde daarvan eigenaar te zijn; helaas het ding was bestemd voor tijdelijk gebruik en derhalve nog steeds eigendom van het Duitse leger ). Zelfs voor de (Luftschutz) Hochbunker in de steden die wel ontworpen waren als permanent onderdeel van de stad , heb ik nooit een overkoepelende gedachte kunnen terugvinden. De vermeende marmeren bekleding die voorzien was, is volgens mij sterk anecdotisch. Maar wellicht dat er wel contemporaine bronnen over zijn. Ik heb ze nooit gevonden.

Maar al met al levert die vermeende Ruinenwerttheorie wel mooie gedachtenoefeningen op, zoals 'De ruïnebouwer' van Bernlef.
https://www.athenaeum.nl/boek/?authorTi ... 021446868/

Afbeelding
Ruinen des tausendjährigen Reiches (I)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Beyond the Atlantic Burden

Bericht door PdK »

Interessante aanvullingen..!

Vooral de uitspraak van het Bundesgerichtshof. Ergens gek dat men uitgerekend uitspraken uit die tijd toch nog liet gelden.

Groeten, Peter
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”