Bron: http://www.dearchitect.nl/projecten/tir ... imagineersIn het Deense West-Jutland is TIRPITZ geopend voor publiek, een bijzonder museumcomplex naar Deens en Nederlands ontwerp. Architectenbureau Bjarke Ingles Group (BIG) liet het museum verzinken in het Deense duinlandschap om het vervolgens door middel van veel licht en glas vanuit het hart te openen naar de buitenwereld. Het Utrechtse bureau Tinker imagineers nam het ritme van het gebouw en de omringende natuur als uitgangspunt van het tentoonstellingsontwerp en schiep een reis door de ruimte en tijd van West-Jutland.
Het nieuwe Tirpitz museum telt vier tentoonstellingsruimtes en is via een tunnel verbonden met een imposante geschutsbunker uit 1944, die onderdeel uitmaakt van de Atlantikwall uit de Tweede Wereldoorlog. De architectuur van het museumgebouw is de absolute tegenpool van de betonnen monoliet: open, licht en volledig geïntegreerd in het landschap. Vier toegangspaden doorsnijden het grote duin en leiden naar een lager gelegen, centraal plein die daglicht en ruimtelijkheid toelaat in het hart van het complex en van waaruit de tentoonstellingszalen uitwaaieren.
Eenmaal in het museum stem je af op het natuurlijke ritme van West-Jutland. De hartslag van de regio. In het centrale atrium is die beweging weergegeven als een pulserende projectie met symbolen van een zeevarende natie, die de bezoekers de weg wijst naar de tentoonstellingen.
4D-theater
Iedere zaal kent zijn eigen ritme waarop de verhaallijn meebeweegt: eb en vloed, dag en nacht, goed en kwaad, warmte en kou, het verstrijken van de tijd. West Coast Stories, de ruimte waar de lokale geschiedenis centraal staat, wordt eens per uur omgetoverd tot een 4D-theater bij nacht. Een audiovisueel spektakel dat bezoekers zittend in een reddingsloep, meevoert in een stormachtige reis door de tijd.
In het weerbarstige bunkerlandschap van Army of Concrete ontdekken bezoekers het verhaal van de Atlantikwall in West Jutland. Maar wanneer ze de betonnen bunkers binnengaan, blijken het persoonlijke binnenruimtes van Denen en Duitsers die rondom de Atlantikwall werkten en leefden. Bijvoorbeeld de meisjeskamer van Anna, die een kind kreeg van een Duitse soldaat.
Licht en schaduw
Even verderop staat het feeërieke bos van staal in Gold of the West Coast. Door verandering van kleur en geluid voelt deze zaal afwisselend warm en koud: verwijzingen naar de geschiedenis van barnsteen. In de abstracte maar sprookjesachtige bomen vinden bezoekers miljoenen jaren oude insluitingen, kunstvoorwerpen maar vooral veel verhalen over de aantrekkingskracht van barnsteen.
In de oorspronkelijk bunker, een indrukwekkende oorlogsmachine die gelukkig nooit voltooid is, kunnen bezoekers met licht spelen en schaduwen activeren die laten zien hoe de bunker ooit bedoeld was.
Tirpitz Museum, Blåvand
Tirpitz Museum, Blåvand
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Re: Tirpitz Museum, Blåvand
Ziet er weer iets interessant uit.
Al geweest Arthur?
Al geweest Arthur?
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gr
rony.
Re: Tirpitz Museum, Blåvand
Nee alleen in de oude situatie 15 jaar geleden. Ben benieuwd!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Re: Tirpitz Museum, Blåvand
Als ik het lees word ik al duizelig.
http://www.dearchitect.nl/projecten/tir ... imagineers
http://www.dearchitect.nl/projecten/tir ... imagineers
Re: Tirpitz Museum, Blåvand
Jeroen en Ties vinden het blijkbaar niks.
Ik weet het niet omdat ik er niet geweest ben.
Volgens mij ziet het er wel de moeite uit
omdat het toch weer eens iets apart is.
In alle geval stukken beter dan hopen bunkers af te breken en met de grond gelijk
Te maken om het een of ander gebouw neer te poten.
Ik weet het niet omdat ik er niet geweest ben.
Volgens mij ziet het er wel de moeite uit
omdat het toch weer eens iets apart is.
In alle geval stukken beter dan hopen bunkers af te breken en met de grond gelijk
Te maken om het een of ander gebouw neer te poten.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gr
rony.