Brandenburg in 3D

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Brandenburg in 3D

Bericht door WimVe »

Voordeel van digitaal archief:

Brandenburg
Hollandse uitkijkpost van 20mm pantserstalen platen.
(Ik heb niet alle klinknagels overgenomen. Veel werk en er klopt iets niet met de tekening in vergelijk met de foto)

BRandenburg_C4_01.jpg
BRandenburg_C4_doorsnede.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Brandenburg in 3D

Bericht door Ties »

Gaaf ding, bijzonder zo'n stalen bouwsel.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Brandenburg in 3D

Bericht door svdb10 »

Hallo Wim,
Leuke keuze voor een model! Waarom noem je dit "Brandenburg"? Dit is toch gewoon de commandopost van de Nederlandse batterij VII Rozenburg Oost? Is deze soms later hergebruikt door de Duitsers?
Op de foto (en tekening van Verbeek) zie je ook nog een (stalen?) bak op het dak. Waarom heb je deze niet nagetekend?
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Brandenburg in 3D

Bericht door WimVe »

Hoi Sander,

Mijn keuzes van 3D modellen worden ook gevoed door wat ik apart en leuk vind ;-)

De tekening meld Stelling Brandenburg letter C. Ik heb nog geen idee waar de locaties lagen en hoe de letters daar bij passen. Kaartjes uit het boek Festung Holland geven stellingen weer met Romeinse cijfers.
Als iemand een "plattegrond" heeft van de twee stellingen door hoor ik het graag. Ik heb wel gekeken bij stellingkaarten maar kwam zo 123 niets tegen.

De tekeningen van de geschutbunkers heten zowel Brandenburg als Rozenburg en zijn voorzien van de letters C en F. Dus ik vermoed dat één en ander door elkaar loopt.

Het model is gebaseerd op de tekening daar staat geen "waterbak" op. Ik had dat ook gezien. Ik ben ook bezig met het logiesgebouw er achter /aansluitend. Daar zit een soort "torentje" op. De foto die ik heb van beide (H.A. Voet) zit in de eerste afb. daar zie je ook meer rijen klinknagels en drie rijen stalen ogen aan de buitenzijde. De BRV tek. toont een enkelwandige constructie van 20mm staalplaten met L-profielen aan elkaar gezet. Dit spoort niet met het aantal rijen nagels aan de buitenzijde.
Het is zo wie zo een vreemde constructie. Van buiten af moet je eerst drie meter afdalen, dan oversteken naar de andere ladder, dan omhoog via de stalen pijp. Waarom er twee verdiepingen diep twee ruimtes zijn ontgaat mij even. Vanuit het gebouw kan je via de 1e verdieping "instappen". Deze aansluiting staat overigens ook niet op de tekening van het gebouw. Wel de opm. dat er een doorgang is. Maar de foto toont dat het stalen deel een eind van het gebouw afstaat en dat er een gemetselde "brug" is.
Brandenburg_C5_03.jpg
Even kijken of dit werkt: (link naar grote scan via gahetna)
Afbeelding

Link naar geschutsbunker: (afb is te groot)
http://proxy.handle.net/10648/05b8f55b- ... 70140e03f6
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Brandenburg in 3D - logiesgebouw

Bericht door WimVe »

Update:
Brandenburg_C5_3D.jpg
Brandenburg_C5_Doormidden.jpg
Blijkbaar kon de BRV moeilijk trappen en trapgaten opmeten. Of men heeft na het opmeten iets anders gebouwd....
Geen idee waarom er op de foto een raam om de hoek bij de voordeur zat waar volgend tek. de trappen langs gaan.
Ook wel vreemd dat zo'n groot gebouw maar één (voor)deur had. Geen wc's, keuken, badkamer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Brandenburg in 3D

Bericht door WimVe »

Update 2:
Logiesgebouw, kantoor en uitkijkpost, C4 en C5:
Brandenburg_C5_kompleet.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”