Nederlandse versterkingen in 3D

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Dikkieturf »

Heel mooi plaatje geworden!
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

rony schreef: 24 dec 2017, 17:11Ik vind het nu al best mooi tegen dat simpel achtergrondje.
Waarschijnlijk komt het kanon zelfs béter uit tegen zo'n simpele achtergrond, mede omdat je nu goed alle details kunt zien. Maar ik vind het raar om een kanon te tekenen dat 'zomaar' midden in de ruimte staat ipv op een daarvoor bestemde opstelling. :D
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Wederom prachtig Sander!! Ben benieuwd naar het uiteindelijke model. Heb je al contact gezocht met het Waterliniemuseum bijvoorbeeld? Die zouden dit werk prachtig kunnen laten zien!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

AvB schreef: 10 jan 2018, 10:26 Wederom prachtig Sander!! Ben benieuwd naar het uiteindelijke model. Heb je al contact gezocht met het Waterliniemuseum bijvoorbeeld? Die zouden dit werk prachtig kunnen laten zien!
Dank voor het compliment! En nee, ik heb geen contacten met musea, alleen met een aantal kleinere organisatie die mij benaderd* hebben om tekeningen te gebruiken om in een fort op te hangen.
Volgens mij zijn de Nederlandse musea tegenwoordig nauwelijks nog geïnteresseerd in dit soort "saaie" afbeeldingen; alles moet tegenwoordig "multimedia", "virtueel" en "interactief" zijn... Al moet ik wél bekennen dat ik van het Waterliniemuseum alleen het toilet en het café bezocht hebt... Dus weet eigenlijk niet precies hoe hun tentoonstelling eruit ziet! :oops:

Maar andere reden dat ik niet heel actief met mijn tekeningen de boer op ga is dat ik daarmee ook voorkom dat het tekenen té veel tijd gaat kosten of een 'moetje' wordt omdat ik tegen afgesproken deadlines aanloop; nu trek ik me bij wijze van ontspanning 2-3 avonden in de week terug in mijn werkkamer om een uurtje te tekenen of wat research te doen. Als ik meer werk 'in opdracht' ga maken, is daarmee het vrijblijvende en hobbymatige karakter ook wel beetje weg. Nu kan ik lekker precies díe onderwerpen tekenen die ik leuk vind! :D
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Dikkieturf »

Hoi Sander,

Het Kenniscentrum Waterlinie, waar ik ook voor werk, is uiteraard wel geïnteresseerd. Gelukkig heb ik jouw toestemming al om je tekeningen te gebruiken.

Overigens stuurt Het Waterliniemuseum en vele andere instanties vragen door naar ons.

Groet,

Dikkieturf
Laatst gewijzigd door Dikkieturf op 11 jan 2018, 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Klopt Dirk.
Goede toevoeging!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Tijd om weer schaamteloos mijn eigen werk/site te promoten... Ik heb weer een model af. Ditmaal gaat het om het kanon van 6cM Kazemat. Wellicht dat een enkeling nu denkt, hugh? Je had dit kan toch al eens getekend. Klopt! Basis voor mijn nieuwe model was inderdaad een model van een aantal jaar geleden. Omdat ik de laatste jaren toch wel wat heb bijgeleerd over o.a belichting en materialen (en het tekenpakket Blender ook enorm geëvolueerd is), leek het me een goed idee om mijn oude model 'even snel' te pimpen met wat nieuwe textures, HDRI belichting en klaar... Helaas, zoals eigenlijk wel te verwachten was, bleek dit toch aanzienlijk meer werk dan vooraf ingeschat. Niet alleen heb ik grote delen van het model opnieuw getekend (omdat de detaillering onvoldoende was), ook leerde een zorgvuldige bestudering van de tekeningen, foto's én een bezoek aan het nog resterende kanon* dat ik nog heel veel onderdelen miste of foutief getekend had. Kortom, langer mee bezig geweest dan verwacht, maar wel tevreden met het eindresultaat!

*Collectie NMM, uitgeleend aan het Nederlands Vestingmuseum te Naarden en daar tijdelijk opgeslagen in de werkplaats.

Link naar mijn site met nog wat achtergrondinfo over dit kanon: https://3dfort.wordpress.com/home/kanon ... -carriage/

Sander
6cM Kazemat (camera 3 - variant 2).jpg
6cM Kazemat (camera 1).jpg

En de oorspronkelijke tekening... Zoek de verschillen!

6cm op kazemataffuit 016e.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Martijn »

Echt heel mooi gedaan!
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Boef
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jan 2014, 12:22

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Boef »

Ik dacht dus dat dat een foto was..
Nie feige sein!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Prachtig en voor de Nederlandse vestingbouw een belangrijk kanon.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Duiker
Donateur
Donateur
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 okt 2017, 21:38
Locatie: Den Helder

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Duiker »

WOW, dit is een heel knap stukje werk, lijkt inderdaad op een foto.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Wat zat er eigenlijk achter het deurtje in de affuit?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Dank voor alle positieve reacties, leuk om te horen!

@AvB: volgens mij zat achter het luikje de kist met het gereedschap voor het onderhoud van het stuk. Kist is goed te zien op één van de bekende "standgezichten" (foto's) van dit kanon. Maar de bron van deze info moet ik je even schuldig blijven.
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Martijn »

Bedoel je deze foto? Zelf heb ik deze ooit eens van de site van wat toen nog het legermuseum in Delft was geplukt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Dikkieturf »

Deze gereedschapskist gaat niet achter het luikje passen. Door het luikje kan je noodzakelijk onderhoud geven binnen het pivot.

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”